ADSL 7,5 km væk - hvornår ??
Fra : Jens

Dato : 13-11-01 13:00

Hejsa.

Jeg er blevet "forkastet" i et ADSL forsøg med Tiscali. Fordi der var
7,2 km fra centralen til mit telefonstik. Jeg kunne godt komme på men
modemmet var fra 2 minutter til 1 time om at få forbindelse... Det
holder ikke i længden.

Er der nogen der ved, hvornår der kommer ADSL der kan nå længere væk
fra centralen end de 5 km der tales. Så der garanteres op til f.eks.
10 km. ???

Mvh
Jens

Fra : Niels Aage Sørensen

Dato : 13-11-01 14:04

Hej.
Jeg har 5.2 km og fået afslag ved teledk for 14 dg siden samt WOL sidste år.
Jeg har en dæmpning på 49,4 dB.
Hilsen Niels Aage

Jens <jc.mail@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1f935a88.0111130400.6750e456@posting.google.com...

Fra : Thomas Hoeg-Jensen

Dato : 14-11-01 18:06

"Niels Aage Sørensen" <naa@edumail.randersts.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg har 5.2 km og fået afslag ved teledk for 14 dg siden samt WOL sidste
år.
> Jeg har en dæmpning på 49,4 dB.
> Hilsen Niels Aage

Hvilken betydning har dæmpning? Det er vist ikke ødelæggende i sig selv?
Jeg har dæmpning på 48 db, men forbindelse har kørt perfekt i mere end 1 år,
og ser ud til kunne rtække endnu mere (se nedenfor).
Jeg bor 4-5 km fra centralen (jeg ved ikke præcis hvor den står).

telnet udskrift:
cbos>show interface wan0
wan0 ADSL Physical Port
Line Trained
Data rate 256 Kbps down; 256 Kbps up
Line capacity 4448 Kbps down; 832 Kbps up
SNR Margin 30 dB; previous 30 dB
Attenuation 48.0 dB; previous 48.0 dB

- Thomas Hoeg-Jensen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-11-01 20:31

On Wed, 14 Nov 2001 18:06:11 +0100, Thomas Hoeg-Jensen wrote:

> [...]
> Jeg har dæmpning på 48 db, men forbindelse har kørt perfekt i mere end 1 år,

Nej, du har et signal støjforhold på 30 dB

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Morten Boysen

Dato : 14-11-01 21:56

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message
> Nej, du har et signal støjforhold på 30 dB

Helt præcist har han en SNR-margen på 30dB.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-11-01 15:40

"Jens" <jc.mail@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved, hvornår der kommer ADSL der kan nå længere væk
> fra centralen end de 5 km der tales. Så der garanteres op til f.eks.
> 10 km. ???

Det bliver i så fald noget andet end ADSL
SHDSL som Cybercity er begyndt at udbyde kan i teorien forstærkes og nå
meget langt.
Så vidt jeg har hørt fra CC-folkene bruger de dog ikke forstærkere
(mener heller ikke RK-aftalen med TDC direkte tillader dette)

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 28-11-01 11:57

"Martin H?riis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message news:<3bf13072$0$756$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> "Jens" <jc.mail@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det bliver i så fald noget andet end ADSL
> SHDSL som Cybercity er begyndt at udbyde kan i teorien forstærkes og nå
> meget langt.

Grunden til G.SHDSL's længere rækkevidde skal findes i at det er en
baseband service. Det vil sige at frekvensbåndet udnyttes helt ned til
DC i modsætning til ADSL hvor nederste brugbare frekvens ligger
omkring 25 kHz. Men faktisk er der standardiseringsarbejde igang
omkring en tilføjelse til ADSL, kaldet "DRY loop". Her extendes
frekvensallokeringen (næsten) ned til DC, hvilket betyder at der
selvfølgelig ikke kan coexistere POTS eller ISDN med ADSL på samme
linie. Fidusen er at man nu kan udnytte de bins (0-8), der ligger
nederst i frekvens, hvor dæmpningen er lavest ved lange loops. Det vil
give en betydeligt bedre rækkevidde for ADSL. Jeg har hørt om et
forsøg med en proprietary dry-loop implementation hvor reach var 48kFt
på et støjfrit loop ved en datarate på 384/128, sammenlignet med
ADSL's normale rækkevidde på 18kFt.

Mvh Steen

Fra : Finn

Dato : 30-11-01 23:35

"Steen Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøg med en proprietary dry-loop implementation hvor reach var 48kFt
> på et støjfrit loop ved en datarate på 384/128, sammenlignet med

Lyder spændende,

Hvor arbejder du, siden du ved så meget som DSL ?

Finn

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 02-12-01 00:05

"Finn" <fjerndetfinnstadel@worldonline.dk> wrote in message
[cut]
> Lyder spændende,

Det er det skam også. Den fagre nye verden

> Hvor arbejder du, siden du ved så meget som DSL ?

Hvor jeg arbejder er sagen uvedkommende, men jeg arbejder med udvikling af
xDSL access udstyr. I mit tidligere job udviklede jeg ADSL (samt lidt
G.shdsl og HDSL2) routere, altså CPE udstyr. I mit nuværende job er jeg
skiftet over til at arbejde med udvikling af ADSL (og G.shdsl) CO udstyr
(DSLAM'er). Jeg har en kandidat grad indenfor digital signal behandling men
arbejder primært med hardware udvikling. Min viden og interesse indenfor
xDSL er primært rettet mod de nederste lag, altså bl.a. liniekodning,
equaliseringsproblematikker, og den fysiske implemering af algoritmerne.

Mvh Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-12-01 16:00

"Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor jeg arbejder er sagen uvedkommende

Fair nok hvis du ikke vil sige det, men tilhørsforhold er meget sjældent
uvedkommende når en kildes troværdighed skal vurderes.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 02-12-01 16:35

> "Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fair nok hvis du ikke vil sige det, men tilhørsforhold er meget sjældent
> uvedkommende når en kildes troværdighed skal vurderes.

Jeg forstår godt din pointe, men hvis jeg nu siger at jeg arbejder for XX
kunne det jo også være fri fantasi, så det kan jeg ikke se skulle øge min
troværdighed væsentligt.

Mine udtalelser her i gruppen er helt for egen regning, men hvis jeg
fortæller hvor jeg arbejder og det sammenholdes med mine udtalelser, kunne
det give nogle spor om hvad det pågældende firma er igang med at udvikle.
Det er ikke ønskeligt for nuværende.

Hvis folk så af den grund vælger ikke at tro på mig, er det selvfølgeligt
ærgeligt. Jeg kan blot håbe på at jeg vurderes på baggrund af mine
udtalelser, der jo kan eftertjekkes i relevante standarder/lærebøger.

Mvh Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-12-01 16:43

> Jeg forstår godt din pointe, men hvis jeg nu siger at jeg arbejder for
XX
> kunne det jo også være fri fantasi

Det kunne det sagtens, men der må man igen kigge på kildens troværdighed

> [...]
kunne
> det give nogle spor om hvad det pågældende firma er igang med at

Forståeligt, men så synes jeg helt du skulle undlade at sige det. Der må
være ganske mange her i DK der ved hvilket firma du arbejder for.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 02-12-01 17:30

[cut]

> Det kunne det sagtens, men der må man igen kigge på kildens troværdighed

- Og det kan man vel gøre ved at se om det er noget vrøvl der siges?

[cut]

> Forståeligt, men så synes jeg helt du skulle undlade at sige det. Der må
> være ganske mange her i DK der ved hvilket firma du arbejder for.

Det er der utvivlsomt. Jeg er måske også bare for paranoid. Mine udtalelser
om xDSL er på ingen måde epokegørende (dry loop er måske ikke bredt
offentligt kendt endnu da standarden er i "draft" tilstand, men det er
såmend ikke nogen hemmelighed), men jeg har bare den "refleksholdning" at så
længe jeg udtaler mig på egne vegne vedkommer det ikke folk hvor jeg
arbejder. Jeg fortalte lidt om min baggrund for at give folk mulighed for at
bedre forstå hvilke briller jeg ser verden gennem.

Du er jo selv et godt eksempel på hvor tit folk har svært ved at forstå at
dine udtalelser er for egen regning og ikke TeleDK's idet du fortæller om
dit ansættelses forhold.

Jeg kan måske alligevel bedre forholde mig til at det kan være en fordel at
man kender dit tilhørsforhold, idet du jo (principielt) har en interesse i
at det går godt for din arbejdsgiver. Derfor blander du dig jo f.eks. også
til tider i de evindelige "dårlig service fra ISP"-diskussioner.

Jeg der imod snakker mere om de teoretiske aspekter ved xDSL og interesserer
mig ikke synderligt for de højereliggende lag, lige fra ATM og op til
"forventet service" . Dermed kan man sige at jeg er "neutral" i den
sammenhæng.

Måske vrøvler jeg i det ovenstående...?

Bær over med mig - og tag mine indlæg for hvad de er: Udtalelser fra en
"ukendt" person (Navnet er dog ægte nok). Og hvis du tvivler på rigtigheden
af mine udtalelser, så sig endelig til. Det kunne jo afstedkomme en
diskussion - og er det egentligt ikke hvad dette forum er beregnet til?

Mvh Steen

Fra : danni plougmann

Dato : 02-12-01 01:46

> [...]
>
> "Steen Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder spændende,
>
> Hvor arbejder du, siden du ved så meget som DSL ?

jeg er selv en af dem som ikke kan få adsl pga af afstanden fra centralen 9
km
hvor lang rækkevidde vil G.SHDSL ha i km.
taler vi i 15, 20, 30 km

Mvh danni plogmann

Fra : Steen

Dato : 13-11-01 21:02

Prøv noget kvalitet i stedet

Prøv TDC Bredbånd ADSL

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 14-11-01 00:16

Steen wrote:
> Prøv noget kvalitet i stedet

Ha ha ha, det var dog den største kliche... Skulle det ændre noget?
Teknikken/protokollerne er de samme.

over 5 km skal du have testet forbindelsen og være ualmindelig heldig og
have ufattelige gode kobber ledninger.

Hilsen Mikkel

(har selv TDC, men jeg favoriserer dem ikke    )
(konkurrence er godt, monopol er skidt    )
(TDC er ved at få monopol       )

Fra : Steen

Dato : 14-11-01 21:11

Og jo, det kunne i høj grad blive bedre hos TDK, da TDK "måske" har en
central - en del tættere på, og dermed som Jesper skriver mindre Støj-

MVh

Steen

Fra : Finn

Dato : 15-11-01 22:49

> [...]
>
> Er der nogen der ved, hvornår der kommer ADSL der kan nå længere væk
> fra centralen end de 5 km der tales. Så der garanteres op til f.eks.

Foruden længde => dæmpning, har det jo også noget krydstale fra andre ledere
samt støj fra industri etc at gøre. D.v.s. det er SNR og støjmargin der er
mest interessant.
Hvordan lyder din alm. telefonforbindelse - er der støj på ?
Kunne det tænkes at dine naboer har samme dårlige telefonforbindelser.. ?

/Finn

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 26-11-01 08:17

> [...]
> 7,2 km fra centralen til mit telefonstik. Jeg kunne godt komme på men
> modemmet var fra 2 minutter til 1 time om at få forbindelse... Det
Træls, samme problem her+centralen er ikke ADSL klar før jeg får udbetalt
pension...(om cirka 40år

> Er der nogen der ved, hvornår der kommer ADSL der kan nå længere væk
> fra centralen end de 5 km der tales. Så der garanteres op til f.eks.
> 10 km. ???

www.sonofon.dk måske? Jeg bor 8,5km fra telefoncentralen(i luftlinje) og kan
derfor ikke få ADSL, dog kunne sonofon godt levere mig en pakke med 1Mbit
FWA

MVH
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-11-01 16:24

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message

> dog kunne sonofon godt levere mig en pakke med 1Mbit
> FWA

Køre det så remragende ?

Efter en trace, ser det da nogenlunde fint ud,,, men er ikke på højde med
faste linier.....

Tracing route to 212.88.82.112 over a maximum of 30 hops:

1 * * * Request timed out.
2 17 ms 17 ms 23 ms albnxx2.ip.tele.dk [195.249.9.212]
3 16 ms 17 ms 17 ms fe0-1.100m.albnxa1.ip.tele.dk [195.249.1.44]
4 16 ms 17 ms 17 ms ge5-0-3.1000m.albnxg1.ip.tele.dk [195.249.1.62]
5 17 ms 17 ms 17 ms pos1-0.622m.lynxg1.ip.tele.dk [195.249.2.46]
6 16 ms 17 ms 18 ms sonofon-gw.dix.dk [192.38.7.48]
7 20 ms 20 ms 20 ms soenr01-atm1-0.sonofon.dk [212.88.70.29]
8 20 ms 19 ms 20 ms soenr01-fe0-0.sonofon.dk [212.88.68.2]
9 30 ms 29 ms 28 ms 212088070045.sonofon.dk [212.88.70.45]
10 27 ms 29 ms 28 ms reserv-min.sonofon.dk [212.88.64.228]
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 45 ms 43 ms 43 ms 212088082112.sonofon.dk [212.88.82.112]
Trace Complete.

44-28 = ca. 16 ms til første hop....

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 30-11-01 08:30

> Køre det så remragende ?

Ja, nu har jeg dog aldrig haft andet end en stribe analoge modemer og en
håndfuld ISDN'er så jeg kan ikke sammenligne med andre
bredbåndsforbindelser. Desværre er jeg heller ingen spillefugl så jeg har
ikke prøvet Q3 eller andet over forbindelsen....endnu.........

Dog kørere det fint, jeg har en eneste gang oplevet hvor forbindelsen døde.
Dog ved jeg ikke hvad der skete, efter en genstart af computerne(3 stk)
virkede alt fint igen......måske CPM-boksen tabte tråden eller
noget....dunno, men jeg bor jo også på grænsen af hvad der kan lade sig gøre
med FWA(8,5km) i følge teknikeren som satte det op...

MVH
Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-12-01 22:44

>måske CPM-boksen tabte tråden eller
> noget....dunno, men jeg bor jo også på grænsen af hvad der kan lade sig
gøre
> med FWA(8,5km) i følge teknikeren som satte det op...

JEg troede ellers det lå på omrking 30 Kilometer