billedbehandling med php
Fra : Malte von Sehested

Dato : 13-11-01 12:56

Hej NG,

Jeg har fedtet et lille fotoalbum sammen hvor brugerne af et site selv kan
uploade billeder.

Billederne resizes og gemmes som henholdsvis fuld størrelse og thumpnail i
et bibliotek på serveren. Ingen problemer der.

Nu er det bare at jeg har normalt benytter JPG og mit script derfor kræver
at det er JPG der sendes.

Findes der i PHP muligheder for at konvertere mellem forskellige filformater
og i givent fald hvilke formater og hvordan.

Jeg har set på www.php.net og i mine bøger, men føler mig ikke klogere af
det...

mvh
/Malte

Fra : Morten Poulsen

Dato : 13-11-01 13:45

Malte von Sehested wrote:

> Findes der i PHP muligheder for at konvertere mellem forskellige filformater
> og i givent fald hvilke formater og hvordan.

ja (http://www.php.net/manual/en/ref.image.php), men det nemmeste er -
hvis du har mulighed for det - at bruge convert fra ImageMagic.

Venlig hilsen
Morten

Fra : Malte von Sehested

Dato : 13-11-01 19:09

> ja (http://www.php.net/manual/en/ref.image.php), men det nemmeste er -
> hvis du har mulighed for det - at bruge convert fra ImageMagic.

Det lyder som en god ide, men hvordan pokker bruger man ImageMagick ??? Jeg
har ikke umiddelbart adgang til at uploade perlscripts og den slags...

/Malte

Fra : Lars

Dato : 14-11-01 12:34

> Det lyder som en god ide, men hvordan pokker bruger man ImageMagick ???
Jeg
> har ikke umiddelbart adgang til at uploade perlscripts og den slags...

exec("/sti/til/convert jpeg:eksisterendefil.jpg tiff:nyfil.tif");

Vil konvertere eksisterendefil.jpg fra jpeg til nyfil.tif i TIFF format :)

--
---
Lars

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-11-01 16:26

"Malte von Sehested" <mvs@sek.ddf.dk> wrote in message
> Findes der i PHP muligheder for at konvertere mellem forskellige
filformater
> og i givent fald hvilke formater og hvordan.

Når du behandler billeder med GD hiver du først et billede ind, og
slutter med at spytte et billede ud. Men det behøver ikke at være samme
format i begge ender. Så det kommer helt af sig selv, bare din version
af GD understøtter det filformat du vil bruge.

Jeg har ikke brugt GD i et stykke tid, så måske husker jeg navnene på
funktionerne forkert. :)
Men du bruger sikkert ImageCreateFromJPEG(). Du skal bare sætte dit
script til at bruge ImageCreateFromGIF, hvis det fx. er en gif, og
tilsvarende for PNG.
Hvad din version så understøtter, det ved jeg så ikke noget om. :)
Men mig bekendt understøtter alle versioner JPEG, alle de nyere
understøtter PNG, og de nyere understøtter normalt IKKE GIF
(patent/licens-problemer).

--
Mvh.

Niels Andersen