Det er en udbredt misforståelse at man kan angive et bestemt omdr. tal, selvom forhandlere skriver feks.: Vores racerkrumtap klarer 16000omdr.
Det afhænger af:
Gearing
Kompression (Planet topstykke belaster meget)
Kørselsmønster (Hvis man kører med bundgas meget) Og hvordan den er blevet kørt før.
Oliekvalitet
Montering af tunudstyr: Cylinder, karburator, udstødning, ccm.
Holdbarhed og tid(Har du tænkt den skal holde 20000km mere ?)
Luftfilter (Type og renholdelse)
Hovedlejer på krumtapakselen og rullelejerne(Type og ordentlig montering)
+ En hel masse anden.
Det er klart at en gl. udslidt Puch ikke klarer meget mere end den allerede er blevet udsat for, specielt ikke hvis den har kørt tunet.
Men en orginal puchkrumtap, er næsten lige så stærk og klarer næsten det samme som verdens bedste racerkrumtapaksel til puch.
Men havde jeg nu skrevet: En Puch-krumtapaksel klarer 12500 omdr. så ville nogle svare, tak for det Palle, selvom det havde været helt forkert, for det afhænger af ovennævnte ting.
Når det så er sagt, så tror jeg ikke du kan ødelægge en orginal krumtapaksel med NYE lejer (Også top og bund-midterrulle lejet)
Men du kan bøje den, hvis stempelet sætter sig fast, eller du monterer forkert.
VH Palle Hansen