/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
2 x XP på bærbar
Fra : tararam
Vist : 541 gange
100 point
Dato : 25-06-07 09:45

Jeg har lånt en bærbar til ferien.
Der er en Polsk version af XP home på nu.
Er det muligt at lægge en dansk version ind også, uden at ødelægge noget af den eksisterende, da den jo skal tilbage til ejeren igen efter ferien. ?

Kommentar
Fra : join

Dato : 25-06-07 09:59

Hej tararam

det du spørger om kan jeg ikke svare på - der skal nok komme kloge hoveder der kan den slags, men ind til da, vil jeg give dig en ide som jeg kører på min bærbare,,,

Jeg har købt en harddisk nr. 2 - de koster ca. 300-400 f. eks. i http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=66822&ProductCategoryID=284

Du piller simpelthen den HD ud der sidder i - sætter din egen i og installerer dine programmer. Senere -når du skal aflevere computeren tilbage - beholder du din HD, og får heller ikke problemer med at miste dine data.

fortsat god dag
join

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 25-06-07 10:00

- du bliver nød til at oprette en partition til din egen XP. Hvis der er plads, så skulle det også kunne lade sig gøre:

http://www.eksperten.dk/spm/626333

Kommentar
Fra : join

Dato : 25-06-07 10:10

På mit zitech link står beskrevet både PARALLEL og SERIAL ATA - her bliver jeg svar skyldig hvilken det i givet fald skulle være - men det ved computerbutikken !!

Desuden har du mulighed for at sætte den i en extern box og den kan bruges som storrage divice - det er vist kun de helt nye bærbare der kan køre styresystemet fra extern box via usb - de lidt ældre kan som udgangspunkt vist ikke.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-07 11:25

Jeg har prøvet, med 2 XP på hver sin partition.
4 ud af 5 afprøvninger gik det galt, fordi de to NT styresystemer driller hinanden.
De ligger nemlig begge nede i MasterBootRecord med opstartfiler.
Og du kan risikere at ødelægge den oprindelige XP når nr. 2 tages ud igen.

Der findes live CD som kan hentes på nettet og så kan den køre "Dansk"
Denne CD har også OpenOffice (snakker sammen med Microsoft office)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-06-07 11:27

Jeg glemte lige et link
http://www.kandu.dk/Spg104389.aspx

Kommentar
Fra : join

Dato : 25-06-07 12:47

Hej tararam

Du kan roligt følge e.c's råd om at hente den der UBUNTU, det har jeg også gjort, den er smadder go' - MEN den kræver at du har mulighed for at brænde-CD'er - har du mulighed for det ??

e.c>>> kan man også installere /køre den på/fra harddisken - hvis nu man ikke har brænder ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-06-07 17:29

Når du har hentet ubuntu og fået den brændt på en comp. - så kan den køre/bruges på alm. CD drev. Det kræver dog at den bærbare er sat til at boote på CD, og det er rimeligt nemt at lave og ændre igen.
Det kan også lade sig gøre at gemme filer på computeren selvom den bare kører i rammen.

Kommentar
Fra : join

Dato : 25-06-07 20:21

tararam>>> håber ikke du generes af at jeg blander mig i din tråd ???

e.c>>>
Citat
Det kan også lade sig gøre at gemme filer på computeren selvom den bare kører i rammen.

Hvad vil det sige/ hvad betyder det at ..'den kører i rammen.' Hvilken ramme/ hvor??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-06-07 20:36

Normalt ligger styresystemet og programmer på harddisken, men skal installeres først.

En "live" CD skal ikke installeres men "kører" i computerens RAM
Det vil sige at den kun er i live så længe denne CD er i comp. og maskinen er tændt.
En live CD skal boote op når comp tændes.
En Linux "live" CD som bl.a ubuntu er, kan snakke med de partitioner og filer som ligger på harddisken.
ubuntu Live CD har også et officeprogram lige så omfattende som windows office.
Er comp tilsluttet nettet med kabel, så vil den som regel selv koble sig op til internettet.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 25-06-07 21:36

Vi har en computer der har både XP og Win 98...

Der er selvfølgelig ikke helt det samme, men det fun'ker fint på den uden problemer...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-06-07 21:55

Ja win 98 og win 2000
eller 98 og XP fungerer fint sammen.
For de tilhører ikke samme familie
win 95/98/98se/ME er fra samme familie
win NT4/2000/XP er af samme familie

Problemet med 2 XP på samme harddisk er mest når den ene fjernes - det kan give problemer.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 27-06-07 03:31

Nå, men her lidt om hvad jeg gjorde.

Jeg lavede en extra partition på C drevet. På den tomme del af denne partition satte jeg XP ind.

Men rigtigt nok - så fungerede det ikke helt. Der var lyd på den Polske XP og ikke den anden Danske, og andre mærkelige ting skete efterhånden som jeg begyndte at bruge den Danske udgave mere og mere.
Så jeg besluttede at delete den Danske udgave igen. Herefter virkede den Polske heller ikke mere - så jeg installedere den Danske alene til sidst og må så forklare mig ud af problemet med ham jeg har lånt den af efter ferien......
puha.....der skal vist nogle øl på bordet først.

Kommentar
Fra : join

Dato : 27-06-07 07:59

Hej tararam

fint at du melder tilbage - ærgerligt at det ikke kom til at funke helt .. Øv, øv

Men på den anden side blev du jo også lidt advaret af e.c

Fortsat god arbejdslyst
join

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 18-08-07 08:35

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-08-07 09:43

Jeg mangler lige et svar på spørgsmålet om ubuntu kan indstalleres direkte fra en downloaded fil.....
..........nej det er en iso-fil som skal brændes på CD først.