/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Indisk kogebog
Fra : TanteAnne
Vist : 5195 gange
100 point
Dato : 19-11-07 11:11

Kender du en Indisk kogebog hvor bla. opskriften på Butter Chicken er i.
Min datter der pt rejser i Østen, ønsker en Indisk kogebog til jul.
Opskriften kan man sagtens finde på nettet flere steder, men findes der en kogebog den er i.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 19-11-07 11:18
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-11-07 11:19

http://www.rejsebibliotek.dk/land.asp?id_land=84&id_kategori=6&id_lokalitet=0

Jeg ved ikke om den ret du ønsker findes i dem, men det kan du jo kigge efter.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-11-07 11:47
Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 19-11-07 12:04

Desværre er de udsolgt fra forlagene når jeg synes der lige er en bog der passer til hendes behov, har søgt og søgt.

Kommentar
Fra : leopard

Dato : 19-11-07 12:12

Den der hedder 'Den store Asiatiske kogebog' (fra forlaget Könemann) er fantastisk. Den koster ca. 100 kr og kan ofte fåes i Føtex (eller selvfølgelig boghandlere)

Den indeholder opskrifter på næsten alle asiatiske retter: indisk, thailandsk, kinesisk etc. Og så er den meget nem at bruge.

Jeg har søgt lidt på nettet og du kan bl.a. finde den her:
http://www.saxo.com/item/3265374

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 19-11-07 12:19

Hej Leopard! ved du tilfældig lige om den ene opskrift der skal være i er der.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-11-07 12:26

'Den store Asiatiske kogebog' er skrevet af Rud Christiansen. Al respekt for Rud, men det er nok ikke lige indisk mad han har mest forstand på som jævn dansker.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-11-07 13:51

Kær kylling har mange navne.

I Lademanns "indisk kogekunst" fra 1972 har jeg fundet noget der minder om Camilla Plums/ Politikens opskrift på Butter Chicken/Murgh maghani , se

http://politiken.dk/forbruger/mad_og_drikke/opskrifter_mad/article237380.ece

Men i min kogebog hedder den Tandoori Murg

Og selv om den for længst er udgået, ser jeg den regelmæssigt på loppemarkeder, genbrugsbutikker og antikvariater.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 19-11-07 14:13

der findes mange måder at lave den ret på.. men jeg kunne forestille mig en af politikens store kogebøger indeholder denne opskrift

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 19-11-07 14:48

Butter Chicken er min ubetingede yndlingsret, hvad indisk mad angår, og jeg har i mange år forgæves forsøgt at finde en indisk kogebog med netop denne opskrift.
Det er dog muligt at "google" sig til opskriften, men de udgaver, jeg indtil nu har fundet, lyder ikke som den ret, som jeg elsker så højt.
Restaurant Bindia i københavn (på Østerbro) laver en formidabel Butter Chicken, men om de vil give opskriften fra sig, tvivler jeg dog på

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 100 point
Dato : 19-11-07 15:00

Jeg har den bedste indiske opskriftsbog..

Skrevet af en indisk kvinde, som har rejset rundt i Indien og observeret de indiske kvinder lave mad - har nedfældet opskrifterne og samlet dem i denne pragtfulde bog, der på ingen måde er blevet fordansket:

"Fra de indiske køkken" af Camellia Panjabi...

Bogen indeholder selvfølgelig butterchicken - og andre gode opskrifter med lam, kylling, svin, fisk og grønt...
Alt sammen som det laves i Indien af husmødrene..

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-11-07 15:02

Jeg kunne jo lige nedfælde opskriften på butterchicken fra denne kogebog, hvis nogen ønsker det?

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 19-11-07 15:04

Ja tak! MEEEGET gerne!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-11-07 15:19

Hej Vaxen... Gider du skrive bogen af til mig?? Jeg glæder mig allerede til at komme igang

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-11-07 15:22

Kylling med smørsauce
(Murgh Makhani, fra Delhi)

Indledende ord fra forfatteren:

Kyllingemakhani, lavet enten med Tikkas - ordet stammer fra hinduordet Tukra og betyder små, benfri stykker - eller med kvarte kyllinger er den mest populære ret på indiske restaurenter både i og uden for Indien. Det er en typisk restaurationsret og ikke en familieret, fordi der ikke findes tandoors i de indiske hjems køkkener, o gretten består af tandoori-tilberedt kød i en sauce.
Siden retten nu er så populr, er der mange der gerne vil kunne lave den hjemme, og jeg angiver her en forenklet metode, hvor kyllingen bliver tilberedt i en sauterpande eller i en tykbundet gryde.
Det er også muligt at marinere en hel lille kylling, skære den i kvarter og stegen den. I så fald kommer man stegeskyen fra panden i makhanisaucen.
Retten blev opfundet i 1950'erne i Moti Mahal restauranten i Delhi, hvor kokkene lavede saucen ved at komme smør og tomater i den kyllingesaft, der var tilbage i de store marineringsfade, hvori de marinerede de hundredevis af portioner tandoori-kylling, som restauranten serverede hver eneste dag....

Opskriften:

Til fire...

900 g kylling (i kvarte eller mindre stykker med ben men uden skind - eller stykker uden ben (tikkas))
4-5 spsk olie.

Til marinaden:
4 dl sødmælksyoghurt
6 fed hvidløg
1cm frisk ingefær
1 lille tsk rødt chilipulver eller paprika
1/4 tsk stødt koriander
½ tsk stødt spidskommen
1 tsk garam masalapulver
1 nip tandoori farvepulver (kan udelades)
½ tsk salt
2 tsk limesaft

Til Makhanisaucen:
700 g tomater
½ tsk tørrede bukkehornsblade (kasuri methi)
75 g. iskoldt smør
½ tsk paprika
et par dråber eddike
1/4 tsk garam masalapulver
salt
3 spsk fløde 13%

1.
Start med at lave marinaden. Hæld yoghurten i gele eller ostekælde eller et par kaffefiltre, som du albringer i en si, så vallen kan løbe fra. Blend hvidløg sammen med ingefær. rør denne puré og marinadekrydderierne i den afdryppede yoghurt sammen med salt og limesaft.
Bland det hele godt.

2.
Skold tomaterne til mahkanisaucen og flå dem. Mos dem groft med en gaffel eller kartoffelmoser. Mal de tørrede bukkehornsblade til pulver i en kaffe eller krydderimølle.

3.
Hvis du bruger kyllingestykker med ben i, skal de snittes flere steder. Læg dem i marinaden og lad dem trække mindst en time, hellere to, og allerhelst natten over.

4.
Når du er klar til at lave retten, varmer du olien i en stor tykbundet sauterpande og kommer kyllingen i sammen med marinaden. Læg låg på, skru ned for varmen og lad kødet snurre til det er mørt. Vend stykkerne et par gange.

5.
Hæld tomatsaucen i en pande og lad den koge i ca 5 minutter, til noget af væden er fordampet.

6.
Tilsæt det iskolde smør sammen med paprika. Når smørret er smeltet må saucen koge i præcis 1 minut, ikke længere. Smag på den. Hvis den ikke er syrlig, kan du smage den til med liddt eddike. Kom de stødte bukkehornsblade og garam masalapulveret i og smag til med salt.
Efter 30 sekunders forløb rører du fløden i og saucen er færdig. Hæld den i sauterpanden, bland den odt med kyllingestykkerne og server retten med det samme.

Hvis smør koger tre minutter eller læggere vil det blive til ghee og danne grynet bundfald. Derfor det det vigtigt at tilsætte iskoldt smør og koge i mindre end to minutter efter det er smeltet.

Du kan tilberede kyllingen i forvejen, men mahkanisaucen skal ubetinget laves lige før serveringen - det tager også kun 5-6 minutter. Du kan koge tomatmosen i forvejen, men vent med at tilsætte smøret til sidste øjeblik.

I Indien balnder restaurationskokkene lidt rå papaya-puré i marinaden for at mørne kødet.

Kilde: Fra de indiske køkken af Cammelia Panjabi, side 92-93.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-11-07 15:23

Nøjjj hvor er du hurtig

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-11-07 15:24

Åh ja Klumme, at skrive bogen af - sikke en tjans.....

Næ nej, nu har jeg nedfældet en appetizer - Og når du har prøvet den så MÅ du bare eje bogen selv

Kan virkelig anbefales..

Den er ret præcis med håndteringen af krydderier, angiver hvor lang tid det skal riste ned til sekundet, eksempelvis.
Gode anvisninger - og så smager det bare som en drøm....

Men - man skal indstille sig på at købe ind, for der er ikke gået på kompromis med krydderierne...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-11-07 15:25

Citat
Nøjjj hvor er du hurtig

Ja da - men tilgengæld er det også med slåfejl og det hele

Vaxen - Frk. Schnell på tastatur

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-11-07 15:30

slåfejl LOOL Dem har jeg rettet hehe. Jeg glæder mig til at prøve den

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-11-07 15:30

TurboVax

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-11-07 15:32

Citat
slåfejl LOOL Dem har jeg rettet hehe.

*GLUP*

Der var vist da også liiige et par stykker.. det havde været pænt, om jeg lige havde læst det igennem inden jeg trykkede på "send"

Nå, men hvad søren, lidt etnisk skal det jo være

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 19-11-07 15:32

Det er desværre sådan at når du søger "Fra de indiske køkken" af Camellia Panjabi... er den tilsyneladende udsolgt fra forlagene, jeg må igang med at ringe til Boghandlerne om man kunne være helldig at der var en der har den stående.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-11-07 15:36

TanteAnne
Der findes en side hvor man kan søge i antikvariaterne.

Det er fint nok Vax. Du kan da få en rettet udgave hvis du vil hehe

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-11-07 15:41

Hvis man ikke har noget imod engelsksprogede kogebøger, kan man finde en masse af hendes kogebøger her

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_w_h_?url=search-alias%3Daps&field-keywords=Camellia+Panjabi

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-11-07 15:41

TanteAnne - bogen er fra Aschehoug, hvis det kan hjælpe i din søgen

Klumme - Orrk, jeg har den jo her i glittet udgave (næsten) uden slåfejl...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-11-07 15:51

Kors i skuret, jeg kan se, at jeg allerede har postet den samme opskrift herinde...

Så kunne jeg for hulen have lavet en hurtig copy/paste... Sørens også

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 19-11-07 15:53

Jeg har vist prøvet alt på nettet, der er ikke mange af de Indiske kogebøger på forlagene mere og der er vist ikke så meget salg i dem så man kan regne med de bliver genoptrykt igen, jeg håber jeg falder over en.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-11-07 15:56

Du må i gang med telefonbogen, TanteAnne... Jeg har set bogen i flere boghandlere inden for det sidste år, så der er håb forude...

Og jeg lover, den er arbejdet værd

Vaxen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-11-07 16:13

Fundet et eksemplar på dansk til den allerhurtigste til 18,5 euro og fra Tyskland, men det er den danske udgave

http://www.amazon.de/s?ie=UTF8&search-type=ss&index=books-de&field-author=Camellia%20Panjabi&page=1

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 19-11-07 21:39

Tak fordi så mange har forsøgt at hjælpe med at finde lige den rigtige kogebog. Det bliver Vaxen der render med pointene.

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 19-11-07 21:40

Tak for svaret vaxen.