Tele Danmark Bredbånd --- Sikkerhedspakken~
Fra : Brian Hansen

Dato : 13-11-01 19:10

Hey.

Norman AntiVirus som følger med sikkerhedspakken, er det noget der virker.
Tænker på om den er lige så god som Norton AntiVirus, som jeg køre med nu,
godt nok version 2000, men opdateret til i dag???
Må lige sige at jeg aldrig har hørt om Norman AntiVirus!!!

Hvad med Norman Personal Firewall, som også er at finde i sikkerhedspakken,
er det noget der virker, eller er den mere til besvære end noget andet?
Har hørt en del om at folk har problemer med den, sammen med ICQ, spil
over nettet, osv.!???

For ligesom at runde af:
Er sikkerhedspakken pengene værd? ( klager ikke over prisen , i forhold til
at jeg allerede køre med Norton AntiVirus, ved så ikke lige med Firewall'en?

Vil slutte med at skrive at jeg godt nok har bestilt sikkerhedspakken,
men forstod på personalet i forretningen at det er Norton AntiVirus som følger
med sikkerhedspakken.!!!???
Nok ikke været helt vågen. Men kan vel afbestille den igen, hvis.

På forhånd tak

Brian Hansen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-11-01 23:11

Hej

"Brian Hansen" <hansen-brian@mail.tele.dk> wrote:

>Norman AntiVirus som følger med sikkerhedspakken, er det noget der virker.

Ja, jeg mener at den fungerer udemærket, men, den sløver maskinen
utroligt meget ! - Jeg kørte med den en 3 - 4 dage her, men
afinstallerede som så igen. Men kan du leve med at din maskine bliver
langsom, så fungerer de forskellige ting i pakken fint nok.

('sløveriet' er selvf. afhængig af maskinen, her blev den testet på en
450 Mhz, 256 MB ram)

--
M.v.h. Ole®

Fra : Brian Hansen

Dato : 13-11-01 23:38

Hey.

Hmm, så er det nok ikke en god ide, sidder her med en PII/266, 192 RAM!...
Måske sku' man droppe den sikkerhedspakke og så bare køre videre med Norton
AntiVirus, ved så ikke lige med hensyn til Firewall. På den anden side, kender flere
der ikke har en, så...

Brian Hansen

Ole Rasmussen <dont@mailme.net> skrev i en nyhedsmeddelelse:ub63vt8qhg7bj3sf5trnlp8b85sirbuef5@193.88.15.213...

Fra : Niels Chr. Sørensen

Dato : 14-11-01 03:14

"Brian Hansen" <hansen-brian@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
Norton
> AntiVirus, ved så ikke lige med hensyn til Firewall. På den anden side,

NEJ!

Hvis du sidder på en ADSL linie helt uden beskyttelse er der en ret stor
risiko for at du bliver angrebet udefra.
Jeg døjer i den grad med "idioter" der - sikkert helt uden at vide det - er
smittet med diverse orme og Nimda etc. vira. Disse maskiner bruger derefter
al deres "fritid" til at forsøge at få adgang til alle andre på nettet. Det
fylder AHT i min log.

Med fare for at bruge klichér kan jeg ikke lade være med at tænke på
følgende udsagn når du siger at du - for at være hurtigst muligt på
internettet - overvejer at droppe beskyttelsen: "If you're not part of the
solution, your part of the problem".

Har du overvejet en "rigtig" firewall? Hvis du har (eller låner/hugger/får)
en "donor PC" der opfylder nedenstående krav (eller bedre), kan du helt
enkelt installere Smoothwall - www.smoothwall.com der er en "stand alone"
linux/firewall distribution under GPL licens, dvs. "donorware" i dette
tilfælde. (Det betyder at dem der har lavet den gerne vil have et bidrag
efter eget valg.)

Hvis du vil vide mere om SmoothWall hjælper jeg gerne.

SmoothWall kører her hos mig på:
- 486 33MHz (jep, den før Pentiumklassen - en 386 40MHz rækker hvis du ikke
har et stort net bag firewallen)
- 20 MB RAM. Jeg fik den faktisk uden problemer op og køre med 16MB til at
starte med, 8 skulle teoretisk kunne gøre det.
- 170 MB Harddisk. Efter installation fylder SmoothWall ca 60 MB - 100 MB er
nok hvis du ikke bruger proxyserver.
- Et tastatur - ikke nødvendig men praktisk til at slukke ned med
(Ctrl+Alt+Del - vent på bip, sluk så).
- Floppydrev - kan fjernes efter installation.
- 2 stk. Netkort hvis du har ADSL der kræver tilslutning til et netkort. Dog
3 hvis du vil lave en DMZ til webservere etc. - det vil du sikkert ikke.
- Ingen monitor.
- Ingen CD-Rom - er dog praktisk at "låne" til installationen med mindre du
har en FTP server i huset.
Enhver PC af samme beskaffenhed (eller bedre) kan bringes til at være "sand"
firewall!

SmoothWall har udover at være firewall følgende (fede) faciliteter:
- DHCP server for det interne net (automatisk tildeling af IP adresser til
alt bag Firewall)
- Proxyserver - hvis man ønsker dette
- Mulighed for DMZ (DeMilitariseret Zone) til servere - øget sikkerhed.
- Understøtter ATM / ADSL / ISDN og sågar analog adgang via Modem. Kan være
"dial-up server" for hjemmets netværk på ISDN og analoge modem. Også USB
devices kan uden problemer anvendes.
- Understøtter "Dynamisk DNS" for Dial-in brugere (Uinteressant for ADSL
brugere)
- SSH (Secure Shell) adgang til maskinen - også udefra - f.eks. fra arbejdet
(hvis man tør).
- DNS proxy server - husker "mest anvente Internetadresser"
- Intrusion Detection System (SNORT) - holder øje med forsøg på angreb og
logger disse til senere nærstudier.
- CRON server - til at afvikle programmer på givne tidspunkter med.
- Logging server - håndterer logning af al trafik - ind såvel som ud.
- Kernel logging server - logning af adgang på kernelniveau. (stort set
ALT).
- VPN - IPSEC / 3DES tunneling adgang til f.eks. arbejdet med meget høj
sikkerhed.
- Detaljeret styring af hvilke porte du tillader ind/ud igennem firewall.
- NAT - Network Address Translation - Deling af adgang til internettet -
styrer uden problemer mange maskiner på hjemmenettet, selv Quake, IRC,
ICQ..... Alt virker hos mig.
- Webserver - til at administrere og vedligeholde firewallen med, IKKE til
at lave egen webserver, hertil skal/bør anvendes en anden maskine - hvis
firewall ideen ikke skal kompromitteres.

Det "fedeste" er at du ikke skal kende en døjt til Linux / Firewall /
Tekniske detaljer for at sætte denne box til, du skal dog lære lidt om
netværk for at udnytte alle muligheder, eller lade være og bare bruge de
mest anvendte. Der er gode "manualer" og en FREMRAGENDE chatlinie med
entusiastiske superbrugere hvis du kører fast. Og så var min 100% gratis

SmoothWall - få din egen vagt-bjørn - ikke mere reklame herfra idag... Den
er altså bare for fed!

Cheers

Niels
ncs@SPAMpc.dk - remove SPAM before reply

Fra : Niels Chr. Sørensen

Dato : 14-11-01 04:11

> [...]
låner/hugger/får)
> en "donor PC" der opfylder nedenstående krav (eller bedre), kan du helt

UPS - jeg mente naturligvis www.smoothwall.org

Sorry.

Niels

Fra : Christian Andersen

Dato : 14-11-01 06:59

Niels Chr. Sørensen wrote:

> [...]

>Hvis du sidder på en ADSL linie helt uden beskyttelse er der en ret stor
>risiko for at du bliver angrebet udefra.

Skal vi nu ikke lige...?

Angrebet på hvad? Hvis man ikke kører med Windows Fildeling slået til,
og hvis man ikke kører nogle usikre services, kan man ikke angribes. Jeg
skriver det lige igen. Hvis man ikke kører nogle usikre services, kan
man ikke angribes.

Læs dette link igennem.

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall

Hvis du stadig har spørgsmål, stil det i gruppen dk.edb.sikkerhed.

--
"...personality goes a long way."

http://chran.dyndns.dk - Nu med misbrug!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-11-01 11:50

On Wed, 14 Nov 2001 03:13:42 +0100, "Niels Chr. Sørensen"
<ncs@*SPAM*pc.dk> wrote:

> [...]
>al deres "fritid" til at forsøge at få adgang til alle andre på nettet.

Ville din computer blive smittet, hvis du ikke havde en firewall
installeret? Svarer du "ja", skulle det være fordi, du bl.a. har en
ikke-patchet MS-IIS kørende på din maskine, og så er det altså på tide
at patche den op.

At rende rundt med tykke ørevarmere på gør, at du ikke kan høre de
tiggere, der beder dig om en krone til en kop kaffe. Det er ikke
ensbetydende med at du absolut behøver at give dem en krone, hvis du
godt kan høre dem... (og hvor kan man i øvrigt få en kop kaffe for en
krone?)

>Det fylder AHT i min log.

Er det et problem? I så fald lyder det som dårlig log-management, hvor
tegn på et egentligt angreb kunne blive væk i vilkårlige
HTTP-forespørgsler

--
- Peter Brodersen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 14-11-01 22:47

Hej

"Brian Hansen" <hansen-brian@mail.tele.dk> wrote:

>Hmm, så er det nok ikke en god ide, sidder her med en PII/266, 192 RAM!...

Istedet for Norman pakken fra TDC, har jeg valgt en anden, men nok ikke
så sikker løsning, til gengæld går det igen stærkt.

Som nævnt fjernede jeg pakken igen, og har istedet installeret en
firewall (Zonealarm Freeware) og kører så uden virusbeskyttelse, til
gengæld går jeg fra tid til anden ind på Symantec's hjemmeside og kører
de små antivirus prg. som er tilgængelige der.

Men som nævnt er det selvfølgelig ikke en så sikker løsnng som hvis man
konstant har et antivirus prg. kørende.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Brian Hansen

Dato : 14-11-01 13:51

Hey.

Øhhh,,, jo...?!?!?
Det blev jeg ikke meget klogere af, ud over at der er lige
så mange forskellige meninger som der er mennesker...

Men takker for hjælpen...

Brian Hansen