/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
dpi !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fra : hjerterum
Vist : 576 gange
100 point
Dato : 18-11-07 12:08

Hej jeg har lige købt et canon G9 dejligt Camera.... men når jeg har taget et foto og så sidder og ser på de data der ligger i mit foto står der at det er på 180 dpi de camera jeg altid har taget foto med digitalt mener jeg har været på 72dpi hvad er grunden til at dette camera ikke tager 72 dpi men 180 dpi og hvad betydning har det for kvaliteten...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-11-07 12:17

- jo højere dpi, jo højere kvalitet...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-11-07 12:33
Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 18-11-07 12:33

Det betyder ikke noget. dpi (=dot pr. inch) er opløsningen på printeren ved udskrift. Du vil se at billederne er mindre i cm. end de har været før på grund af den højere opløsning.
Det du skal checke er at dit kamera tager de bedst mulige billeder.
Her der to ting: Den ene er opløsningen. Her skal du vælge så mange x så mange pixele som muligt.
Den anden er kompressionsgraden i JPEG. Her skal du vælge den laveste, Ofte vist med en kurve der er mere eller mindre hakket. Den laveste kompression er det der er mindst hakket.
En god kontrol er at kigge på tælleren på kameraet. Der skal være så få billeder på kortet som muligt. Så kommer du hjem med billederne i den bedst mulige kvalitet.
Dpi stiller du i dit billedbehandlingsprogram. Hvis du i Photoshop beskærer billedet til 10X15 cm og lader være med at skrive noget i feltet dpi. undgår du at billedbehandlingsprogrammet "smider pixels væk" og det er det bedste, hvis du senere vil printe billedet ud i større format.
En lang smøre, men jeg ved af erfaring at det er et sted rigtig mange falder i vandet, og får billeder i unødig dårlig kvalitet.
Du er velkommen med supplerende spørgsmål.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 12:36

dpi betyder >>dot pr inch<< eller antal prikker for hver tomme (2,5x2,5 cm.)
Altså mange flere prikker (små firkanter eller pixel) på samme areal.

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 18-11-07 14:50

hej fotowig
Det var flot beskrevet og jeg tror godt jeg ved hvad du mener..... det der bare undrede mig var hvorfor mit nye camera pludselig laver foto i 180 dpi i stedet for som på mine gamle digital camera på 72 dpi.....

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-07 14:59

Det er bare en tilfældighed. Som det forhåbentlig fremgik af mit indlæg er det en variabel størrelse der ikke har noget med opløsningen at gøre.

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 18-11-07 16:17

Tak for svaret fotowig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-07 17:00

Er i sikre på at det ikke er skærmopløsningen på camera som omtales 180dpi

Det er jo en højopløst 3" skærm.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 18-11-07 17:46

Nej. Det er den opløsning billedet præsenterer sig i f.eks. photoshop. Og den er ligegyldig, da det er antallet af pixels der er afgørende. Er højere opløsning vil blot give et mindre billede.