/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
computerpirater
Fra : emab
Vist : 624 gange
100 point
Dato : 06-02-07 20:20

Jeg har nogen gange, er det efterhånden, oplevet der er kommet mail i min mailboks omkring afviste mails, det er også sket på dage hvor jeg ingen mails har sendt. Jeg har læst i nogle nyhedsbreve at der er "pirater" der bruger computere til at sende spam ud. er der nogen der ved om man kan finde ud af om det er det der foregår eller hvad det er der foregår og om man kan gøre noget ved det.
Mange hilsner fra en ny bruger
emab

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 06-02-07 20:27

Hej emab, og velkommen til Kandu .

Det kunne lyde som om, at du har såkaldte "spambots" på din maskine. Det er der faktisk uhyggeligt mange der har, uden deres antivirus reagerer på det.

Hvis du følger denne vejledning, så prøver jeg at spotte skidtet, og hjælpe dig af med det http://sptlarsenserious.googlepages.com/hijackthis

Kommentar
Fra : emab

Dato : 07-02-07 20:52

Er lidt nervøs, har godt nok printet fremgangsmåden ud, men den siger at programmet ikke er sikkert, har ikke fantastisk meget forstand på det jeg fortager mig omkring den slags ting.
Anyways: Prøver det imorgen må passe min biks, er ved at lukke.
Indtil videre tak for hjælpen stl_s
Giver lyd fra mig når jeg har prøvet

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-02-07 21:58

Emab, HijackThis er sikker nok, hvis du følger vejledningerne. Jeg har hjulpet mange brugere af med virus og spyware, ved hjælp af HijackThis, så du kan roligt lægge den ind.

Hvis du alligevel ikke skulle være tryg ved det, må jeg anbefale dig at formattere din computer.

Kommentar
Fra : emab

Dato : 08-02-07 13:06

Hej stl_s
Har nu forsøgt mig med hijack, får lagt ikonet ind, åbnet programmet trykker på do a system scan and save a logfile, og maskinen siger at det ikke kan åbnes enten fordi der ikke er nogen understøttet filtype eller filen er ødelagt/ ikke korrekt afkodet, Hvad det så betyder. Hvis jeg ikke har sagt det her før, vil jeg godt sige det nu: Jeg er virkelig en idiot til almen computerteknologi, hvis du nogensinde får mig igennem det her uden at bryde sammen undervejs har du godt nok fortjent en medalje.
For lige at fortælle dig hvad du er oppe imod, jeg er hende der skal ringe til hotline når hun skal indstallere nye ting, Bredbånd, Webbank og lignende
emab

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-07 16:47

Hej emab.

Det lyder da som om du gør det rigtigt, men det hænder at malwaren blokerer for kørsel af Hijackthis, og det er nok det der sker. I stedet går vi så nu over til at fjerne "botsne" direkte.

Da det lyder som noget lidt agressiv malware, vil jeg foreslå at du laver en backup af dine dokumenter og emails mv. Kopier dokumenter og filer du vil lave backup af, ud på en CD, eller en USB disk.

Backup af MS Outlook her http://spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/backup_outlook.htm

Backup af MS Outlook Express her http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=P56016&_nfls=false

Når du har gjort det, så skal du køre dette værktøj, som fjerner "bots". Det er vigtigt du følger vejledningen nøje, så skal det nok gå. Bare tag det trin for trin. Spørg endelig hvis du er i tvivl om noget . Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar .

---------------------------------------------------------------

1. Hent og dobbeltklik denne fil. Den pakker sig ud til C:\SDFix:
http://downloads.andymanchesta.com/RemovalTools/SDFix.zip

2. Så starter du op i fejlsikret tilstand http://www.spywareinfo.dk/htm/fejlsikret_tilstand.htm

Lykkes det ikke, så se her http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=110&PN=1

(OBS: Hvis du bruger Bootsafe, som er en nødløsning, så tjek vejledningen for hvordan du kommer tilbage i normal tilstand)

3. Gå så ind i mappen SDFix på C drevet. Dobbeltklik på filen RunThis.bat, for at starte værktøjet. Tryk "y" for at bekræfte, at du kører værktøjet på egen risiko. Så vil værktøjet gå i gang med at fjerne trojanservicen, og lave et par reparationer af registreringsdatabasen. På et tidspunkt vil det bede dig om at trykke en taste for at genstarte computeren. Det skal du gøre, hvorefter computeren vil genstarte efter 15 sekunder.

Genstarten vil tage lidt længere end sædvanligt, idet værktøjet skal have tid til at udføre sit arbejde. Når skrivebordet dukker op, vil værktøjet skrive "Finished". Tryk herefter en taste for at indlæse dine skrivebordsikoner igen.

4. Åben så SDFix-mappen, find filen Report.txt, og kopier indholdet af denne fil herind.

Prøv om du kan starte HijackThis nu.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 11-02-07 04:54

Hvordan går det ?

Kommentar
Fra : emab

Dato : 11-02-07 09:43

Jeg er ikke kommet igang, tør ikke rigtigt gøre noget skal have ordnet nogle ting på netbank mandag, som jeg skal være 100% sikker på er ok. Når det er klaret prøver jeg.
Tak for opfølgningen
vender tilbage når det er klaret
emab

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 11-02-07 14:18

De bots du formentligt har på maskinen, er ofte også programmeret til at stjæle passwords og kontonumre, så du bør ikke bruge netbank før maskinen er renset. Faktisk bør du få et nyt password hos din bank, når maskinen er ren.

Men selvfølgelig dit eget valg, om du vil tage chancen.

Kommentar
Fra : emab

Dato : 11-02-07 14:44

Ok tak for advarslen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-02-07 17:31

Hej emab.

Jeg har ikke en dyt forstand på det du spørger om men vil egentlig bare - når du nu er ny på kandu.dk, fortælle dig at med stl_s som hjælper i det her spørgsmål, er du i de bedste og mest sikre hænder, det vil rigtig mange brugere her på kandu.dk kunne bevidne

Læg du trygt din computers sikkerhed i stl_s's erfarne hænder, jeg selv ville ikke betænke mig et sekund.

Kig evt. stl_s's 'historik' inde under profilen

Held og lykke med det og
venlig hilsen Dorthe.

Lige et velkommen til Kandu herfra

Godkendelse af svar
Fra : emab

Dato : 15-02-07 18:22

Tak for svaret stl_s.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 15-02-07 18:24

Hvad endte det med ?

Kommentar
Fra : emab

Dato : 16-02-07 17:11

Det er skam ikke endt endnu, men du er et meget tålmodigt væsen, har jeg bemærket, så nu fik du point, og så kenten går jeg igang i weekenden, eller også indleverer jeg den til en der har styr på sådanne ting. Jeg har aldrig prøvet den slags før og ved dårligt nok hvordan jeg laver back up
emab

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 16-02-07 22:51

Jeg bliver hængende her, til du vender tilbage igen.

Dette kan du gøre uden at lave backup først, og det er faktisk nemt nok .

1.

Hent denne virus scanner ned til skrivebordet.

http://www.spywareinfo.dk/download/mwav.exe

2.

Dobbeltklik nu på filen som du hentede og klik UNZIP, så bliver scanneren pakket ud og brugerfladen åbner.

Sæt et flueben i DRIVE. Klik nu på Scan/Clean, og så scanner den for virus og sletter hvad den finder.

3.

Prøv om du også kan gøre dette, så jeg kan se hvad scanneren fandt:

Når scanningen er færdig: I vinduet VIRUS LOG INFORMATION (vinduet åbner KUN hvis scanneren finder virus) markerer du teksten med musen, og trykker så på CTRL og C knapperne samtidig. Så er teksten kopieret til udklipsholderen. Sæt det ind i et tekst dokument (f,eks Notesblok eller Wordpad), og sæt det ind i tråden i dit næste indlæg.