Udvikling på *nix ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 13-11-01 07:39

Hej!

Jeg vil godt til at "pille" med lidt programmering på linux, men vil
til at begynde med gerne have et integreret miljø, hvor
compiler/linker etc. kan styres fra.. I stil med TurboC og BorlandC
til MS-DOS.... Der er primært tale om console-programmer, så alt
X-baseret kan sorteres fra på forhånd .... Nogle forslag ?? Evt.
editor med syntax-highlighting (er det ikke det, det kaldes)..

/Brian

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 13-11-01 07:53

On Tue, 13 Nov 2001 07:39:04 +0100, Brian Ipsen wrote:
> [...]
> X-baseret kan sorteres fra på forhånd .... Nogle forslag ?? Evt.
> editor med syntax-highlighting (er det ikke det, det kaldes)..

Uden at ha' prøvet KDevelop <URL:http://www.kdevelop.org/>, vil jeg tro
det kan meget af de du efterspørger.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 13-11-01 08:23

Michael Lyngbøl wrote:

> Uden at ha' prøvet KDevelop <URL:http://www.kdevelop.org/>, vil jeg tro
> det kan meget af de du efterspørger.

Er det mig der læser forkert, eller spurgte han ikke om noget console
baseret?

- Morten.

--
Morten Brix Pedersen morten@wtf.dk
www.wtf.dk

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 13-11-01 08:41

On Tue, 13 Nov 2001 08:23:02 +0100, Morten Brix Pedersen wrote:

> Er det mig der læser forkert, eller spurgte han ikke om noget console
> baseret?

Argh, god morgen! Sorry, det var mig.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-11-01 17:39

Den Tue, 13 Nov 2001 08:23:02 +0100 skrev Morten Brix Pedersen:

>Er det mig der læser forkert, eller spurgte han ikke om noget console
>baseret?

Jeg _tror_ han mente at han vil skrive console-programmer, altså bare
ikke noget a'la MS-Visual-*. Men derfor kan editoren i princippet godt
være grafisk (ikke at det behøver være nogen fordel).

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 13-11-01 08:42

On 13 Nov 2001 06:53:17 GMT, Michael Lyngbøl wrote:

> Uden at ha' prøvet KDevelop <URL:http://www.kdevelop.org/>, vil jeg tro
> det kan meget af de du efterspørger.

Doh!

vi, GGC og (GNU) make virker for langt de fleste.

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 13-11-01 08:23

Brian Ipsen wrote:

> [...]
> X-baseret kan sorteres fra på forhånd .... Nogle forslag ?? Evt.
> editor med syntax-highlighting (er det ikke det, det kaldes)..

Personligt bruger jeg screen, sammen med vim, g++ og gdb. Det er hvad
jeg synes er det meste effektive, men hvis det skal være noget console
baseret, så kan du prøve at sætte dig ind i emacs, den har vist
funktionalitet til at arbejde godt sammen med gdb.

Det kommer selvfølgelig anpå hvilket sprog du vil lege med.. :)

- Morten.

Fra : Preben Traerup

Dato : 13-11-01 08:41

In article <vvf1vt00qnm22h0qquh9aa3foo3a3jmq6k@news.inet.tele.dk>, Brian Ipsen <Spammers@blow.me> wrote:
> [...]
> X-baseret kan sorteres fra på forhånd .... Nogle forslag ?? Evt.
> editor med syntax-highlighting (er det ikke det, det kaldes)..

vim (vi) kan lave syntaks highlightning), det kræver "bare" at du sætter
vimrc rigtigt op. Emacs kan formodenligt det samme.

Vi og Emacs kan begge arbejde sammen med make, men jeg ved ikke af at
de kan arbejde sammen med gdb direkte.

Jeg bruger selv vim til c programmering

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-11-01 09:18

Preben Traerup <preben.traerup_spam@ted.ericsson.dk> writes:

> Vi og Emacs kan begge arbejde sammen med make, men jeg ved ikke af at
> de kan arbejde sammen med gdb direkte.

Emacs kan. Jeg bruger det dog aldrig, da jeg i høj grad foretrækker at
debugge kode jeg kender med print-udtryk.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-11-01 09:38

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Emacs kan. Jeg bruger det dog aldrig, da jeg i høj grad foretrækker at
> debugge kode jeg kender med print-udtryk.

gdb kan knyttes til en proces der allerede er sat igang. Det kan være
relevant på sigt.

gdb er rar hvis man har brug for at navigere rundt i kaldestakken,
eller hvis man har brug for at overvåge hvornår en given variabel
ændrer sig (andres kode, you know). Dette er svært at lave med
printsætninger.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-11-01 09:21

Brian Ipsen <Spammers@blow.me> writes:

> [...]
> X-baseret kan sorteres fra på forhånd .... Nogle forslag ?? Evt.
> editor med syntax-highlighting (er det ikke det, det kaldes)..
Emacs kombineret med GCC er en ganske fortraffelig platform. Den har
syntax highlight osv. Den følger højst sansynligt med din
linux distribution.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-11-01 09:35

> [...]

> X-baseret kan sorteres fra på forhånd .... Nogle forslag ?? Evt.
> editor med syntax-highlighting (er det ikke det, det kaldes)..

Emacs.

Kan køre "make" (eller bare gcc) i en underskal og hoppe til fejl.
Kan køre "gdb" i en underskal og navigere rundt i kildetekst. Kan
lave farvelade hvis kørt under X (den nyeste kan vist også i ren
tekst).

Svær at lære, kan alt.

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-11-01 10:37

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> gdb er rar hvis man har brug for at navigere rundt i kaldestakken,
> eller hvis man har brug for at overvåge hvornår en given variabel
> ændrer sig (andres kode, you know). Dette er svært at lave med

Netop, andres kode (aka. kode jeg ikke kender)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Søren Finne

Dato : 13-11-01 11:17

Hej Brian,

> [...]
> X-baseret kan sorteres fra på forhånd .... Nogle forslag ?? Evt.
> editor med syntax-highlighting (er det ikke det, det kaldes)..

RHIDE - http://www.rhide.com/

Jeg tror den opfylder alle dine krav..
Den ligner til forveksling Borlands IDE

--
Mvh, Søren Finne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-11-01 15:08

Brian Ipsen skrev:

> Der er primært tale om console-programmer, så alt X-baseret
> kan sorteres fra på forhånd .... Nogle forslag ?? Evt. editor
> med syntax-highlighting (er det ikke det, det kaldes)..

Hvad med motor? Snapshots og download bor på:

http://konst.org.ua/eng/software/motor/shots.html
http://konst.org.ua/eng/software/motor/download.html

// Klaus

Fra : Steen Suder

Dato : 14-11-01 23:30

Brian Ipsen wrote:

> [...]
> X-baseret kan sorteres fra på forhånd .... Nogle forslag ?? Evt.
> editor med syntax-highlighting (er det ikke det, det kaldes)..

Jeg har har nogen glæde af wpe:
http://www.identicalsoftware.com/xwpe/

Det er et Borland IDE ripoff, men det virker.

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 15-11-01 10:13

Steen Suder <CAB@earthling.net> writes:

> Jeg har har nogen glæde af wpe:
> http://www.identicalsoftware.com/xwpe/
>
> Det er et Borland IDE ripoff, men det virker.

Man kan bruge emacs, også til det. Kan highlighting m.m. til en masse
sprog, f.eks. C, C++, shell scripts, perl, HTML, makefiler... Alt
sammen i een editor. Du kan køre den med eller uden X, men det er en
fordel at arbejde i X selv om det du laver ikke er grafisk.

Man kan compilere fra emacs og derefter klikke på fejlene ligesom du
er vant til. "M-x compile" starter compilering. Den prompter først
hvilken kommando der skal køres, default er make. - Skal kun rettes
første gang i en session, og "M-x compile" kan "bindes" til en
funktionstast.

Til debugging bruger jeg gdb/ddd, som vist er i de fleste distro'er.

emacs er min "blyant".

--
mdc at manbw dk - MAN B&W Diesel A/S, Copenhagen
www.manbw.dk - Electronics & software dept.