Har kunden fortrydelsesret?
Købeloven giver ikke kunderne ret til at fortryde et køb, medmindre varen fejler noget. Ved fjernsalg har forbrugere dog en fortrydelsesret på 14 dage.
Købeloven giver ikke kunden ret til at returnere varer, der ikke fejler noget. Hvis en kunde fortryder et køb, har de altså ikke krav på f.eks. at få pengene igen - eller på at få den købte vare byttet.
Man kan vælge at tilbyde kunderne den ekstra service, det er at kunne returnere varen efter købet, men det er ikke en lovmæssig pligt.
Da det er frivilligt, om den erhvervsdrivende vil give kunderne fortrydelsesret, kan der frit fastsættes betingelser for at tage varer retur. Der kan fastsættes vilkår for:
At varen skal leveres tilbage inden en bestemt frist, f.eks. inden 10 dage efter købet. Kunden skal altid gøre brug af fortrydelsesretten indenfor en rimelig tid
At varens emballage og evt. plomberinger på varen skal være ubrudt
At kunden skal fremvise kvittering ved returnering af varen
At der ikke gives fortrydelsesret på udsalgsvarer.
De vilkår, der fastsættes for at tage imod returvarer, skal fremgå af materialet, som kunderne har adgang til - f.eks. via skilte i butikken eller anført på bagsiden af kvitteringen til kunden.
Herfra
http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Erhvervsvilkaar/Koebeloven/Har%20kunden%20fortrydelsesret.aspx