Well... Baggrunden for dette tip er at der her på det sidste er blevet snakket meget om ruller og deres virkning...
I korte træk siger folk jo altid at "Lettere ruller = optræk" "Tungere ruller = topfart", dette er også rigtigt nok, og dog!
Det hænger jo bare ikke helt sådan sammen, hvis du fx. smider 1grams ruller i din vario så flyver den jo ikke bare på baghjul, den tager slet ikke fat!
Nåh, men folk siger altid at hvis man skal have bedre optræk på en scooter, så er det lettere ruller, dette er jo sådan set en nødløsning kan man sige, da der er en løsning der er bedre. Det gælder mest tunede maskiner (behøver ikke at være vold tunede, bare ikke lovlige osv. ), hvis man ikke skifter koblingtrykfjeder i disse sker det tit at kilremmen glider når du skal kører, dette kan du ændre på ved at smide en større koblingstryk fjeder i. Men denne skal du også tænke lidt over, for hvis den bliver for stor så kan motoren ikke trække remmen ud så den kører optimalt, hvilket resultere i latterlig topfart.
Rullerne kan jo egentligt beskrives på den her måde:
Lette ruller = mange rpm før varioen flytter sig.
Tunge ruller = lave rpm før varioen flytter sig.
For jer der ikke ved så meget om RPM osv. kan jeg sige at der er meget stor forskel på om maskinen tager fat ved 5000 RPM eller 10000 RPM, altså jo flere omdrejninger motoren tager når den bliver "skudt af" jo hurtigere vil hjulet jo flyve rundt og jo hurtigere vil scooteren jo accelere... Det er derfor det er vigtigt at du har de rette ruller og rette koblingtrykfjeder i, for at sikre at du får det optimale optræk vs. topfart...
Hvis i har spørgsmål eller kommentare, kan i jo oprette et spørgsmål!
|