Kunder hænges ud på internettet
Internettet vrimler med sider, hvor utilfredse kunder lufter deres vrede over butikker, teleselskaber, bilforhandlere m.v. Nu er det kundernes tur til at blive hængt ud.
Kværulantiske og urimelige kunder får nu deres egen medicin at smage på en ny internetside. Forbrugere er simpelthen gået for vidt i deres krav om service, mener ansatte i servicefagene. Så nu nu hænger de hadekunderne ud på internettet og får luft for deres indestængte aggressioner.
»Målet er at få kunder til at begynde at behandle kundemedarbejdere og butiksansatte ordentligt og tale pænt til dem,« siger Ulrik Brinck, der står bag siden
www.haderkunder.dk
.
Finn Olsen, HK/Handel i Vejle medgiver, at butikker i dag har et meget højt serviceniveau, og at det kan være belastende, fordi medarbejdere ikke må sige kunder i mod.
»De ansatte får jo besked på, at kunden altid har ret. Vi har jo supermarkedskæder, som pålægger deres folk, at uanset hvad, så har kunden ret – bare bøj nakken og sig ja tak. Hvis det bli’r for meget, så henvis til lederen.
Vi anbefaler vores medlemmer at sige fra. Alt har en grænse – selvfølgelig skal man være høflig over velopdragen, når man er i en butik, men man skal ikke finde sig i alting – slet ikke. Heller ikke fra kværulanter,« siger Finn Olsen.
På hjemmesiden kan man bla. læse en medarbejders beretning om at blive fyret for øjnene af en vred kunde, som klagede over, at der ikke var mere brød i supermarkedet en sen aftentime.
Det var dog kun en fingeret fyring, som skulle sikre, at kunden følte sig retfærdigt behandlet i forretningen, ved at en person blev gjort ansvarlig for det. En episode, som HKs Finn Olsen kalder fuldstændigt urimelig og ydmygende overfor en medarbejder.
Ulrik Brinck har været ansat i en internetvirksomhed som IT-supporter, og havde da forkælede kunder inde på livet hver dag. Nogle ringede og forlangte dernæst at blive ringet op, fordi de ikke ville betale telefonregningen for den i øvrigt helt gratis telefonsupport.
Da anonyme kunder begyndte at oprette hadesider mod det sted, han arbejdede, og navngivne medarbejdere blev hængt ud, så oprettede han hjemmesiden.
»Kunderne holder sig ikke for fine til også at komme med urigtige oplysninger, når de sviner kundemedarbejdere og virksomheder til på hadesiderne. Hadesiderne baserer sig mere på religion end facts,« siger Ulrik Brinck fra
www.haderkunder.dk, som har haft rundet de 3.000 besøg siden starten i januar.
KOPI: FRA BT DEN 10-05-03
Bantam