/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Folkepension
Fra : abbaba
Vist : 309 gange
500 point
Dato : 18-06-24 22:43

Hvad kan man forvente af have pr månede.

ingen ind/ udgifter
normal skat??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-06-24 22:55

Det kommer da helt an på, hvad du tjerer!!

Du må da have nogle udgifter. Mad, husleje og telefon mv.

Mener du andre indtægter/fradrag?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-06-24 00:31

Gå på din netbank -> pensionsinfo -> beregn folkepension. Træk skatten fra.

Accepteret svar
Fra : Leif7

Modtaget 500 point
Dato : 19-06-24 11:02

Hvis du stadig har renteudgifter såsom realkredit bliver de trukket fra på normal vis ved overgang til folkepension.
Du skal ikke mere betale arbejdsmarkedsbidrag.
ATP, ca. 1800 kr før skat pr. måned.
Ældrecheck, fra år 2025 ca. 24.000 før skat, udbetales til begge i et parforhold, men ikke over en formuegrænse på ca. 100.000.
Boligydelse, man kan højst få udbetalt 4.563 pr måned i år og kun op til en vis boligstørrelse, som iøvrigt er samme boligstørrelse som andre på overførsel, dvs 65 kvm for en enlig uden hjemmeboende børn.
Der er indbygget et lille fast tilskud til energi og vand i boligydelsen, der skal ansøges om ekstra varmetilskud.

Husk at søge folkepension mindst to måneder før den skal træde i kraft, boligydelse skal søges særskilt

Godkendelse af svar
Fra : abbaba

Dato : 20-06-24 14:58

Tak for svaret Leif7.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 24-06-24 16:14

da jeg gik fra førtidspension til folkepension kostede det en lønnedgang på 7500kr efter skat, det kan godt mærkes