/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Blister
Fra : tanjaaar
Vist : 469 gange
50 point
Dato : 14-01-03 22:16

Hvorfor får man blister i munden???

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 60 point
Dato : 14-01-03 22:26

Hej Tanjaar
Jeg fandt det her til dig på dette links
http://www.klinikhuset-klitgaard.dk/oss/after.htm

After eller blister i munden er formentlig den hyppigste mundslimhindesygdom, idet ca. 20% af befolkningen periodisk lider heraf. Diagnosen stilles alene ud fra det kliniske billede, kombineret med oplysninger om tilbagevendende sår.
Årsag: En række faktorer (mekanisk traume, visse fødeemner, psykisk stress etc.) kan muligvis provokere after hos disponerede personer. Selve årsagen skyldes sandsynligvis virus, som allerede latent er tilstede i slimhinden, og som aktiveres ved et svækket immunforsvar.
Profylakse: Det menes at tandpasta-skummemidlet (-laurylsulfat) kan aggravere udbruddet med after. Der findes enkelte tandpastaer uden dette skummemiddel, Zendium og Denivit.
Behandling: LongoVital - en dansk urtevitamin tablet - har som det første bivirkningsfri præparat vist sig at have en positiv effekt og nedsætter antallet af udbrud. I svære tilfælde kan LongoVital ikke alene forebygge nye udbrud, men her bør forsøges med supplement med Acyclovir, som er et specifikt antiviralt midde

ved ikke om det er noget du kan bruge
MVH Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-01-03 22:34

Hvorfor de opstår ved man ikke med sikkerhed. Der findes ikke nogen bestemt kur, men det synes at bedre tilstanden hvis man anvender Zendium tandpasta. Nogle voksne patienter er tillige hjulpet af Longo Vital tabletter samt A-vitaminer. Du bør tale med din læge om der er behov for anden behandling end at forsøge sig med Zendium tandpasta.

Dette har jeg hentetpå netdoktor
http://www.netdoktor.dk/q&a-svar/taender/0000002.htm

MVH Brian

Godkendelse af svar
Fra : tanjaaar

Dato : 14-01-03 22:51

Tak for hjælpen.. Det fik jeg en hel del ud af
Hilsen tanja..

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-01-03 22:57

Jamen det er da bare dejlig at kunne hjælpe
det er jo det vi er her for
MVH og en forsat god tirsdag aften

Kommentar
Fra : tanjaaar

Dato : 14-01-03 22:59

Og i lige måde