/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Skjoldlus på Orchideer
Fra : Bibimas
Vist : 5799 gange
200 point
Dato : 21-10-05 10:27

Mine Orchideer har fået Skjoldlus. Hvordan bli'r jeg af med dem?

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 21-10-05 10:46

http://www.orkideer.dk/skadedyr.htm
Her står om alle mulige angreb på orkideerne. Held og lykke med bekæmpelsen.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-10-05 11:11

Citat
Bladlus
Symptomer: Planten bliver svækket og ser man efter kan bladlusene ses på planten. Bladene bliver klistrede af honningdug, der er bladlusenes ekskrementer. I honningduggen kan der gro svampe, som gør bladene snuskede at se på. Der kan også være noget hvidt grums, der er nymfernes afstødte huder (Nymferne er et ungt stadie af bladlusene). Nye skud og blomster kan blive deforme.
Årsag: Bladlusene (Aphididae) lever af at suge saft fra planten, hvilket svækker planten.
Betydning:
Behandling: Bladlus kan bekæmpes med Florina insektsæbe eller Florina specialolie, ligegyldigt hvor planten står. I potter og krukker kan Provado Insektpinde eller Provado Insektspray bruges, og udendørs kan Maladan anvendes.

Citat
Skjoldlus
Symptomer: Der sidderne nogle dyr fast på grenene, der har buede, brune eller gråhvide skjolde og er mellem 1 og 6mm. Bladene kan blive klistrede ligesom ved angreb af bladlus og komme til at se snuskede ud. Nyklækkede skjoldlus er små og bevæger sig ud på bladene.
Årsag: Skjoldlus Coccodae.
Betydning:
Behandling: Skjoldlusene kan behandles med Maladan, så længe de ikke har sat sig fast. På udendørs planter er skjoldlusene på dette stadie om sommeren, men indendørs sker formeringen løbende. PÅ potteplanter kan man anvende Provado Insektpinde.

Billedet viser et eksempel på skjoldlus.

http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/Public/7F0DCCFEF4696866C1256DEC0041B18A

Søg på stueplanter

M-O

Orkide

Hilsen ans

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 21-10-05 12:54

Kasser planterne og køb nye, desværre

Kommentar
Fra : Bibimas

Dato : 21-10-05 13:17

Jeg er selv inde på nødvendigheden af classic26 forslag men vil først prøve vivi1959 forslag. tak til alle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-10-05 16:10

Mon ikke det er uldlus ? : http://www.isabellasmith.com/be-cm/be-cm-view?structure_id=10512&print=36675

Jeg havde selv problemet ..men; vand + brun sæbe klarede det

</MOLOKYLE>