/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Mærkelig lyd fra Suzuki DM50
Fra : Mester_Rolf
Vist : 2808 gange
65 point
Dato : 10-08-07 16:43

Har nu fåes samlet den motor som jeg tidligere søgte en manual til, takker for den hjælp jeg fik fra pallebhansen.
Da jeg idag var ude at teste den, fik jeg uden de store problemer gang i den. Men der er her jeg stødte på noget som jeg aldrig har oplevet før.
Motoren havde kørt ca. 20-30sek, hvorefter der kom en hæslig skinget skrig fra motor(Den mærkelige lyd), og slukkede derfor for den. Må lige huske at fortælle, at jeg endnu ikke har hældt olie på den, da jeg så nødigt vil til at tappe det hele af igen.

Det er her jeg vil høre om der er nogle som ved hvad det kunne være?
Mit eget stor gæt kunne være koblingen, men kan det være koblingspladerne som laver denne lyd, da der ikke er olie på den? (Er bare et gæt fra min side)
Så håber der sidder en klog mand, dame eller ligenede et sted som kan hjælpe mig med dette.

Kan desværre ikke udlove mere en 50p for spørgsmålet, da jeg pt ikke har mere. :(

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-08-07 17:23

Jeg ville da være betænkelig ved ikke at have hældt olie på.
Prøv det, og prøv så at starte den med kickstarteren for at se om lyden er der stadig.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-08-07 19:17

Jeg kunne da aldrig i min vildeste fantasi finde på at starte en motor uden olie

Der er jo stadig dele der roterer i den del af motoren hvor der skal være olie.

Hæld olie på, prøv igen, håb at der ingen skade er sket pga manglende olie.

- Anden

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 65 point
Dato : 10-08-07 19:28

Du har vel olie i benzinen?
Jeg tror ikke lyden kommer fra gearkassen, du har vel ikke endnu haft i gear og brugt koblingen særligt meget under motorgang.
Lyden kommer hvis en stempelring er går i klemme, og skyldes typisk at stempelet er vendt forkert, så stempelringe kan hoppe ud i skyllekanaler som sidder i siden af cylinder.
Hvis du forsigtig pudser sod væk fra stempeltoppen, vil du se en pil, den SKAL pege mod udstødningskanalen/afgangen.
Du kan muligvis stadig redde stempel og stempelringe, hvis du kan få stempelringene forsigtig af stempel og file sporet så de går frit igen, det tjekkes ved at køre dem rundt som en cirkel omkring i sporet, uden at sætte dem på.
MEN: Det kan også være at hele fejlen skyldes at en stempelpinds-låsering (Nr. 10031000)er hoppet af og kommet i klemme, så skal du se hvad ravage den har lavet, OG BLÆSE/Skylle evnt. smulder ud af krumtaphuset, da krumtaphovedrullelejet ellers ødelægges.
Man skal altid se efter at låsering falder ind i stempelpindssporet.
Selvfølgelig skal du også have olie på gearkassen inden du for alvor begynder at køre rundt.
VH Palle Hansen
NB: Skift øverste stempelrulleleje(Nåleleje nr.
Men af med cylinderen nu.

Kommentar
Fra : Mester_Rolf

Dato : 10-08-07 20:40

Er godt klar over det med olie, men burde bare ikke være problemt. Men måske alligevel.
Stempel ringene og steplet er helt nyt. Pilen vender ned mod afgangen.
Havde lidt problemer med at få stemplet på, men der er ingen problemer når den ikke er tændt. Men tjekker steplet med det samme-..!

Men hvordan kan det være at lyden ikke er det med det samme, altså at den først kommer efter de der 20-30 sek?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-08-07 21:34

Manglende smøring får stempel/ringene til at brænde fast (gloende). Hvis de er blå har de fået for meget varme som følge af manglende smøring. Se så efter om cylinderen er revet.

Kommentar
Fra : Mester_Rolf

Dato : 10-08-07 21:35

Har nu været nede at tjekke maskinen, cylleren har været af. Stempel og ringen har det forbløffende, de ser ud som de skal. Der er hverken tegn på slid eller metalstøv i cylleren. Begge låseringen i stemplet var stadig på deres pladser.
Som sagt før, så er det et helt nyt stempel, med nyt nåleleje.

Forstår det virkelig ikke.
Når jeg bare trykker på kickstarteren, så er der ingen lyd. Lige meget hvor mange gange jeg trykker på den, forbliver den lydløs (ligesom en motor normalt er).

Koblingen, gear skifter mm. er helt nyt, så det burde ikke være slidt.
Det eneste jeg lige kom til at tænke på er at, der på koblingspladerne sidder disse her små gummi-ting(Gummi-dæmper i kobling), men der er kun monteret 3 stk på den yderste koblingsplade. Skal der monteres dæmpere på dem alle, eller?

Kommentar
Fra : Mester_Rolf

Dato : 10-08-07 21:40

stilkene: De har kun kørt ganske få sek ad gangen (20-30 sek). De ser helt normale ud, og der er god smøring i olien. Både stempel og ringe har ligget i olie 1 døgn, og ringen har desuden siddet i spænd i cyllenderen 1 døgns tid, så...

Og inden jeg tænkte på at tænde, lod jeg cyllender og stemple smøre i olie. Det vil sige at jeg dryppede olie ned gennem indsugnings hullet, og trådte så på kickstarteren, dette gjorde jeg nogle gange. Og så lod jeg den stå nogle timer inden jeg forsøgte at tænde.

Så de er ikke brændt fast.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-08-07 23:12

Lyder til du ved hvad du gør.
Men udrykkerlejet der trykker koblingspladerne åbne, er også et rulleleje, har det fået lidt olie.
Det kan jo ikke rage vidt at smide olie i gearkassen for at se om hylerriet forsvinder, du kan jo evnt. bruge olien igen, hvis motoren skal skilles ad igen.
Og du har ikke krumtappen i spænd, og dens hovedlejer er vendt med den lukkede side ind mod midten?
Har du tjekket om plejlstangen har det mindste slør op og ned, for så er midterlejet gået?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mester_Rolf

Dato : 11-08-07 08:53

Nej det er jo rigtigt nok.

Prøver at give koblingslejet lidt olie.

Plejlstangen har en smule slør, ca. 1mm vertikal. Men dette burde jo ikke gøre udslaget.

Hvis det med lidt olie til koblingslejet ikke fungere, så smider jeg olie på hele motoren. Men kommer nok først ned til den engang i eftermiddag/aften, men så vender jeg tilbage.

Men tak indtil videre.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-08-07 09:13

Ja nu bliver det jo lidt svært, når man ikke lige står der. Men koblingen er vel samlet rigtigt ?

Kommentar
Fra : Mester_Rolf

Dato : 11-08-07 09:42

Det er den, efter hvad jeg kunne få ud af tegningerne.
Men får en på besøg idag som har lidt forstand på det sådan noget motor sjov, så må vi lige se hvad vi kommer frem til.

Men kunne godt tænke mig til at det er fordi der ikke er olie på mototren endnu.

Kommentar
Fra : Mester_Rolf

Dato : 11-08-07 19:19

Så er probelemt løst.

Det nye koblingsleje som jeg havde købt havde sat sig. Så fik det bevæget, sådan det fungere igen.
Samt at jeg fik hældt lidt olie på motoren.

Alt dette løst problemet, nu køre motoren uden problemer. Eller næsten uden problemer, har en utæt pakning i cyllenderen, men dette kan løses rimeligt billigt i Thansen.

Så tak allesammen for alle de gode svar.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-08-07 21:04

Tillykke, så mangler du bare at lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mester_Rolf

Dato : 11-08-07 21:06

Det skal jeg nok gøre, syntes bare lige jeg ville lade folket læse den sidste besked.

Godkendelse af svar
Fra : Mester_Rolf

Dato : 11-08-07 21:08

Tak for svaret pallebhansen.