/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
formatering
Fra : vagnba
Vist : 619 gange
100 point
Dato : 06-08-07 09:25

nu er jeg blevet træt af den her pc. hvor godt er det at lave en repair, med windows xp, cd'en. eller skal jeg tage tyren ved hornene og lave en ny inst. jeg har bare ingen cd med bundkortdrivere, og hvad der ellers hører til. for de forsvinder vel også, eller kan de findes et sted.. jeg har nemlig fået lavet en analyse i "mailwarecheck" og de siger at styresystemet ikke r intakt..

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-08-07 10:16

hej hos mig har jeg aldrig haft brug for driver til bund kort det xp selv fundet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-08-07 10:30

Hvorfor ikke begynde med det lette.
En repair med xp cd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-07 10:31

Hvis du vælger at formatere, så skal du bruge drivere til bundkortet, de kan findes på nettet, og ligge klar på en cd eller diskette, du kan godt vælge Ny instalation og undgå at formatere, det er den metode jeg bruger, så komme der bare en ny Windows ind ovenpå den gamle, og nej du får ikke 2 styresystemer på den måde, men computeren bliver som ny, skynd dig at hente alle opdateringer, der er kommet en del siden din XP cd var ny, hvis din cd er så gammel, at der ikke er Service pack 2, så hent den, brænd den på cd og instaler Service pack 2 før du går på nettet

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 11:14

jeg ahr service pack 2 installeret nu, men den forsvinder vel også når jeg formaterer. hvis jeg sætter xp cd'en i og vil lave en repair, så behøver jeg vel ikke at hente noget ned først. men skal pc'ern så ikke boote fra cd drevet. og hvordan gør jeg så lige det???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 11:33

Citat
hvis jeg sætter xp cd'en i og vil lave en repair, så behøver jeg vel ikke at hente noget ned først. men skal pc'ern så ikke boote fra cd drevet. og hvordan gør jeg så lige det???

Du behøver ikke at pille ved noget som helst....

Bare sæt Cden i og bed den om en nyinstallation når den spørger....

Den genstarter SELV...

Det er IKKE nødvændigt at ændre noget i bios....

Tag den af nettet medens den installerer....

Win har alle standarddrivere....

Bagefter kommer så det egentlige arbejde med opdateringer, bedre drivere osv.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 11:35

Hvis det KUN er en repair, behøver du heller ikke ændre noget - bare sæt cden i.....

Den er bootbar og genstarter selv hvis det er nødvændigt....

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 11:45

ok. jeg prøver ski.. så tror jeg at jeg beder den om en nyinstallation. så må jeg bruge den tid det tager at opdatere bagefter. og den sletter ikke noget af det jeg har liggende, så som digitalsignatur. outlook express eller lign..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-07 11:47

Hvis din computer opfører sig normal, med XP CDen i skuffen, så kommer der en meddelse, teksten er noget lignende: Hvis du vil starte fra CD rom tryk en tast, det gør du så, og Windows CDen starter, det første tilbud om at reparere springer du over og vælger Ny instalation, der kan du så vælge om du vil formatere eller reparere, der vælger jeg at reparere, det hele står på skærmen, om du skal bruge piltaster eller taste et bogstav for at komme videre, og ja Service pack 2 forsvinder, ved du ikke om den er på din Windows CD ? Prøv at lægge CDen i skuffen nu og vælg Åben for at vise mapper og indhold, der kan du se om Service pack 2 er der.
Hvis ikke du har den, så kan den hentes her: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a brænd den på en CD som en ISO fil og instaler den efter formatering/reperation og før du du går på nettet efter andre opdateringer, der står på siden at hvis det kun er en enkelt computer, så anbefales det at bruge Windows update til Service pack 2, men herfra anbefales det at instalere pakken inden du går på nettet overhovedet, der er så megen sikkerhed i den pakke som du er helt ubeskyttet imod, hvis ikke den er instaleret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-07 11:51

Det er så noget vrøvl jeg kom med før, du behøver ikke at brænde som ISO, Service pack er en .exe fil og kan brændes som DATA

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 11:52

Citat
så tror jeg at jeg beder den om en nyinstallation

Citat
og den sletter ikke noget af det jeg har liggende, så som digitalsignatur. outlook express eller lign..

Jo - den sletter ALT....

Det er KUN ved repair den ikke sletter.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 11:54

Men bare rolig...

Læs hele tiden hvad det står på skærmen - den skal nok advare dig hvis du er ved at slette...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-08-07 12:16

Vagnba er vist gået igang arbejdet kalder her hos mig, men der er mange andre til at hjælpe, så jeg lukker nu

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 12:26

nu har jeg hentet sp 2 og den ligger som en fil på skrivebordet.. hvordan er det så lige jeg får den brændt over på cd. har extern brænder og bruger nero

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 12:31

hvis jeg vælger at sige repair når den spørger anden gang, mister jeg så også det der er på pc'ern

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 12:33

Citat
brændt over på cd. har extern brænder og bruger nero

Du lægger den bare over som DATA....

Citat
hvis jeg vælger at sige repair når den spørger anden gang, mister jeg så også det der er på pc'ern

NEJ...

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 12:42

ok.. vender tilbage hvis jeg får problemer..

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 13:07

ved ikke lige hvad der sker hver gang jeg sætter usb stikket i til extern brænder. går pc i sort.. og jeg skal tage strømstikket ud inden jeg kan starte den. men når jeg har filen sp2 på skrivebordet, så kan jeg vel køre den inden jeg går på nettet..

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 13:48

hej kan ikke få lov at køre xp cd'en den siger at den xp er ældre end det system der er på pc'ern. det er sgu den pc der blev lagt ind i tidernes morgen.. men det er måske fordi der er lagt sp2 ind senere.. hvad gør jeg?? nogen forslag??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 13:58

Du sætter CDen i -slukker maskinen - og tænder igen....

Blæspå den advarsel - det er jo logik den er ældre....

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-08-07 14:03

Halløjsa
Når man installerer SP2 for man anvist en sti, hvor der laves en backup, så SP2 kan afinstalleres igen. Prøv at gå i Kontrolpanel-->Tilføj/fjern programmer, og se om SP2 er på listen, afinstaller den så og genstart maskinen, så burde du kunne lave en ny installation oven i den gamle.
PS. kan du ikke finde SP2 under tilføj/fjern programmer, så prøv at kigge under Tilføj/fjern Windows komponenter, også i kontrolpanel.
Kig her hvordan du kan lave en Windows CD med intergreret servicepacks: http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no11
Her er også lidt hjælp: http://www.nliteos.com/guide/

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 18:40

hej så fik jeg lavet en repair, men jeg skulle installere sp2, men alle mine opdateringer var der..
kan det være rigtigt???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 18:44

Yes - den er god nok....

Det er kun dine systemfiler der er blevet "repairet"

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-08-07 18:47

Undskyld lige en sidebemærkning. Hvad er "mailwarecheck"?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 18:49

Det er Stl_s´s hjemmeside...

www.malwarecheck.dk

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 18:50

tak for det refi, du skal nok få pointene.. men nu mangler jeg bare at installere IE7. men den skulle vel ikke være svær at finde..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 18:55
Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 19:56

ok, så skulle jeg være køreklar igen. har lige et tillægsspørgsmål, hvis nogeen kan svare på det. jeg synes pc'rn kører hurtigere med IE6, end den gør med IE7, re det meget større at trække, for så skulle jeg måske overveje at skifte tilbage igen. men ok nu skal jeg så lige have ryddet op og sådan lidt.. under reperationen, sagde den at der var 2 filer den ikke kunne finde, men den kørte alligevel, er det noget jeg bare skal overse, og lade være??

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 20:03

hej kan ikke finde min outlook express

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 20:18

Ja - IE7 kan drille hos nogen - den kan du bare afinstallere - så har du automatisk den tidligere...

Citat
hej kan ikke finde min outlook express

Det er nok bare genvejen der er væk...

c:\programmer\outlook express - Der laver du bare en ny genvej .......

Hvilken IE havde du FØR du hentede IE7 ??????

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 20:32

jeg havde IE7, som jeg installerede, for nogle måneder siden. ellers har jeg brugt IE6 tidligere. en af fejlene der var på pc'ern var at de på min log kunne se at der var en fejl i systemgendannelse. så nu håber jeg bare at det er løst også. har fundet min outlook. det var i indstillinger det var galt.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 06-08-07 20:53

Ok....

Som sagt - bliver du træt af IE7 kan du bare afinstallere den - så har du aut. 6eren...

Godkendelse af svar
Fra : vagnba

Dato : 06-08-07 20:57

Tak for svaret refi. jeg vender frygteligt tilbage, hvis der dukker noget op... mange tak for tålmodigheden og hjælpen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-08-07 21:03

Selv tak...

Du er velkommen....