|
| 12 v batteri Fra : batman1 | Vist : 2604 gange 200 point Dato : 05-08-07 19:58 |
|
kan en måling af bilens batteri give en ledetråd om batteriets tilstand ?
12.4 volt uden tænding, 14.04 med bilen i tomgang ?
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 05-08-07 20:02 |
|
Batteriets tilstand måles med en speciel "kortslutningstang"
I dag måles cellerne ikke direkte da de vedligeholdelsesfrie batterier er forseglede.
De tal du giver lyder ikke så tosset, men giver ikke noget rigtigt billede af batteriets tilstand.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 05-08-07 20:04 |
| | |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 05-08-07 20:15 |
|
Det fortæller ikke om batteriet evt. er faldet sammen (altså taber strømmen hurtigt når motoren ikke kører)
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 05-08-07 20:19 |
| | |
| Kommentar Fra : Fijala |
Dato : 05-08-07 20:34 |
|
Den spænding du har målt er helt ok. 12V batteri skal jo måle lige omkring 12V og med motoren i tomgang er det den spænding hvormed generatoren lader på batteriet med.
Som allerede fortalt skal du bruge en batteritester ala den i Teils link
| |
| Kommentar Fra : Fijala |
Dato : 05-08-07 20:50 |
| | |
| Kommentar Fra : batman1 |
Dato : 05-08-07 20:55 |
|
problemet som mistænker mig lidt er, kileremmen sprang, og på 15 min. havde jeg 2 start og ca. 5 kilometers kørsel hvorefter batteriet var fladt og jeg syntes at det var meget hurtigt at problemer så hurtigt?
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 05-08-07 20:57 |
|
Citat problemet som mistænker mig lidt er, kileremmen sprang, og på 15 min. havde jeg 2 start og ca. 5 kilometers kørsel hvorefter batteriet var fladt og jeg syntes at det var meget hurtigt at problemer så hurtigt? |
Så er det måske en ide med en belastningsprøve.
Men moderne bil er fulde af elektronik som sluger strøm.
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 05-08-07 20:57 |
|
Tilbage til studiet.
Citat kan en måling af bilens batteri give en ledetråd om batteriets tilstand ?
12.4 volt uden tænding, 14.04 med bilen i tomgang |
Nej det kan du ikke.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 05-08-07 21:03 |
|
Yes
-> Ovn. Det jeg fik demonstreret var, at en defekt celle godt kunne vise spænding. Der var bare ingen power bag (den forsvandt så snart du belastede).
->Batman, du burde nok lige lade lide mere end de fem minutter
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 05-08-07 21:04 |
|
Vi havde et lignende problem i vinter.
Dieselbil med fjernbetjent oliefyr som varmer bil og motor i 30 min.
Oliefyret startedes op tre gange 1/2 time, kørsel blev ændret derfor.
Når bilen så skulle startes var der ikke strøm nok på batteriet.
Ifølge vores værksted var det ikke unormalt.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 05-08-07 21:09 |
|
Der findes elektroniske batteritestere i prisklassen 7 - 10.000 kr.
De kan fortælle hvor lang levetid batteriet har tilbage.
Og meget mere.
| |
| Kommentar Fra : batman1 |
Dato : 05-08-07 21:10 |
|
tak fo jeres gode svar og ideer allesammen, jeg så måske bare spøgelser, det (lader) haha jo til at alt er ok, hvis ikke må det jo vise sig yderligere når vi nærmer os vinteren, og hvis problemet må den gamle volvo jo ha et nyt batteri Volvo 940 classic 1997.
ka i alle ha en god sommer (det der er tilbage)
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 05-08-07 21:11 |
| | |
| Godkendelse af svar Fra : batman1 |
Dato : 05-08-07 21:16 |
| | |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 05-08-07 21:17 |
| | |
|
Citat Batteriet fejler ikke noget - det du har oplevet er normalt..... |
Helt enig, lys på bilen og den kraftige start strøm tærer meget.
- Anden
| |
| Kommentar Fra : Jingle |
Dato : 05-08-07 22:55 |
|
Hold da kæft hvor i plapre nogle mer end andre, var det ikke en muglighed at få en autoelektriker til at udtale sig om sagen.
jeg mener jo blot at der er stillet et spørgsmål, og så skal der komme et svar.
så er det fandenedme da liegyldigt hvad en eller anden mener at have set hos sin moster.
det drejer sig om et svar.
Med hensyn til akkuer så drejer det sig jo om den indre modstand, den skal være i nærheden af 0,001 Ohm, men det kan jo måles ved at belaste den indtil den halve spænding,er opnået derefter aflæs den OHMSKE modstand der er belastet med. Det er da simpelt.
På tilsvarende måde prøvede jeg at måle den indre modstand i HC-ørsteds værket..... HM hm det slap jeg så ikke så godt fra.
men pyt.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|