Hvorfor virker dette ikke???...
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-11-01 07:11

<?
$db = mysql_connect("localhost", "", "");
mysql_select_db("starwayonline");
$mandag = mysql_query("select * from kalender");

echo "$mandag";

mysql_close($db);
?>

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
http://hairboy.adsl.dk/starwayonline

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-11-01 07:29

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> $db = mysql_connect("localhost", "", "");
> mysql_select_db("starwayonline");
> $mandag = mysql_query("select * from kalender");

Hvorfor læser du ikke i manualen???...

Hmm... det lød vist lidt som et surt opstød, men prøv at læse lidt her:
http://dk.php.net/manual/en/ref.mysql.php

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-11-01 07:45

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote in message
> Hvorfor læser du ikke i manualen???...
>
> Hmm... det lød vist lidt som et surt opstød, men prøv at læse lidt her:
> http://dk.php.net/manual/en/ref.mysql.php

Fordi jeg har nu siddet i rigtig lang tid og prøvet at ændre en masse.
Jeg har afprøvet det fra webcafe.dk og også en php bog jeg har købt.
Men den kommer bare med sådan en "Resource id #2" fejl.
Min database virker ellers fint.
Du må da vide hvor det er galt henne.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-11-01 08:00

> [...]
> Jeg har afprøvet det fra webcafe.dk og også en php bog jeg har købt.
> Men den kommer bare med sådan en "Resource id #2" fejl.

Fra manualen:

<?php
$link = mysql_connect("mysql_host", "mysql_login", "mysql_password")
or die ("Could not connect");
print ("Connected successfully");
mysql_select_db ("my_database")
or die ("Could not select database");

$query = "SELECT * FROM my_table";
$result = mysql_query ($query)
or die ("Query failed");

   // printing HTML result

   print "<table>\n";

[kig her]

while ($line = mysql_fetch_array($result)) {

[/kig her]

print "\t<tr>\n";
    while(list($col_name, $col_value) = each($line)) {
    print "\t\t<td>$col_value</td>\n";
    }
    print "\t</tr>\n";
   }
   print "</table>\n";

mysql_close($link);
?>

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-11-01 16:00

> [...]
> or die ("Could not connect");
> print ("Connected successfully");
> mysql_select_db ("my_database")
> or die ("Could not select database");
>
> $query = "SELECT * FROM my_table";
> $result = mysql_query ($query)
> or die ("Query failed");
>
> // printing HTML result
>
> print "<table>\n";
>
> [kig her]
>
> while ($line = mysql_fetch_array($result)) {
>
> [/kig her]
>
> print "\t<tr>\n";
> while(list($col_name, $col_value) = each($line)) {

Jeg kan nu ikke få det til at virke.
Jeg vil jo ikke have den til at bruge en while.
Jeg har før fået det til at virke. Men nu kommer den bare med den der:
Resource id #2 fejl der.
Hvorfor kommer den da?

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-11-01 16:19

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> wrote in message

> Jeg vil jo ikke have den til at bruge en while.

Det er heller ikke while-delen der er interessant, det er
mysql-funktionen. :)

> Jeg har før fået det til at virke. Men nu kommer den bare med den der:
> Resource id #2 fejl der.

Det er ikke en fejl. Den gør præcist hvad du beder den om.

mysql_query returnerer et resultat-sæt, en "resource". Den kan du ikke
bruge til noget direkte, du skal bruge en mysql-funktion for at læse
den. For eksempel mysql_fetch_array, som vist ovenfor.

For at tage udgangspunkt i din egen kode:

$result = mysql_query("select * from kalender");
$mandag = mysql_fetch_array($result);

$mandag er nu et array, som du kan læse som det passer dig. Er der fx.
et felt der hedder `foo`, så kan du gøre sådan her:
echo $mandag['foo'];

Som du har fået at vide før, så er det en god ide at læse noget mere på
det. Der er tydeligvis nogle helt grundlæggende ting du ikke forstår. Så
selv om du måske har løst det aktuelle problem nu, så vil jeg anbefaler
at du læser noget mere om det. Tutorials, artikler, manualen, hvad der
nu passer dig bedst.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-11-01 16:55

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> [...]
> selv om du måske har løst det aktuelle problem nu, så vil jeg anbefaler
> at du læser noget mere om det. Tutorials, artikler, manualen, hvad der

Nu har jeg så denne kode:

<head>
<title>Test</title>
</head>
<?
[...]

</BODY>
</HTML>

Men der står bare: Array
når jeg åbner siden. Og det står der i hvert fald ikke i min mysql!

Fra : Jonas Häggqvist

Dato : 13-11-01 18:24

On Tue, 13 Nov 2001 16:55:26 +0100, "Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk>
wrote:

>Nu har jeg så denne kode:
<snip>

>$mandag = mysql_fetch_array($result);
>
>echo "$mandag";
<snip>

>Men der står bare: Array
>når jeg åbner siden. Og det står der i hvert fald ikke i min mysql!

Læs om arrays på http://www.webcafe.dk/php/artikler/006/phpa006.php3 og
gerne resten af artiklen også.

--
Jonas Häggqvist.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-11-01 18:33

Nu fik jeg det til at virke.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-11-01 18:40

> [...]
> </HTML>
>
> Men der står bare: Array
> når jeg åbner siden. Og det står der i hvert fald ikke i min mysql!

<en anelse tvær>

Sig mig lige en gang, læser du overhovedet hvad der bliver svaret på dine
spørgsmål???

Niels Andersen skrev:

> [...]

Læs det igen, og måske een gang til.

</en anelse tvær>

Du giver altså for nemt op! Hvis du virkelig vil lære PHP, må du gøre en
indsats selv! Tag ind på det lokale bibliotek og lån nogle bøger om emnet,
eller find nogle begynderartikler på nettet:

www.dk.php.net
www.webcafe.dk
www.mbn.dk
www.razor.dk
www.netcoders.dk
www.eksperten.dk

De fleste af disse links indeholder dansksprogede letforståelige tutorials
om PHP og MySQL, og de er altså værd at studere nærmere! Søg selv efter
flere.
Meningen med gruppen her, er at vi skal hjælpe hinanden til at lære noget -
ikke at debugge din kode eller lave et færdigt script til dig. Hvis det er
tydeligt, at du selv har gjort en indsats, vil du få den hjælp, du har behov
for at komme videre. Og frem for alt, læs de svar du får ordentligt - de er
ganske brugbare.

Hmmm.... måske skulle jeg flytte mit "tvær slut" tag herned.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-11-01 18:50

> [...]
> indsats selv! Tag ind på det lokale bibliotek og lån nogle bøger om emnet,
> eller find nogle begynderartikler på nettet:

Jeg HAR altså fået det lært lige nætop med JERES hjælp.
Så mangler jeg bare at sig mange tak.
Det gør jeg så:

Mange tak!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-11-01 15:14

"Morten Jørgensen" wrote:

> Jeg HAR altså fået det lært lige nætop med JERES hjælp.
> Så mangler jeg bare at sig mange tak.

njah - og så at poste hvad det var der var galt så dem der måtte have
sammen problem får det løst ved samme lejlighed

mvh

Jesper Brunholm