/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan "man" grave med en Grap ??
Fra : Bsr
Vist : 813 gange
100 point
Dato : 06-04-07 16:29

Hej

I forbindelse med anlæg af en mindre Pool, skal vi have gravet en hul. Da tilkørsels forholdene ikke er gode, og der ikke er meget plads, kunne en løsning være, en kranvogn med grap.

Den skulle så stå på den anden side af hækken( grønt område), og grave et hul ind over hækken,
på den anden ( haven) MEN

" Kan men grave et hul ( 4x4x1m) med en grap" ??

Mvh

Bo

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-07 16:31

Hvis den kan nå så langt er det vel ok.

Kommentar
Fra : Bsr

Dato : 06-04-07 16:36

Det er lige op af hækken... det er mere om, grappen kan grave dybt ?
( normalt løfter den bare fra A til B)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-07 16:40

Da køretøjer/kranvogne er forskellige skulle du snarere
spørge vognmanden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-04-07 17:12

Den lille fyr på billedet, kan benytte havegangen, der er mange entrepenører der har en, hos nogle udlejnings firmaer kan du leje uden fører : http://www.roagerkloak.dk/minigraver.html

Kommentar
Fra : Bsr

Dato : 06-04-07 17:30

Jamen, der er desværre ikke nok plads til den lille fyr, ellers tak
//Bo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-04-07 17:38

Hvad med en rendegraver, det vil jeg mene er bedre end en kran med grab.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-04-07 17:48

Der findes et håndbetjent graveredskab med asketræsudlægger, det er vist i enhver haveejers besiddelse 16 kubikmeter flytter du på ca 2 timer+ lidt arbejde med trillebøren

Kommentar
Fra : Bsr

Dato : 06-04-07 18:20

Hvis du kan klare det på 2 timer, er jobbet dit

De første 50 cm er grus/ stabilgrus.... derefter ler

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-04-07 18:34

du skal alligevel i gang med skovlen så ,der må ikke være nogle sten der falder ned, hvis der skal et folie på!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-07 18:37

Gode venner og lige så mange kasser øl løser opgaven.

Kommentar
Fra : Bsr

Dato : 06-04-07 18:37

Folie ??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-04-07 18:44

En hydraulisk grab, kan meget vel løfte opgaven, men der er forskellige typer og de er ikke lige velegnet, alt efter hvad din jordbundsforhold består af, -men vil altid magte endog mere end folk med redskaber.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-07 18:55

Mon hækken bliver trykket flad når grabben går i dybet.

Kommentar
Fra : Bsr

Dato : 06-04-07 18:58

Pyt med det !!
Hækken skal nok klare det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-07 19:03
Kommentar
Fra : Bsr

Dato : 06-04-07 19:11

Tak for link..... men kan man grave med en grap ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-04-07 19:13

Det kan man, er lerjorden for hård begynder man med en mejsel på kranen.
Stabilgrus er ikke noget problem.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-07 20:51

Nej du kan ikke grave med en almindelig grab på en lastvogn.
Den har ikke vægt nok til at komme ned og få fat, så den vil bare skøjte hen over leret.
Du kan leje en lille rendegraver som latsvognen kan løfte ind i haven. Og brug så grappen til de løse opgravede jord/ler.

Godkendelse af svar
Fra : Bsr

Dato : 06-04-07 21:02

Tak for svaret e.c.