/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vedligeholdelse af privat vej.
Fra : Disi
Vist : 1059 gange
100 point
Dato : 23-11-07 08:03

Vedligeholdelse af privat vej.
Jeg er ejer af et hus, beliggende på en privat ubelyst vej med perlesten, med ialt 10 huse. Imidlertid er folks behov for fortløbende vedligehold og snerydning af vejen meget individuel..ud af de 10 huse kører kun jeg og en anden der bor helt nede ved indkørslen.
Vi har boet her i 20 år og har sat huset til salg,der er kommet en mulig køber men han har vist fået kolde fødder pga.privat vej,da han er mange for at han skal ud og skovle sne.
Vi selv har som sagt før,boet her i 20 år og har aldrig skovlet sne.
Har de der har kørsels ret på vejen ikke pligt til selv at ryde sne ?
Eller kan man komme af med sine forpligter til vejen ved måske at spørge komunne om de vil overtage vejen.

P.s Vejen er min

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-11-07 08:24

Vi selv har som sagt før,boet her i 20 år og har aldrig skovlet sne.
Hvordan kan du undgå at skovle sne? Og hvis du kan liste kommunen til at rydde for dig, så er det da en meget venlig kommune.
For mange år siden, tjente jeg på landet, og den landmand, betalte vognmanden som havde den kommunale snerydning, for at rydde vejen til gården. men hvis det kan lade sig gøre i dag, må man ihvertilfælde regne med at han kun kan gøre det når der er tid til det, da det kommunale må have første prioritet.
Vi bor i dag i villakvarter, som i 60erne blev bygget på barmark, vi oplever ligeledes, når der er snestorm, så bliver vi glemt, og nylig når snerydderne har tid, bliver vi tilgodeset, og det er kommunal vej med fortov, og selvfølgelig må vi selv rydde fortov.

Kommentar
Fra : lally

Dato : 23-11-07 09:04
Accepteret svar
Fra : lally

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-07 09:38

hej disi.

http://www.skovlsne.dk/dit-ansvar.asp

hilsen lally

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-07 09:43

Hos os nægter postbudet, renovation, olieleverandører at komme hvis ikke vejen er ryddet

Og det er forståeligt nok.. Og det er jer som ejere af vejen der skal holde den

Jeg er overbevist om, at du ikke kan betale dig fra at kommunen holder vejen, det er først de store "amtveje" det hedder det nok ikke mere, så de mindre veje, og til allersidst hvis der overhovedet er tid - og det er der ikke - de private veje

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-07 11:50

Du skriver at vejen er din, men skal det forstås sådan, at hele vejen er beliggende på din grund og at de andre bare har tilkørselsadgang på din grund?

For det er faktisk afgørende for, hvem der har vedligeholdelsespligten.

Og der er også forskellige regler, om vejen er beliggende indenfor bymæssig bebyggelse eller på landet.

Jeg bor selv på et stykke privatvej...på landet.

Det er en fællesprivatvej, og der er reglerne sådan, at de der bor langs vejen (grundejerne), altså dem hvis grund støder op til vejen, i fællesskab har vedligeholdelsespligten........og ikke bare på strækningen for det stykke grund der støder op til vejen, men for hele vejen.

Hvis det var en privatfællesvej i byen, er reglerne sådan, at vedligeholdelsespligten dækkes af hver grundejer med den strækning hvor hans grund støder ud til vejen og så ud til vejbanens midte (forudsat at dem der bor på den anden side af vejen har vedligeholdelsespligt på den anden halvdel ud til midten)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-11-07 11:54

Citat
Fordeling når ingen aftaler findes
Hvis ingen aftaler findes, skal udgifterne fordeles mellem de vejberettigede efter brug af vejen (§ 17).

Udtrykket "brug af vejen" er ikke nødvendigvis identisk med "slid på vejen". En grundejers brug af vejen kan betinge et krav om en særlig god vedligeholdelsesstand, uden at der slides særlig meget på vejen, medens andres brug af vejen kan være meget slidende, uden at den pågældende til gengæld har brug for, at vejen er i en særlig god stand. Både sliddet på vejen og behovet for en særlig god vejstandard skal indgå i skønnet.

Fordelingen må nødvendigvis bero på et konkret skøn. Udfaldet af dette skøn skal begrundes, jf. forvaltningslovens §§ 22 og 24. Begrundelsen skal indeholde de hovedhensyn, der er lagt vægt på ved fordelingen.

Disse hovedhensyn kan være:

til hvilket formål benyttelsen finder sted, fx erhvervsvirksomhed, helårsbolig, fritidsbolig eller landbrug,
ejendommenes størrelse og
(især ved blinde veje) hvor lang en strækning af vejen den vejberettigede benytter.

http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=98421

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 10-12-07 21:22

Tak for svaret lally.