/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Indrivelse af gæld
Fra : tararam
Vist : 613 gange
50 point
Dato : 10-10-07 08:12

Der har været emner lignende, men vil altså lige spørge.

En mand skylder mig nogle penge, ( kr.30.000-fra mit tidligere firma). Han er erklæret insolvent, ejer intet, arbejder ikke og forsørges af sin kone.
Hans kone har derimod penge nok, stort firma - startet efter hun mødte denne mand, men kan ifølge fogedretten ikke gøres ansvarlig fordi mandens gæld til mig er fra før han mødte sin nuværende kone. Alt står tilsyneladende i konens navn.
Dvs, at han bare kan sidde hjemme og nyde af konens penge og spille kong smart.
Kan det være rigtigt ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-10-07 08:16

Ja

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 60 point
Dato : 10-10-07 08:36

Der er nok desværre intet at gøre - det er jo heller ikke fair at hun skal hæfte for hans dårlige firma fra før han lærte hende at kende.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-10-07 09:49

Fuldstændig rigtig, der er intet at e. Sådan er dagens Danmark.

hawaii7

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-07 10:03

Det eneste du kan gøre er at holde øje med om han skulle få noget af værdi, bil, smykker , båd eller lign, og så skynde dig at få gjort udlæg i det.

Men er han smart, sørger han for at konen alene ejer den slags.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-10-07 15:27

Det bedste du kan gøre, er at få dom på dit tilgodehavende. Så bliver det lettere, hvis han en dag skulle komme til penge, f.eks. ved en arv, fordi du via fogedretten kan få sikkerhed heri.

Du skal selvfølgelig også kræve renter for dit tilgodehavende - så det krav skal med fra "begyndelsen".

Jeg kender jo ikke forhistorien, men der findes en ganske fin forklaring og "brugsanvisning" på de forskellige modeller her:

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/Pages/default.aspx

Og som du vil kunne se, så kræver det ikke nødvendigvis en advokat. Held og lykke!

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 06-11-07 15:23

Tak for svaret pve.