/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skife dæk selv.
Fra : LoneG
Vist : 5870 gange
100 point
Dato : 30-03-07 12:18

Jeg har et par gange selv skiftet dæk ved punktering. Overvejer nu selv at skifte mellem sommer og vinterdækkene. Mine spg. er derfor:

Hvad med sporingen - hvor ofte skal denne laves af værkstedet?

Er der noget jeg generelt skal være opmærksom når jeg selv skifter?

MVH Christian G.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-07 12:27

Citat
Er der noget jeg generelt skal være opmærksom når jeg selv skifter?

Ja - du skulle jo gerne have noget der kan levere tryk nok til dækket.....

Sporingen er såmænd ikke det store problem, men afballanceringen....

Citat
Jeg har et par gange selv skiftet dæk ved punktering.

Ja så må du jo have "noget" udstyr......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 12:27

Hjul kan du skifte selv uden problemer.

Dæk bør du lade en fagmand om, således du får skidtet afbalanceret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-07 12:28

Du mener vel skifte hjul af skifte dæk er en lidt større opgave, der er ingen problemer med selv at skifte fra vinter til sommer hjul, jeg gør det, at jeg mærker dækkene VF er venstre forhjul og så videre, det er bedst at hjulene kommer til at sidde som de sad før af hensyn til slitage, sætter et hjul på som sidste sommer kørte modsatte vej rundt, vil den slides unornal hurtig, eksempel hvis venstre forhjul kommer til at sidde som højre for eller bag, kommer den til at køre den anden vej rundt, sporing er ikke noget problem ved hjulskift

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-03-07 12:30

Sporing er ikke noget man normalt for lavet, kun efter en skade f.eks en megt voldsom påkørsel af en for høj kantsten.
Du kan sagtens skifte dækkene selv, dækkene skulle gerne være mærket med hvilken tomle de skal sidde på . f.eks. HF er højre forhjul.
er de ikke det skal de sidde parvis ens og der er en pil der viser omløbsretningen.
Husk at spænde efter når du har fået bilen ned at stå og spænd efter efter nogen kilometers kørsel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-07 12:33

Citat
Du kan sagtens skifte dækkene selv

Det var da lidt af en påstand

Kender du spørgeren ??????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-07 12:35

Citat
spænd efter efter nogen kilometers kørsel.
ja husk at spænde efter, jeg har prøvet at tabe et forhjul, det er ikke sjov!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-07 12:46

I snakker forbi hinanden. Alle (næsten) kan skifte hjul selv. Vær obs på omløbsretningen som skrevet står (nogen dæk er ligeglade)

Men dæk kræver specialværktøj og er IKKE gør det selv arbejde.

Dækket er gummi'et uden på fælgen.

Hjulet er komplet (fælg og dæk)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-07 12:49

Citat
I snakker forbi hinanden

Så må spørgeren jo komme på banen og fortælle om "vi" taler HJUL eller DÆK

Overskriften

Citat
Skife dæk selv

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-03-07 20:39

Jeg går stærkt ud fra at du ikke skifter selve dækket selv.
Du kan godt skifte hjul uden at skulle afbalancere først.
Hvis slidbanen på forhjul slides mere på indersiden/ydersiden så skal den spores.
Har bilen været hårdt op over en kantsten, er det måske tid til en sporing.
Forhjulstrukne biler kan du ikke selv spore.
Man kan godt spore forhjulene på en baghjulstrukken bil med et hjemmelavet spærremål ell. lign.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 30-03-07 21:36

STOP STOP

Jeg mener selvfølgelig hjul. Har to sæt dæk(sommer+ vinter) som sidder på hver deres fælge!

Så igen.......hvad med afbalanceringen (ikke sporingen - igen min fejl)?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 30-03-07 22:37

Afbanceringen vedrører de klodser der er sat på fælgkanten, de er en del af hjulet og hjulet er altså afbalanceret når det bliver sat på,forudsat at det er afbalanceret tidligere i livet. M.v.h. K.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 30-03-07 23:08

jow, den er jeg med på, men skal de justeres efter x antal år? Og hvad er x da lig med?

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 100 point
Dato : 31-03-07 00:08

De skal afbalanceres når du mener at det ryster i rattet/bilen

Men ellers fine råd du får :
Sporing skal udføres hvis dækket slides skævt.
Husk at spænde alle hjul-bolte efter.
Husk at kontrollere dæk trykket. (luft)

God fornøjelse, og tillykke til os alle med det fine vejr

- Anden

P.S. Man kan altså godt selv spore en forhjulstrukket bil med en almindelig sporestang

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-03-07 00:34

Ja ja ja taunusanden - men det skal være meget mere nøjagtigt.
Vores Fordvogne justerede vi selv med en bøjle rundt om dækkene. (Cortina II og 20M)

Hvis din vogn ryster i rattet ved omkring 80 KM, er det sansynligt at der skal afbalanceres.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-03-07 01:00

Jeg har sporet et par nyere biler på samme måde (biler fra 90'erne er nye for mig, hehe)

Ved da godt at en 4 hjuls udmåling og sporing med laser er bedre, vil ikke modsige dig der, men det kan lade sig gøre

- Anden

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 31-03-07 22:57

At spore en bils forhjul med en sporestang forsynet med vippeføler og gradindeling samt indhentede data ang. spidsning, eller det modsatte tror jeg ikke interesserer spørgeren. M.v. h. K.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-07 23:18

Spørgeren har travlt med at skifte hjul det er derfor vi ikke hører mere, sporing er ikke noget man får testet regelmæssig kun efter at have påkørt en kantsten eller lignende, eller hvis dækslidet er unormal

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 04-04-07 01:13

og søndag var en dejlig dag at gøre det på!