/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
At redde vore farvande
Fra : Leif7
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 28-06-24 11:34

Nok for sent, se blot hvad der er sket i Norge.
https://www.nrk.no/trondelag/klima--og-miljominister-andreas-bjelland-eriksen-motte-elveeigarar-i-stjordal-1.16943619

Norge har en kæmpe eksport af opdrætslaks, men opdrætten udrydder vildlaksen.
Opdrættet foregår i eget system, så man stryger klart ikke rogn og sæd fra fangne vildlaks, men alligevel påvirker opdrætten, eller lad os kalde det opfedning til slagtning, i et åbent miljø så "laksestaldene" på naturlig vis lever i frisk vand.
Men ......... laksenes foder bliver fyldt med medicin, også forebyggende, sikkert også vækstfremmere, og medicinrester spreder sig uundgåeligt til det omgivende miljø og ødelægger den naturlige balance.

Der er ikke mange laks i Østersøen, det skyldes ikke opdræt, men at svenskerne er særdeles langsomme med at ombygge eller nedlægge vandkraftværker som har betydet at laks ikke kan vandre ind og gyde, samtidig med at klimaforandringer har tørlagt mange vandløb.
Manglen på laks og torsk, som jo er rovfisk, gør at der mangler naturlig oprydning og får andre og uønskede fisk til at overleve i større antal, f.eks. sorte kutlinger og fjæsinger.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-06-24 15:37

Opdræts laks, føj for satan, det er det rene gift.
Ok, de smager godt men det er et narværk, det er meget usundt.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 28-06-24 17:34

Ikke usundt, men opdrætslaks indeholder færre af de sunde fedtsyrer end vildlaks.

Man kan så se at der er vild diskussion mellem eksperterne, men er man selv i tvivl kan man jo blot indtage mindre.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-06-24 16:16

Leif, jeg ved ikke hvor du får dine informationer fra - de er forkerte!!

Alene i Norge er der forsøgt at bekæmpe lakselusene med kraftige doser af for eksempel formalin og brintoverilte. I 2015 alene blev der brugt over 67.000 ton bekæmpelsesmidler.

Det er jo ikke menneskeføde.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 29-06-24 21:55

Citat
jeg ved ikke hvor du får dine informationer fra - de er forkerte!!

Sådan er det når man prøver at finde hoved og hale på informationsstrømmen

Har du hørt om Pangasius fisk.
En hurtigvoksende fisk der lever i Mekong deltaet, vietnameserne har ydermere forceret fiskens vækst, også med kemi.
Jeg skulle prøve en dag ....... føj for den lede

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-06-24 16:11

Jo tak, dem prøvede vi for år tilbage. Da vi opdagede, hvordan og hvorledes forholdene var blev det hurtigt til NO GO.

Nå, endelig tilbage i svitserland igen. Svitserne er helt euforisk over deres succes ved EM i fodbold

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-07-24 16:49

Citat
Nå, endelig tilbage i svitserland igen. Svitserne er helt euforisk over deres succes ved EM i fodbold

Det forstår jeg godt. Gode til afleveringer, og tør presse modstanderne. I modsætning til de danske vatpikke. Det gælder også træneren. Han synes det er flot at spille ufgjorte kampe.
Vi mangler nogle vikinger, som dem i 80`erne og 92.

Nå det egentlige: Gider simpelthen ikke at spise laks, alt for fed en fisk. Forstår ikke den er så berømt. Så vil jeg hellere have en sildemad, eller makrel. Sådan en røget makrel, kan jeg spise ud i et.

M.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-07-24 10:23

Folk der har eller har haft akvarium ved hvor hurtigt det kan gå når der kommer en smule sygdom eller lidt flere alger end sædvanligt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-07-24 21:02

Som jeg skrev for en måneds tids siden, eller to, følger jeg meget med i de lokale aviser rundt om i landet. På denne måde - mener jeg, at man rigtig kan orienterer sig om, hvad der sker rundt om i de små kommuner - eller sagt på en nøgtern måde, hvilke borgmestre er hyklere og hvem er ikke.

Hykler prisen denne gang må gå til Borgmester H. Skou Rasmussen, Lolland Kommune.

Nå! Hvorfor det....? Spørger især Leif7 om, idet han efter udsagn har bopæl i kommunen.

Jo, det skal jeg fortælle dig, min kjære Leif7

DSB oplyser således i en pressemeddelelse, at man har indgået en aftale med European Energy om at bygge en 253 hektar stor solcellepark ved Rødbyhavn. Den bliver dermed en af landets største.

Det til trods for, at Holger Skou Rasmussen, for ca. 1 måned siden i avisen Folketidende, skrev flg:
Citat
Den strøm, som sol og vind laver i Lolland Kommune, skal blive på Lolland og Falster. Det har byrådet i Lolland Kommune besluttet. Det betyder, at en bygherre fremover skal dokumentere, at strømmen kan afsættes lokalt, hvis man vil have en byggetilladelse.

Men den holdt ikke længe. Nu skal S-togene i København rigtig nyde godt af solcelle-strøm fra Lolland, samtidigt kan I på Lolland forsørge masser af københavnske bistandsklienter der af hjemkommunen bliver lokket til Lolland - og til evig forsørgelse af lollands skatteborgere, - pga billige boliger.

Men mening. Holger Rasmussen er en 1. klasses socialdemokratisk hykler.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 03-07-24 23:40

Det er 53 år siden jeg har stemt rødt, så borgmesterens taburet er ikke kommet fra mig
Og der bliver stadig revet gamle huse ned i Nakskov for at stoppe migrationen, 3 i min gade på et år samt også en ejendom med 4 lejligheder som er kondommeret ............ men en nedrivning kan jo trække ud hvis der stadig er en ejer som har "gode ideer".
Flere huse, også i min gade, er blevet renoveret, men jeg kender klart ikke de nye ejeres indkomst, den burde være passende høj så banken ikke kan sige nej til et lån her i området.
Billige boliger .......... en kontanthjælpsmodtager skulle spare ret kraftigt for at få råd til at bo i min lejlighed.

Man skal formodentlig bruge strøm til drift af Femerntunnellen, samt kørestrøm til togene, men man har før talt om eksport ...... det bliver dog hindret af flaskehalse på kraftnettet, et problem over hele landet efterhånden som kraftproduktionen bliver flyttet fra de gamle værker.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-07-24 20:40

Citat
Man skal formodentlig bruge strøm til drift af Femerntunnellen, samt kørestrøm til togene,
Såvidt jeg er orienteret, har Femern projektet helt deres egne leverandører.
"Solcelleparken Lidsø" skulle levere hovedparten af strøm til DSB.

Gruble gruble gruble.....Hvad så til vinter..? Dagene er korte og sjældent med solskin.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-07-24 21:45

Solceller producerer faktisk også når det er overskyet og tusmørke.

Men du kender jo min indstilling som er at "naturkraft" ikke skal stoppe nyudvikling af kernekraft.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-07-24 22:37

Citat
Solceller producerer faktisk også når det er overskyet og tusmørke.
Ja det har jeg læst at de nye solceller gør - dog i reduceret grad.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-07-24 19:30

Selvfølgelig har Schweiz vindmøller, men ikke i den størrelses orden som Danmark har.

Der blev afholdt folkeafstemning om, hvorvidt Schweiz skulle satse på A-kraft og et overvældende flertal stemte "JA"

Derved gik ordren til et danske selskab, Copenhagen Atomics, som har indledt test af atomkraft som energikilde i Schweiz.

Her kunne den danske regering lærer noget. Jeg er ganske sikker på, at danskerne stemte ja til A-kraft.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-07-24 22:40

Schweiz har jo atomkraft, men samme generation som de aldrende værker der er lukket ned i Tyskland.
Danskerne vil gerne have atomkraft, bare ikke værkerne spolerer udsigten fra deres haver .......... hvor de holder grøn bevoksning nede da havevedligeholdelse stjæler tid fra medieskærme.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-07-24 18:45

Citat
Schweiz har jo atomkraft, men samme generation som de aldrende værker der er lukket ned i Tyskland.
De bliver udfaset efter en folkeafstemning for år tilbage

Citat
Danskerne vil gerne have atomkraft, bare ikke værkerne spolerer udsigten fra deres haver .......... hvor de holder grøn bevoksning nede da havevedligeholdelse stjæler tid fra medieskærme.

Hvad er det dog du skriver, Leif. De nye a-kraft værker kan stå en en 6 - 7 meter lang container, derfor kan de vidst ikke spolere nogens udsigt. Det kan vindmøller og solceller til gengæld.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-07-24 19:41

Citat
De nye a-kraft værker kan stå en en 6 - 7 meter lang container,
Rettelse til....
De nye a-kraft værker kan stå i en 6 - 7 meter lang container,

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-07-24 15:49

Mit barnebarn har en bil som udelukkende kører på sol kraft/energi.
Ja det er. det.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 09-07-24 11:16

Trawlere stjæler vildlaksens mad i Østersøen der så bruges som foder til opdrætslaks i Norge.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/brist-pa-vildlaxens-favoritmat-stromming-da-minskar-aven-laxarna

Citat
– Det är ett märkligt sätt att nyttja naturresurser, säger Johan Dannewitz, laxforskare på Lantbruksuniversitetet, SLU.

Godt nok spiser vi ikke havfugle eller pingviner, men deres naturlige føde bliver også rovfisket og brugt som tilskudsfoder flere steder i verden, man finder ligefrem fugle som er døde af sult, for ikke at tale om deres unger på land der også går til når deres forældre dratter udmattede og døde i vandet i jagten på fisk.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 09-07-24 11:21

Citat
Mit barnebarn har en bil som udelukkende kører på sol kraft/energi.

10 cm i sandkassen før motoren slukker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-24 11:52

Nej nej den kører endnu, den køre på fast grund under hjulene. ??

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-07-24 20:12

Eyvind, barnebarnet skal bruge denne model - Ole har afprøvet den, og den virker...

Ole's nye automobil
kører i timen otte mil
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf.

Bilen den er rød og fin
dufter aldrig af benzin.
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf.

Den kan skyde en vældig fart
når den får en rigtig start.
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf.

Men en dag, den løb bardus
ind i søsters dukkehus.
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf.

Dukkefar og dukkemor
sad så pænt ved kaffebord.
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf.

Kaffetår og porcelæn
flød på dugen ren og pæn.
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf.

Og nu stakkels dukkefar
nu han ingen hoved har.
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf
tøf - tøf - tøf - tøf -tøf.

Her er vidnerne
https://www.youtube.com/watch?v=oN4JirwmqWw

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-07-24 15:30

Den er mægtig. men jeg kan kun se Kim Larsen.