/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ældre Mercedes - udgifter
Fra : metalfaust
Vist : 2497 gange
100 point
Dato : 09-04-07 23:51

Jeg går og leger lidt med tanken om at købe en ældre Mercedes fra 1970'erne/80'erne, men er lidt usikker på, hvad det kan koste mig i længden.

Jeg forestiller mig at købe en til 80-100.000, og det betyder at jeg selvfølgelig er nødt til at gå lidt på kompromis med antal kørte km og generel slidtage. Men hvad må jeg være indstillet på, at det kan koste mig samlet set?

Her tænker jeg først og fremmest på reparationer og forsikring.

 
 
Kommentar
Fra : alimak


Dato : 10-04-07 01:21

Det er vel inget menneske i værden som kan sige dig hvad du får i reperations udgifter i lengden.Men det jeg kan sige er at på den bil skal du se op for rust.
alimak


Kommentar
Fra : Teil


Dato : 10-04-07 05:59

10.000 for en 30 år gammel merca, du må være gal.
Men tal med dem her.
http://www.skillingbro.dk/


Kommentar
Fra : Teil


Dato : 10-04-07 06:00

undskyld 100.000

Kommentar
Fra : metalfaust


Dato : 10-04-07 08:55

Jeg er ikke ude efter det nøjagtige udgiftsbeløb som sådan, men mere et slag på tasken....

Hvordan ser det ud med prisen på reparationer generelt for sådan en slæde sammenlignet med en almindelig bil? Hvis f.eks. motor og gearkasse skal skiftes ud indenfor en 2 års periode? Derudover er det jo en ældre bil, så reservedele, og dermed reparationer, er vel generelt lidt dyrere.

Og hvad med forsikringsniveauet sammenlignet med alm. biler?





Kommentar
Fra : dova


Dato : 10-04-07 10:00

Reservedele er generelt meget billige til gamle Mercedes, medmindre det er en af specialmodellerne (store luksuscoupe-flydere i SL klassen)

Men du må oplyse lidt nærmere om hvilken model du tænker på, om det er benzin eller diesel o.s.v.

Benzinmodellerne er betydeligt dyrere i drift og reparationer og brændstof.

Men det skal være noget speciel MB fra 70-80erne før vi er oppe i de priser du nævner der

Forsikring kan der ikke siges noget generelt om, da det afhænger af flere ting, din alder, bopæl, antal års skadefri kørsel, om der skal være kasko (skal som regel specialvurderes ved så gamle biler) o.s.v.


mvh dova

Kommentar
Fra : refi


Dato : 10-04-07 10:02

Er det en bil du vil bruge dagligt - så forget it.....

Den kommer til at koste dig en formue.....

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 10-04-07 13:02

Den ælste Mercer jeg havde var en 200 D fra 1982, købt i foråret 1985. Jeg kørte 648.00 km i den. Bremse, udstødning, dæk, fjedre, støddæmoere mv. altså egentlig sliddele, var stort set hvad jeg betalt for at holde den kørende. Jeg kørte ca. 65.000 km årligt i forb. med mit arbejde.

Jeg har kun oplevet en direkte reparation, hvor det var termosteten der gik i stykker - i lukket stilling, så jeg måtte køre uden kølerdæksel til jeg kom på værksted.

Venstre rudehejs, ligner en dunkraft til en bil, da de tre øverste tænder var slidt af og skulle skiftes, tænkte jeg, ups, den koster en herregård, men det var noget med 350 kr. - udskiftet!

Den er meget billig at holde ruldende og i W123 modellerne var der ikke meget rust.

Jeg solgte den til en forhandler og fik 27.500 for den. Nu kører den glad rundt oppe på Djursland!

Som dova spørger dig om, hvilken model har du tænkt dig? Hvis du går efter benzin med indsprøjtning, er dette en dyr forestilling at få rep. Hvis du derimod går i diesel, er det ikke så dyrt.

Jeg havde manuel geearkasse på, som aldrig blev åbnet. Deres autogeearkasser komme ud engang imellem og det koster lidt kasse.

Du vil kunne købe en flot W123 i benzin/diesel til 40.000 til 75.000 kr. fra sydtyskland som måske ikke engang har rundet 50.000 km - det er bare en helt ny bil du får for de penge! Hold dig til de sidste årgange, dvs. 1983-1985, hvis det skal være en W123.

En anden billig bil er W205, en model 190 i diesel eller benzin, også her er benzinen dyrere at få rep i benzinsystemet. Dieslen går godt. Der er mange af dem til salg, men her skal du ikke ned i 80'erne, men igen, du kan købe en som næsten ny for 100.000 kr. fra sydtyskland. Du kan finde dem inde på nettet.

Reservedelene er ikke dyre, men nærmest i den billige ende, og lige de to modeller jeg omtaler er ikke kompliceret at rep.

Forsikringsmæssigt skal du kikke efter hvordan selskaberne takserer bilen, det kan være fx efter nyprisen ved 1, reg., så er der tale om 300.000 til 500.000 kr. som der opkræves penge for. Nogle forsaikrer efter størelsen på motoren fx en 2 ltr motor og andre forsikrer op til en som på fx 100.000 kr. Herudover kommer så naturligvis din status for, hvor mange år du har kørt skadefri, hvor gammel du er, dit postnr. og om der følger andre forsikringer med sammen med bilen.


Jeg går og overvejer, at købe en 190 benzin på "roden" og så bruge lidt fritid på istandsættelsen. Dej gjorde jeg engang med en Opel Rekord C, Den fik renoveret motor og hele svineriet. Det tog mig et lille års tid. Lakerede den selv i postgul og sort "vinyltag" det var moderne den gang.

Go' fornøjelse - og held og lykke med projektet.





Kommentar
Fra : alimak


Dato : 10-04-07 20:37

Skal du have en såpas gammel bil så bør du kunne skrue en del selv.Det vil antagelig blive for dyrt hvis du skal på værksted for den minste ting.
alimak

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 10-04-07 20:45
Kommentar
Fra : dova


Dato : 10-04-07 23:45

Citat
Den er meget billig at holde ruldende og i W123 modellerne var der ikke meget rust





Nu har jeg altså haft to af dem, og før dem /8eren.....og i W123 modellerne kom der rust-...
...meget rust og især på utilgængelige steder i undervognen...modellens største svaghed......også så meget, at man skal være Mercedesentusiast til fingerspidserne for at synes det er OK at bilen skal have en totalgennemgribende tur med plade og svejser hver 3-4 år.....eneste trøst var, at pladestumper var meget billige.....eks. en forskærm kostede sidst i 90erne kun 175,-



Men en nævner gamle Mercedes fra tyskland, så her er et meget interessant link, såfremt du er villig til at betale dyrt for et velholdt eksemplar af en 123er......og husk der skal betales dansk afgift oveni......og at "ikke -ret-meget-rustne-gamle-importbiler" smuldrer væk af rust i løbet af kort tid på de danske veje, såfremt der ikke sættes drastisk ind med diverse rustbeskyttelsesforanstaltninger.

http://www.memento-classic.de/pages/d_index.htm

Men bliv fra en 200 diesel......sådan en er en "formiddag om at nå op på 80 km/t"........noget af et kulturchok når man var vant til en noget kvikkere 240

Dieselmodellerne har et andet "svagt" punkt, nemlig vægtafgiften, der afhængig af motorstørrelse og/eller om det er manuel-eller automatgearkasse, svinger fra 6000- 10800 kr /år


og lige et link til den danske W123 klub
http://www.w123.dk/w123_velkommen.htm




mvh dova

Kommentar
Fra : alka


Dato : 11-04-07 09:20

Du må have været meget uheldig med dine Mercere dora.
Der har aldrig været lavet rust på min W123 200 D, men den er blevet undervognsbahandlet efter foreskrifterne, og iøvrigt passet med service.
Vi har kørt med 1.200 kg. campingvogn + 4 voksne til det daværende Juguslavien. Vi havde ingen problemer og køret 11 km/ltr.

Det er da et "forfæredeligt skrægsenarie" dova har på biler fra Tyskland. De priser jeg nævner er incl. danske afgifter. Jeg kender tre, der har købt biler fra Tyskland. En 240 D og en 190 D 2,0 og en 190 2,6 D. Der er ingen af dem som er smuldret, væk af rust. De blev alle iøvrigt rustbahandlet i forb. med køb.

Jeg har altid sendt min bil på værksted for rep. hos en Automester værksted, og det har ikke været dyrt, at sende dem på værksted.

Nogle er heldige, eller måske bare passer på tingene og andre er uheldige, eller måske ikke passer så meget på tingene - sådan er det bare.

Det er aldrig sjovt, at blive

Godkendelse af svar
Fra : metalfaust


Dato : 11-05-07 01:36

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : bosebo


Dato : 15-09-07 12:06

er der nogen der kan oplyse mig om kamvinklen på en merzedes 250 aut. 6 cyl, 1976

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste