/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Ændring af 'optaget tidspunkt'
Fra : Niederhof
Vist : 663 gange
100 point
Dato : 05-05-07 13:43

Min søn og jeg har fotograferet til en konfirmation i familien, og nu vil vi gerne samle billederne i een mappe - og på een side på nettet - og der skulle billederne gerne præsenteres i kronologisk rækkefølge efter tidspunkt på dagen. MEN det ene kamera var ikke sat frem til sommertid..... så når vi sidder og kigger på billeder fra middagen, så spiser nogen hovedret, medens andre en kommet til desserten........
Hvilket program skal jeg bruge til at ændre tidspunktet for optagelsen ??

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 05-05-07 13:44

NB : det må gerne være et program der kan ændre flere filer ad gangen (batch-conversion) - det drejer sig om ca 200 filer der skal ændres......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-07 13:49

Bare nummerer dem.......

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 05-05-07 14:13

Refi -> ja, men så kommer de jo stadig ikke i rigtig rækkefølge - vores idé er at de skal komme i samme rækkefølge som dagen forløb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-07 14:18

Det gør de da også hvis du nummererer dem i den rækkefølge de er taget....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-05-07 14:24

Du kommer ikke uden om en masse manuelt arbejde, men prøv med http://perso.orange.fr/pierre.g/xnview/enhome.html hvor du under værktøjer videre til multi konverter har forskellige muligheder.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 05-05-07 14:24

Refi -> ja, det har du ret i.
Jeg har desværre vist glemt at nævne at vi vil mikse billederne fra de to kameraer, og det egntlig er derfor problemet er opstået - et eksempel : sønnikke tager et billede kl.13.00, jeg tager et billede kl.13.10 - MEN mit kamera er ikke stillet til sommertid, så når vi blander mapperne, kommer mit billede FØR hans (det er jo 'stemplet' kl. 12.10)......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-07 14:34

Netop derfor nummereringen.....

Dit 001 - hans 002 osv......

Du skal jo gøre det medens du STADIG kan finde ud af de RIGTIGE tidspunkter.....

De 2 nuller er nødvændige når der er over 100 billeder....

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 05-05-07 14:43

Refi -> Så forstår jeg det - det hjælper når det skæres ud i pap
Men jeg har et program hvor jeg kan sortere billederne efter optaget-tidspunkt og så kan jeg rename dem derefter - mit problem er bare den der med (efterfølgende) at få stillet uret....
Da jeg har ca. 2 * 200 billeder, så er det en lidt uoverskuelig omgang at skulle omdøbe dem manuelt - og vi har ikke noget system der gør at jeg kan nummerere mine med ulige tal og hans med lige, og så blande derefter....... Men det kan jo godt ende med en manuel omgang....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-05-07 15:00

Du kan da nummerere billederne 001 003 004 osv med det program jeg har lavet - og omvendt med de andre 002 004 006 osv.

Hvis du bruger det program jeg har lagt link til kan du gå i Værktøjer og vælg så omdøb billeder

Her har du mulighed for at springe i nummereringen som det passer dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-07 15:01
Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-07 15:09

"bentjuul" har ret i at det program han linker til kan gøre det samme....

Det gælder i øvrigt alle wiever-programmer......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-07 15:12

wiever = viewer

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-05-07 15:13

Ja lidt ærgeligt at Niederhof ikke kommenterer det for så kunne jeg på et øjeblik have lavet en guide til ham og lagt den op på nettet, men jeg stiger fra her.

//bentjuul

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 05-05-07 16:31

200! billeder fra en konfirmation

Bare et forslag - rediger i dem og vis kun dem der er blevet gode, så behøver i ikke lave numre...

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 05-05-07 16:42

Har lige været på lodsepladsen, med haveaffald - - KAN altså ikke sidde foran pc'en hele dagen
Jomfruane -> ja ! Det kan du godt have ret i.

bentjuul & Refi -> Jeg kender masser af redigerings-programmer, også med batch-rename-funktioner. Men jeg har åbenbart lidt formuleringsproblemer idag Det jeg mente var at vi ikke har skiftedes til at tage billeder, vi har bare 'skudt løs' når vi syntes at der var noget at tage billeder af - så derfor kan der jo godt være sekvenser fra den ene, hvor der ikke skal nogen af den andens ind i mellem - - hjælper det på formuleringen ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-07 23:16

Ja.....

Men det ændrer ikke på svaret.....

Du er NØDT til at nummerere dem i den rækkefølge du vil have dem vist......

Der findes jo ikke selvtænkende programmer der ved hvilken rækkefølge DU kunne tænke dig....

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 06-05-07 10:00

Refi -> tjah - - I IrfanView kan man lave en oversigts-side, hvor man bare klikker på de enkelte thumb-nails, så kommer dette billede op i fuld størrelse. Og i dette program (IrfanView) kan man manuelt anbringe billederne i den ønskede rækkefølge - - men det var jo netop dette stykke manuelle arbejde jeg gerne ville have sluppet for......
MEN jeg er vist ved at have brugt lige så meget tid ved tasterne for at undgå arbejdet, som det ville have taget hvis jeg bare havde klemt ballerne sammen fra start, og så sat igang...

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 06-05-07 10:34

Citat
MEN jeg er vist ved at have brugt lige så meget tid ved tasterne for at undgå arbejdet

Du undgår desværre IKKE det manuelle arbejde.....

Det kræver ALTID mere at rette de fejl man laver, end at gøre det rigtigt fra start...

Men som andre er inde på, lyder det voldsomt med så mange billeder....
"seerne" bliver trætte i øjnene inden de når til nr. 20.....

Så den bedste løsning er nok at tage de 20-30 bedste og nummerere dem......

Så vil du stadig have mulighed for at "putte" flere ind hvis det viser sig nødvændigt

Godkendelse af svar
Fra : Niederhof

Dato : 06-05-07 21:30

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-07 22:06

Selv tak.....