|
| Vespa LX 50 Fra : thomazo | Vist : 6775 gange 100 point Dato : 18-04-07 20:41 |
|
Hejsa. Jeg overvejer at købe en Vespa LX 50 som den der her er linket til.
http://www.piaggio-center.co.uk/bike.php?bike_id=29 Den er en 4takter og jeg ved ikke helt hvilken betydning det har. Jeg har en gilera Runner, der er en 2 takter og er kun vant til at skrue i 2taktere. Hvad er forskellen på motoropbygningen på de to scootere. Hvordan tuner man man sådan en Vespa? Hvor sidder begrænsningerne? Ellers nogen gode råd i forbindelse med skiftet fra Runneren?
| |
|
4-takt er mere komplicerede, da indsugning og udstødning styres af ventiler i topstykket, og for at styre ventilerne, er der rem eller kæde fra krumtappen til ventilerne(Knastaksel)
4-takt er som regel mere lydsvage, og økonomiske. De skal ikke have olie i benzinen, men motorolie som altid står nede under stemplet, altså nede i krumtaphuset.
Som regel er de sværere at ændre på, hvis man vil køre stærkere, og også dyrere at skifte motor-stumper på, udvalget til tuning er meget begrænset.
Til gengæld får man en stabil knallert, med lang levetid, hvis man ikke piller for meget.
Vespa er et godt mærke.
Husmandstuningen, med fjernelse af variatorring (Skiven), og evnt. andre ruller, kan stadig udføres.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 19-04-07 14:34 |
|
Der findes en masse udstødninger til de små nye 50ccm 4taktere.
Kender ikke prisen og man skal vidst nok bare huske at skrue op for blandingen på karburatoren.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 19-04-07 16:59 |
|
Er der nogen der ved hvor begrænsningerne sidder på sådan en fanden?? hvad kommer den til at rende? Og er der nogen der kan anbefale noget tun til den? Evt med et link dertil.
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 19-04-07 20:19 |
|
Jeg kan kun anbefale at fjerne ringen i varioatik, men jeg ved ikke hvor meget det giver.
Og så skifte udstødningen og måske karburatoren.
Jeg vil fraråde dig at skifte cylinderen på den, medmindre du kender en auto/motorcykelmekaniker som kan gøre det for dig.
Det er 100% vigtigt at knastaklsen står rigtigt.
| |
| Kommentar Fra : antons |
Dato : 21-04-07 08:30 |
|
Hej thomazo!
Lige den model du omtaler, hvor har du set den i danske butikker?
Mig bekendt fås den ikke i Danmark som 4 takt!!!
Hilsen antons.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 21-04-07 10:33 |
|
Jeg har ikke set den i en butik. Jeg har set den i den blå avis.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 21-04-07 19:18 |
|
hey. Nu har jeg købt den. Det viste sig at være en 2 takter. Ingen der ved hvor begrænsningerne gemmer sig? Og så skal jeg jo ha´lidt tun på den. Nogen der ved hvad der passer på sådan en?
Den er sgu ellers flot. En rigtig 60ér look.
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 21-04-07 19:39 |
|
Hvor hurtigt kører den nu?
Hvis det er over 45 kmt, så er ringen ved variomatik fjernet, ellers så skal du fjerne den med en trykluftnøgle.
Det kan du finde en guide til på www.scootzone.dk
Ellers så findes der over 50 forskellige udstødninger til den.
www.scooter-attack.com
siden er mest på tysk, men det er en af de største forhandlere som en af dem som har bedst udvalg.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 21-04-07 20:47 |
|
Den kører latterlige 30km/t omkring 40 nedad. Prøver lige at kigge på det i morgen.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 22-04-07 13:21 |
|
Oki. har lige kigget lidt på det. det ser ud til, at der sidder et blindrør på udstødningen også. Derudover sidder de noget der må være en katalysator. Kan det passe??
| |
| Accepteret svar Fra : NoShyGuy | Modtaget 100 point Dato : 22-04-07 13:30 |
|
Jeg vil virkelig fraråde dig at pille ved din originale udstødning!!!!
Det giver ikke ret meget at fjerne blindrøret.
Plus det at den koster noget lignende 2300,- for ny, så hvis panserne napper den, så skal du først ud og finde en ny.
Sæt hellere en rigtig tunudstødning på og sæt en dyse 80+ i og meget lettere ruller.
Så spinder den sikkert 70-80 kmt med godt optræk.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 22-04-07 13:33 |
|
Ok. Har du et forslag til en potte, der vil klæde den. det er jo et gammelt look den har. den skal ikke larme for meget.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 22-04-07 18:05 |
|
Hmm. Nu har jeg skilt variator ad. kan sgu ikke se nogen skive eller nogen ring. kan det passe begrænsningen sidder ved koblingen. Vægten på rullerne er 9.8gram.
NoshyGuy: Jeg kan ikke se vejledningen til fjernelse af ringen i variator på scootzone. Hvor gemmer den sig?
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 22-04-07 19:33 |
|
Kan du evt. tage et billede af din varioator, adskilt?
Den kan godt sidde i koblingen, men det kan også være at plumben i udstødningen er så effektiv at den totalt kvæler din motor.
Ellers så sidder plumben ved indsugningen.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 22-04-07 21:31 |
|
Har haft skilt indsugningen for at se hvad der sidder der. Ingen plomb der. Har pillet udstødningen af. der ser ud til at være fint blæs igennem, bortset fra blindrøret selvfølgelig. der ser heller ikke ud til at være en plomb.
Har også puttet lettere ruller i 6,8gram. Den tager en smule flere omdrejninger, men kører kun 20km/t nu.
Der var en gammel mand der grinede ad mig da jeg kom kørende. Haha.
Tror jeg prøver med en ny udstødning.
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 23-04-07 21:21 |
|
God idé, men HUSK at du SKAL skifte dysen, når du skifter udstødning.
Hvis der sidder et rør, eller anden forsnævring, så bør du fjerne den, så den får så meget luft som en kan, hvis du skifter udstødning.
Du finder nok flest udstødninger til den hos www.scooter-attack.com
Vælg en som ikke er Euro-Godkendt, for så er der ingen plumber i den, ellers så læs dig til om der kun sidder en enkelt plumbe i forrøret.
| |
| Kommentar Fra : thomazo |
Dato : 22-05-07 18:09 |
|
Nu har jeg haft pillet lidt. Det viste sig, at alle begrænsninger var fjernet, bortset fra i udstødningen. Den skiftede jeg ud og det hjalp betydeligt. Skiftede også lige cylle, nu jeg var i gang. . Nu kører den super.
Tak for alle svarene.
| |
| Godkendelse af svar Fra : thomazo |
Dato : 22-05-07 18:11 |
|
Tak for svaret NoShyGuy. Gjorde præcist som du sagde og fik et fornuftigt resultat. Skiftede cylle, dyse, og udstødning. Det med cyllen var et større abejde, da der skulle fræses i blokken, men det lykkedes med en lille dremel. Perfekt.
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 22-05-07 18:52 |
|
Jeg håber sgu at du brugte en kraftig støvsuger samtidig med den dremel?
Så du undgik spåner/metalstøv uheldige steder.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|