Det passer ikke, at garantien ikke gælder mere, hvis sim-låsen brydes
Citat fra
http://www.computerworld.dk/
[citat]
Sony Ericsson buldrer med tomme tønder
Sony Ericssons melding om, at kunderne mister deres garanti, hvis de bryder SIM-låsen på deres mobiltelefon, betyder ikke meget i praksis. Købeloven beskytter stadig de danske kunder, fastslår Forbrugerinformationen.
Af : Magnus Bredsdorff
Sony Ericsson har fundet de tomme tønder frem i sagen om garanti på mobiltelefoner.
Men netop tomme tønder buldrer højest, konstaterer chefkonsulent Mette Reissmann fra Forbrugerinformationen. Derfor vurderer hun, at det sagtens kan få en effekt på markedet, når Sony Ericsson nu fralægger sig sine garantiforpligtelser, hvis kunderne bryder SIM-låsen på deres mobiltelefon.
Men der er ingen grund til at tage Sony Ericssons udmelding alt for bogstaveligt, for selskabet kan ikke løbe fra bestemmelserne i den danske købelov. Ifølge købeloven har kunderne to års reklamationsret, og i det første halve år er bevisbyrden vendt til kundens fordel, så det svarer til en garanti.
- Selv om kunderne går ud og får brudt SIM-låsen på deres mobiltelefoner op, så kaster de ikke reklamationsretten over bord, fastslår Mette Reissmann.
Sony Ericsson skriver ellers til sine forhandlere, at selskabet ikke vil udføre garantireparationer på oplåste telefoner, hvis ikke kunderne kan fremlægge et bevis for, at de har fået udleveret koden af deres mobilselskab.
Mette Reissmann oplyser, at der endnu ikke er afgjort sager om garantien på oplåste mobiltelefoner i Forbrugerklagenævnet. Men hun fastslår samtidig, at skal Sony Ericsson have held til at afvise reparationer på de oplåste mobiltelefoner, så skal fejlen hænge sammen med den brudte SIM-lås.
Det lyder måske, som om det er svært at bevise, hvordan en fejl opstår, men det har Forbrugerklagenævnet syn- og skønsmænd til at afgøre, fortæller Mette Reissmann.
[/code]