Jeg kender ikke detaljerne om baghjulslejer i en Ford Escort.
Men det er typisk for den type biler at det er lejer som sidder i bremsetromlen, som samtidig er den yderste del af navet.
Det er koniske rullerlejer som skal spændes korrekt. Så du skal have fat i en reparationshåndbog med data.
Der er en ydre lejering i hver side som slås ud ned en dorn og en hammer. I navet er der spor for at give plads til dornen.
Det helt faglige korrekte er at presse de nye lejeringe i . Det kræver det rigtige værktøj , som du næppe har. Bare man har en passende diameter dorn kan man også slå lejeringen i med forsigtige slag. sådan gør de fleste mekanikkere.
Det med forskellig varmegrad kan du godt glemme . lejeringen får under monteringen lynhurtigt samme temperatur som navet. Det ville være noget andet hvis lejet skulle sættes på en aksel. Men sådan er moderne biler ikke.
Husk også nye pakdåser.
ved alt lejearbejde er ekstrem renlighed meget vigtigt.
Hvis du gør det i et værksted hvor en står og sliber, kan du ikke undgå forurening af lejet, og så holder det ikke længe.