Statisk el i netkabel
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 13-11-01 12:49

Folks,

Jeg har et lille netværk med 7 maskiner. De 6 sidder på to hubs med alm
TP/RJ45 forbindselser. Den 7. sidder på en BNC-forbindelse på en anden etage
i huset - vel ca. 20-30 meter kabel.

Der er voldsom megen statisk elektricitet i det BNC-kabekl - så meget, at
det har brændt et netkort af og nu er begyndt at forhindre maskinen i at
boote - eller rettere sagt, der kommer 'blå skærm' ved boot. Jeg kan direkte
mærke strømmen, når jeg forbinder BNC-stikket.

Er det normalt? Er der noget at gøre for at rette op på det? .... uden at
skifte kablet!

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 13-11-01 13:20

> Er det normalt? Er der noget at gøre for at rette op på det? .... uden at
> skifte kablet!

Nej, det er ikke normalt.
Tilslut dine computere til en stikkontakt med funktionel jordforbindelse
og problemet er løst. Hvis du ikke har stikkontakter med
jordforbindelse, så få det lavet.
En klog mand sagde engang at 50% af alle computer fejl opstår fordi
computeren ikke er tilsluttet jord.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 13-11-01 13:39

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Tilslut dine computere til en stikkontakt med funktionel jordforbindelse
> og problemet er løst. Hvis du ikke har stikkontakter med
> jordforbindelse, så få det lavet.

Ja, der er jord på alle maskinerne i 'hub-segmentet', men ikke på den 7.
(den med problemet). Så det ka' da godt være, at sagen falder ind under
50%-reglen. Tak for ideen.