/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Styretøj "knosker"
Fra : MadsOxholm
Vist : 1075 gange
20 point
Dato : 26-01-12 10:00

Jeg er den "lykkelige" ejer af en Ford Mondeo mkII fra 2000, som giver en ganske ubehagelig lyd fra sig, når rattet kommer i yderstilling. Det giver et knosk, som kan mærkes i rattet. Jeg mistænker en styrekugle, men nu har mit held med at diagnosticere bilsygdomme aldrig været ret godt. Er jeg på rette vej, eller... ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-01-12 10:45

du er på fejlspor. det er dit kardanled i trækakslen der er slidt. og det koster desværre lidt mere end en styrekugle.

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 26-01-12 10:47

Hej, du skriver, når rattet kommer i yderstilling at der kommer lyde. Men hvis hjulene drejer rundt når lydene kommer, så er det ikke styrkugler. Men en dyere reparation. Jeg er næsten helt sikker på at det er lejerne på trækakselen. Den aksel der går fra gearkasse til hjulet.

Kommentar
Fra : MadsOxholm

Dato : 26-01-12 11:20

Lyden kommer også når bilen holder stille.

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 26-01-12 11:43

Så tror jeg at det er servostyringen. Er der nok servo olie på ? Er kileremmen dårlig eller slap? Det kan også godt være servo pumpen.

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 26-01-12 11:52

Det er svært at bedømme hvad der er galt. Der er mange ting det kan være, Jeg har jo ikke hørt lyden. Det kan feks. være : Styrkugler, Bærekugler, Servostyringen, Træk aksel, Fjederen der sidder et leje i toppen. Eller andre bevægelige dele.

Kommentar
Fra : MadsOxholm

Dato : 26-01-12 13:19

Jeg prøver lige at kravle under bilen senere i dag.. Det hænger gerne sammen med at lysstyrken på bilen daler, sammen med styrken på blæseren. Hjælper det?

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 26-01-12 13:25

Kileremmen trækker både servoen og generatoren på mange biler.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-01-12 18:28

Du har ganske rigtigt en bred rem, der trækker generator og servopumpe på een gang. Når hjulene når yderstillingerne kan der godt forekomme en reduktion i omdrejningerne, - og dermed også lavere ydelse fra generatoren. Hvis det er en "mekanisk" lyd, er der noget galt. Det kan stamme fra en dårlig bærekugle, eller en defekt bøsning i bærearmen, eller ...... eller.....
Jeg synes du skal kontrollere niveauet i servobeholderen og så ellers lade en mekaniker om, at teste resten.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 28-01-12 20:34

Desværre ser man ofte at olien i servostyringen er den olie der altid bliver overset og aldrig skiftet. Hvis olien er snavset og har mistet smøreevnen så arbejder servostyringen dårligere og trægerere og det påvirker remmen der bliver "trukket" ned i fart som igen har en effekt på mængden og styrken af strøm generatoren kan levere.
Prøv at dyppe din finger i servoolien. Olien skal helst være klar og ren med et rødligt eller grønligt skær. Prøv så at gnide olien mellem to fingre. Du kan faktisk mærke smøreevnen og evt. urenheder mellem dine fingre.
Sammenlign evt med en smule ny servo, gear eller motorolie. Man kan sagtens selv skifte servoolie men det kræver naturligvis man ved hvor olien skal tappes af. Køb evt. en haynes værkstedshåndbog som kan hjælpe dig gennem processen.

M.v.h. Steen