/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afmontering af koblingstromle
Fra : becom
Vist : 660 gange
20 point
Dato : 25-11-07 18:51

Hjælp ønskes til afmontering af koblingstromle på Sachs Dolmar kædesav
Koblingstromlen går meget trægt og jeg formeoder at der er snavs i lejet, men jeg kan ikke se hvordan tromlen skal afmonteres. Jeg tror at den er monteret på et gevind?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 10 point
Dato : 25-11-07 21:20

Jeg vil tro at det er på en konisk aksel, og derfor skal bruges aftrækker.
Du har en lille mulighed for at løsne det ved at løsne møtrikken, så den er i nivo med akselenden, og slå med følelse på akselende/møtrik, og hvis du samtidig holder noget ind bag koblingshjulet, og presser udad, har du en chance. For at skåne akselende og gevind, er det bedste at slå med en hammer med kobberhoved, eller anbringe en kobberplade imellem.
Ihvertilfælde slå med følelse, så ikke du ødelægger krumtaplejerne, eller aksel-enden.

Godkendelse af svar
Fra : becom

Dato : 01-12-07 14:58

Tak for svaret stilkene.
Men akslen er givetvis ikke konisk og der er ingen møtrik i akselenden , men der er i stedet et centerhul i enden af akselen, som måske skal anvendes til centrering af aftrækker

Af manualen kan skimtes noget som ligner gevind, emn hvis det er rigtigt så ved jeg ikke hvordan jeg skal skrue den af og samtidig holde modhold

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-12-07 21:56

Nå, så har du ikke løst dit problem, men så prøv at gå ind på siden som jeg giver dig et link til, kontakt dem via telefon, og sig du ved at Kenn har ferie, om ikke der er en anden som vil hjælpe dig med et problem. Hvis det er Palle kan du hilse fra Helge, - og mon så ikke de vil hjælpe dig.
Kenn er min svoger, men han har ferie i den følgende uge, så hvis ikke du kan vente så gør som jeg foreslog.
http://www.smk-kortegaard.dk/