Til refi
Nu prøver jeg at skrive igen, og så håber jeg ikke at teksten forsvinder ud i den blå luft.
Spørgsmålet her hænger nøje sammen med det jeg har stillet om ankervægt.
Sagen er at min båd drev for to ankre og skades en bro.
Da jeg kontaktede skadelidte for at aftale reparation, stillede han krav om et nyt brofag og to nye stolper, selv om det kun var en stople der var knækket. Der var også nogle brædder der var gået løse i den ene ende og fire var flækket.
Stolpen var ca. 20 cm i diameter og knækkede fordi den var angrebet af pæleorm.
Det er sædvane, her på kysten, at der når der sker skader, så hjælper man hinanden med at udbedre dem.
Jeg syntes han krav var urimelige, og meldte skaden og min holdning til forsikringsselskabet.
Taksator var her i formidags, men da han fandt ud af at min nye båd, i målebrevet var beskrevet som 5,64 m lang, altså 14 cm for lang, sagde han at det ikke var hans bord. Min forsikring dækkede kun op til 5,5 m.
Min nye båd er en Harley 18, altså 18 fod, som hvis man regner med engelske for bliver knap 5,5 m.
Han sagde at jeg kun havde erstatningsansvar hvis båden havde været opankret uforsvarligt.
Det har den ikke været, den lå for et Danfort anker der høre til båden og et patentanker, begge med 5 m kæde.
Egentlig syntes jeg at det er rimeligt at skadelidte får repareret sin bro, men når han prøver at udnytte situationen vil jeg nu overlade initiativet til ham.
Til underbygning af min påstand om at båden har ligget forsvarligt opankret skal jeg bruge nogle neutrale kilder, derfor er det at jeg ønsker henvisninger til tekster.
Bjørn