/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sløv startmotor
Fra : nyfigen
Vist : 1447 gange
500 point
Dato : 13-05-07 20:52

Bilen er en 3-dørs Ford Excort 1,4i fra 1997. I december 2005 fik den ny generator og ny startmotor. I januar 2006 fik den nyt startbatteri.
Fejlen er periodisk.
Gennem nogle måneder har startmotoren nogle gange været meget sløv - jeg har følt det heldigt, at motoren overhovedet startede, men endnu er startmotoren ikke gået helt død.
Der er ikke rigtigt noget mønster på forekomsten af fejlen. Man kan sætte sig ud i bilen om morgenen og motoren springer igang - køre en kort tur - vente et øjeblik og starte: sløv. Køre hjem og vente et par timer og motoren springer igang. Dog synes jeg at have observeret, at efter en lang tur på en eller to timer er startmotoren meget sløv umiddelbart efter.

Venlig hilsen
nyfigen


 
 
Kommentar
Fra : joand


Dato : 13-05-07 21:03

prøv at få t´jekket kul hvis der kun er tre ud af fire der rør ved kommutator så bliver den sløv.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 13-05-07 21:09

Jeg har set nogle få gange at selv om man har skiftet starter ,så efter 2 år, så er den gal igen.Så det at du har skiftet starter og generator for 2 år siden betyder ikke at alt er som nyt.
Alimak

Kommentar
Fra : valde.


Dato : 13-05-07 21:21

Løse eller irrede forbindelser eventuelt stel

Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-05-07 21:25

Jo, der er et mønster, for du skriver at bilen springer igang når den er kold, men starteren kører trægt når motoren er varm


Jeg har haft nøjagtig samme problem engang, i perioder så bilen kun kunne starte med startbatteri....jeg regnede også med det var starteren, dernæst generatoren, men niksen......og jeg gætter på, som for mit vedkommende, at det slet ikke er din starter der er problemet, men derimod dit batteri

og så vil nogen påpege, at det er den omvendte verden, fordi et batteri som oftest er trægest når det er koldt, men nogen batterier kan finde på, at opføre sig på den måde når de er varme.



mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 13-05-07 21:26

Holder med Valde.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-05-07 21:26

Ups, der "faldt noget ud" :



i perioder så bilen kun kunne starte med et startbatteri koblet til NÅR MOTOREN VAR VARM.



Kommentar
Fra : e.c


Dato : 13-05-07 21:37

Startmotoren har et startrelæ som sidder på startmoteren.
Dette relæ har to funktioner.
1. trække tandhjulet på startmotorakslen hen til startkansen.
2. slutte forbindelsen fra batteriet til startviklingen.
Forbindelsen sluttes med en messing/kobber bjælke (ej synligt) og er den snavset/brændt vil der være så dårlig forbindelse at motoren ikke kan trækkes rundt på grund af manglende strømgennemgang.

Men forbindelsen fra batteriet skal også være i top for at levere nok strøm. Ca. 150 AMP

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 13-05-07 23:02

Hvis du er sikker på at batteriet er tilstrækkeligt opladet, er der f.eks. godt lys på det lange lys samtidig med du kører med viskerne og har tændt for elbagrude,træder på bremsen o.s.v.
vil jeg foreslå at skifte starteren. Omtalte prøve kan gøres i det tilfælde hvor starteren som du
siger er sløv. M.v.h. K.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-05-07 23:21

Har du forresten tjekket at der er vand nok på batteriet


Det kan gi' samme fejl.

Og så glemte jeg at uddybe hvad problemet kan være med batteriet:

Det er noget med, at selve batteripolerne bliver defekte/dårlig forbindelse inden i batteriet og af en eller anden årsag mærkes problemet først når batteriet lige er ladet på og derfor varmt.


Hvis du har et ekstra batteri er det nemt at kontrollere om det er batteri eller starter:

Med det samme du mærker, det er en af de gange starteren kører trægt, så brug et sæt startkabler og monter dem fra et ekstra batteri og sæt klemmerne på kabelskoene på bilens batteri.....hvis så starteren kører hurtigt nok, er det dit batteri der er defekt.....det er i hvert fald fjollet at begynde at skifte starter m.m. hvis det bare er en fejl i batteriet....hvad jeg helt sikkert tror det er


mvh dova

Kommentar
Fra : Flash77


Dato : 14-05-07 01:24

Det er en standardfejl på Ford biler. Der er absolut ingen løsning på problemet. Ford har udviklet et kit med håndsving man kan montere som eneste løsning på problemet.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 14-05-07 07:05

Hvis den kan starte med et ekstra batteri, er fejlenikke i starter eller startrelæ. Så er det fordi batteriet ikke kan give strøm nok.
Nyere batterier der er dårlige skyldes næsten altid forkert behandling.

Der kan mangle vand. Din laderegulator eller generator, kan være defekt.

Mest hælder jeg dog til ,at det er et tørt batteri , som bare har været hældt syre på og så sat i bilen uden opladning først. Den slags ødelægger et batteri lige fra starten. Mange mekanikkere ved det ikke, fordi de ikke kan læse brugsanvisningen, eller er så "kloge" at de tror det er overflødigt.

Kommentar
Fra : nyfigen


Dato : 14-05-07 16:47

Kære dova,
tak for din udførlige forklaring. Jeg tror du har ret. Rent faktisk har jeg de sidste uger kørt rundt med startkabler og et løst startbatteri (fra august 2005), som virkede fint da bilen fik nyt startbatteri i januar 2006 på grund af en først nogle dage senere fundet fejl i det elektriske system, der afladede batteriet.

Efter januar 2006 har jeg med måneders mellemrum opladet batteriet fra august 2005. Mit spørgsmål er nu om det kan betale sig at montere batteriet fra august 2005 eller om jeg hellere skal købe et nyt.

Jeg opretter et spørgsmål med 200 point til den, der giver et godt svar.

Venlig hilsen
nyfigen


Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 14-05-07 16:57

Jamen prøv da i første omgang at montere det andet batteri du har, for hvis det kan starte bilen med startkablerne, fejler det batteri jo ingenting.

Men ellers koster et nyt batteri jo ikke særlig meget, de billige de har i f.eks. Jem & Fix er ganske udmærkede (selv om mange vil påstå det modsatte)....men jeg har brugt dem selv til store dieselmotorer og efter 2-3 år virker de stadig upåklageligt.


mvh dova

Kommentar
Fra : valde.


Dato : 14-05-07 16:57

Ja Flash 77 s Ford er vist fra 36

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 14-05-07 17:18

Jamen Flash har jo også plads til et extra 6 Volts batteri bagi, så hvorfor al den snak om startsving, nu er det vel blevet moderne tider.
http://oldcarandtruckpictures.com/Ford/1936_Ford_cabriolet-2=mwb=.jpg
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen


Dato : 14-05-07 17:22

Tak for svaret dova.
Jeg opretter også lige et spørgsmål med 200 point til dig.
Venlig hilsen
nyfigen

Kommentar
Fra : transor


Dato : 14-05-07 17:27

Du kan nå at reklamere over det nye batteri . Hvis du sætter det fra 2005 i og alt derefter er fint. har du beviset for at dir 2006 batteri er dårligt.

2 år er ingen alder for et startbatteri , som er behandlet korrekt.
Mit originale holdt 7 år. det startede stadigt fint, men jeg synes det i vinterkulden begyndte at virke en kende sløvt. Så det blev kun skiftet for en sikkerheds skyld.

check med et nøjagtigt voltmeter at batteriet når motoren kører med et par tusind i omdrejninger/min lades op til mellem 14,2 og 14,5 volt. det kan du ikke måle med et billigt godtkøbsinstrument, selv om det er digitalt med aldrig så mange( forkerte) cifre.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste