/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Ekstern skærm som primær skærm
Fra : LisaH
Vist : 7656 gange
100 point
Dato : 10-10-07 11:57

Jeg har en bærbar HP Pavilion, hvor skærmen for anden gang er gået i stykker (den går i sort, men man kan skimte desktoppen). Første reparation for et år siden var under garanti, men den er selvfølgelig udløbet nu, hvor problemet er opstået igen. Beløb for reparation er kr. 3000, så det gider jeg klart ikke betale. Men jeg har en gammel skærm stående, som jeg tænkte, jeg kunne tilslutte og bruge som den primære skærm. I gamle dage kunne jeg bare sætte stikket fra den eksterne skærm i min bærbare og vupti, så var det den eksterne skærm, der lyste op. Sådan er det ikke mere, givetvis fordi der er mange, der gerne vil køre med to skærme, men findes der en måde, hvorpå man kan tvinge systemet til at anerkende den eksterne skærm som den primære skærm, så ens desktop automatisk vises på den eksterne skærm, når man starter op? Som det er nu, kan jeg godt få gang i den eksterne skærm og flytte elementer over til den, men det er træls at arbejde på den måde, da jeg jo kun lige kan skimte elementerne på min bærbare, og det så nærmest er umuligt, at se hvad jeg gør.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-10-07 12:16

Højreklik på skrivebord > Egenskaber > Indstillinger - her kan du vælge din primære skærm...

Kommentar
Fra : LisaH

Dato : 10-10-07 12:27

Tak for svart. Det har jeg prøvet, men det fungerer mærkværdigvis ikke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 13:16

Kan du se noget på begge skærme.
Ved højreklik et sted på skærmen > egenskaber > indstillinger > kan du se to skærme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 13:35

Jeg har lige koblet en fladskærm (VGA stik) på min bærbare > startet og begge er hovedskærm.
På min stationære kan jeg vælge opsætning men her er de bare ens at kigge på.

Når jeg trykker på tasterne Fn+F4 så slukker den indbyggde skærm.
F4 har et skærmsymbol på min Compaq

Kommentar
Fra : LisaH

Dato : 10-10-07 13:45

Ja jeg kan godt se noget på begge skærme (altså lige bortset fra at den ene er i stykker, men jeg kan skimte skærmen). Når jeg så fx åbner Outlook, åbner det på den bærbare skærm, men jeg kan så trække det over på den eksterne skærm, og arbejde der, men det er jo bøvlet, netop fordi jeg ikke kan se, hvad jeg gør på den bærbare skærm.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-07 14:06

Prøv lige:
H-klik på skærmen > egenskaber > træk vinduet over på den nye skærm
indstillinger > nu bør du kunne se 2 skærme og der er lidt muligheder for at vælge
"Udvid til denne skærm" er ikke som hovedskærm.

Godkendelse af svar
Fra : LisaH

Dato : 10-10-07 15:13

Jeps, nu er den der - mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-10-07 15:54

Kommentar
Fra : værsødathjælpe

Dato : 30-01-09 13:16

jeg har et problem for ½ år side knækkede jeg min bærbar computer skærm jeg kan kun se start knappen og op efter alt andet er rævnet lige den dag det skete tilsluttede jeg min fladskærm jeg tidligere brugte som mit fjærnsyn men! når jeg går ind under skærm indstillinger og vil vælge den som primær skærm så er dialog boksen grå og jeg kan ikke sætte flueben i den hvad gør jeg?

HJÆLP!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-09 13:23

Du har en tast med et symbol som ligner en skærm.
Med Fn tasten + skærmtasten kan du med klik få den til at vise - bærbar skærm - begge skærme - ekstra skærm - (måske ingen skærme)
Når du benytter Fn + skærmtast vil ekstra skærmen vise det samme som bærbar skærm og demed blive hovedskærm når bærbar er slukket.

Kommentar
Fra : værsødathjælpe

Dato : 30-01-09 13:50

jeg har prøvet fn + alle de forskællige f1 f2 f3 osv der er en af dem som gør min bærbar skærm helt sort og så ryger alle mine pop up ting dvs. Internet explorer og world of warcraft og counter strike stadig der over

jeg har også en anden f5 tast vor der er en skærm på men der sker ikke en pind når jeg bruger den

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-09 14:09

De fleste symboler der er på F-tasterne virker kun samtidig med Fn tasten.
Nogle taster viser noget på hovedskærmen når de aktiveres.

Så hvis ekstra skærmen ikke vil køre sammen med den bærbare - er der nok ikke meget at gøre.

Kommentar
Fra : værsødathjælpe

Dato : 30-01-09 14:33

men jeg har haft den oppe at køre før

Kommentar
Fra : værsødathjælpe

Dato : 30-01-09 14:42

jeg kan fortælle dig at på den ene f5 tast er der en skærm|sort skærm

og på den anden er der en skærm med en sol inden i og en sort skærm i f6

og jeg har faktisk også en hånd der peger på en skærm tast oppe i f7

Kommentar
Fra : værsødathjælpe

Dato : 30-01-09 14:46

min bærbar er en ''acer aspire 1650z''

og mit fladskærms tv 19 tommer er en viewsonic