|
| Ford Escort bliver varm Fra : bite | Vist : 1541 gange 100 point Dato : 21-03-07 21:26 |
|
Jeg har en Ford Escort 1,8 stationcar fra 1998 med aircondition.
Den har altid hold temperaturen meget fint, nålen i temperaturmåleren har altid præcis stoppet i starten af "N" i teksten "Normal". Men jeg har på det sidste lagt mærke til at den stiger en del når jeg f.eks holder i kø, hvilket den aldrig har gjort før.
Den stiger over til starten af "M" men når jeg så tænder for airconditionen går den tilbage til normalen og ligger lige i starten af "N".
Der er noget som siger mig, at det er termostaten som hænger lidt og trænger til at blive skiftet, eller er jeg helt galt på den ?
| |
|
noget lignende oplevede jeg i sommer på min ferie i italien og pludeselig var det alvor......batteriet var brændt sammen og stank som bare f..... og det osede fra motorrummet...føj for en øvver....
for at holde på det hele, skulle vi kører med lys og blæsere og det hele tændt, for at lave overforbrug, ellers gik det hele i stå og kunne ikke genstartes...ret frustrerende på en ferie.
tjek dit batteri, måske det bare er det der skal udskiftes...
de kan altså ikke li at holde i kø de der biler.....slet ikke om sommeren åp de tyske autostradaer....
mvh....miss.j.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 21-03-07 21:53 |
|
Da du oplever problemet ved køkørsel kan det også være ventilatoren der ikke kører når den bliver varm.
Missjosephine, du har vist haft en defekt spændingsregulator på generatoren ellers er der ikke grund til at overbelaste el systemet og fejlen handler næppe om kølesystemet selv om man kan have glæde af at starte vermeapparat og blæser da det nedsætter kølingen.
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 21-03-07 22:17 |
|
Tænkte det samme, men hvordan kan man tjekke om det er blæseren eller termostaten.
Men hvordan kan det så være at temperaturen faldt, da jeg tændte Airconditonen ? Troede at det gjorde at temostaten åbnende, eller starter den for blæseren ?
Har haft en del problemer med ir så jeg har renset kontakt fladerne på f.eks blinklyset
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 21-03-07 22:23 |
|
Aircon starter varmeapparatets blæser.
Ventilatoren tjekkes nemmest af dig ved at lade motoren gå i tomgang, gerne efter en længere tur og så skulle den store ventilator bag køleren starte af sig selv.
En thermostat der hænger laver samme symptomer med temp. stigning, men tjek ventilator der er beregnet på tomgang og langsom kørsel, før du skifter thermostaten, som dog er den mest almindelige fejl.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 21-03-07 22:30 |
|
Så lige det med ir. En ekstra grund til at tjekke dine forbindelser og om motoren over hovedet bliver varmere da en dårlig forbindelse på temperatur føleren kan ændre visningen hvis batterispændingen falder på grund af lavere omdrejninger (mindre ladning).
Hvis du ikke falder over fejlen bør du få hjælp af en fagmand der kan udmåle temperatur mv..
Man kan ofte se om thermostaten virker (nogenlunde) ved at holde hånden på øverste kølerslange mens motoren går - hvis varmen kommer jævnt kan thermostaten hænge, men går der lang tid og varmen kommer pludseligt virker thermostaten
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 21-03-07 22:33 |
|
Spændende, det vil jeg prøve også vende tilbage.
Men starter Airconditionen også blæseren nede ved køleren siden den hviver varmen ud af systemet ?
Motoren bliver jo faktisk koldt når jeg sætter aircon til at køle kabinen, lidt mystisk for mig
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 21-03-07 22:39 |
|
Aircon er opbygget forsskelligt, men forklaringen må være at vandet i varmeapp. nedkøles af aircon som ikke skal have indflydelse på motorens kølefunktioner bortset fra det sekundære med varmeapparatet.
Nu skal du være klar over at det kun er fingerpeg da den eneste effektive måde at kontrollere thermostaten er en kogetest (kræver afmontering) eller bare udskiftning.
Hvis du prøver det med med at holde på slangen skal du være klar over at når den bliver pludseligt varm, skal temperaturen falde igen efterhånden som det varme vand har været en tur omkring køleren.
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 21-03-07 22:42 |
|
Ok tak for det, prøver først at tjekke blæseren.
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 21-03-07 22:42 |
|
Har måske en lille mistanke om at det er ir på kontaktfladerne ved blæseren, men jeg skriver tilbage
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 25-03-07 14:52 |
|
Ok nu bliver det spændende
Jeg har prøvet at køre den varm, og det er rigtig nok blæseren som ikke starter, MEN det er ikke IR, for når jeg starer Airconditionen starter blæseren også og der er ingen problemer og temperaturen falder til det normale. Jeg kan også se at termostaten er åbnet for vandet løber igennem,
Hmm nogen forslag ??
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 25-03-07 16:37 |
|
Er i sikker på at det ikke kan være Thermostatkontakten, er det altid at den virker omvendt eller kan der være undtagelser ?
| |
| Kommentar Fra : bite |
Dato : 25-03-07 17:07 |
|
Men det jeg har næsten altid har oplevet med ir fejl, er at det ikke er konstant, f.eks når blinklyset blinker for hurtigt
| |
| Godkendelse af svar Fra : bite |
Dato : 26-03-07 15:54 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|