Købe maskin i Danmark eller Norge?
Fra : Trond Ruud

Dato : 12-11-01 23:41

Hei
Jeg lurte på om nogen kan gi mig råd om hvor det er mest fordelaktigt at
købe PC, i Danmark eller i Norge? Jeg har et tilbud på NOK 22.500
(inkl.moms) for flg.konfiguration, her i
Norge:

· Chieftec Dragon Big Tower.

· Asus P4B-LX Hovedkort for S478/P-4

· Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400

· Original SDRAM PC133 512MB 7-7,5ns

· Original SDRAM PC133 512MB 7-7,5ns

· Original SDRAM PC133 512MB 7-7,5ns

· Microsoft Windows 2000 Professional

· Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

· Western Digital Caviar 60GB IDE 5400RPM

· Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in

· Plextor CD-brenner IDE 24x/10x/40x

· Matrox AGP Millenium G550 32MB Dual Head

· Creative Soundblaster Audigy Player

· Labtec Høyttaler Pulse-415 (LCS2415)

· Logitech Cordless Mouseman Optical, Mouse

· Logitech Cordless Desktop Optical PS2, Keyboard

· 3Com Kort Etherlink XL 10/100Mbit PCI

Er der nogen der ved hvad en tilsvarende maskin vil koste i Danmark?
Hilsen
Trond Ruud
Nesodden, Norge

Fra : Thomas Bowers

Dato : 13-11-01 00:00

"Trond Ruud" <troruud@iname.com> wrote in message
> [...]
>
> · 3Com Kort Etherlink XL 10/100Mbit PCI
>
> Er der nogen der ved hvad en tilsvarende maskin vil koste i Danmark?

Du kan finde alle de billigste priser i Danmark på www.edbpriser.dk

Hilsen Thomas

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-11-01 00:09

"Trond Ruud" <troruud@iname.com> skrev i en meddelelse
> · Chieftec Dragon Big Tower.
???
> · Asus P4B-LX Hovedkort for S478/P-4
1500,-
> · Intel Pentium 4 1.8 GHz Boxed PC400
2535,-
> · Original SDRAM PC133 512MB 7-7,5ns
1155,-
> · Microsoft Windows 2000 Professional
3542,-
> · Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM
1699,-
> · Western Digital Caviar 60GB IDE 5400RPM
1475,-
> · Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in
699,-
> · Plextor CD-brenner IDE 24x/10x/40x
1293,-
> · Matrox AGP Millenium G550 32MB Dual Head
1011,-
> · Creative Soundblaster Audigy Player
654,-
> · Labtec Høyttaler Pulse-415 (LCS2415)
393,-
> · Logitech Cordless Mouseman Optical, Mouse
462,-
> · Logitech Cordless Desktop Optical PS2, Keyboard
982,-
> · 3Com Kort Etherlink XL 10/100Mbit PCI
402,-
--------------
Pris uden kabinet: ialt dkr. 17802,-

Jeg fandt priserne på www.edbpriser.dk - det vil sige at delene skal købes
hos mange forskellige forhandlere...
Så oveni dkr. 17802,- skal der lægges X gange antal pakker der skal betales
porto af.
Hvad den samlede pris vil være hvis du bestiller maskinen samlet hos en
forhandler ved jeg ikke...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-11-01 10:41

> [...]
> (inkl.moms) for flg.konfiguration, her i
> Norge:

> Er der nogen der ved hvad en tilsvarende maskin vil koste i Danmark?

Jeg har lige leget indkøber på www.shg.dk
Samme maskine med samme specs., men med et Antec SX1030B SOHO Fileserver
kabinet til 1139.- (Tæskelækkert kabinet)
Ram er 3x Twinmos 512Mb
Ellers er maskinerne identiske
Pris incl win 2000 Pro 18270 Danske kroner/ ca. 19.275 Nkr.
Du skal dog være opmærksom på at Win2000 er på dansk eller engelsk

Prøv evt. at besøge www.itbutikken.no Det er en dansk butik, der handler i
Norge. De har også et godt ry og har et søstersite i Danmark
www.itbutikken.dk

Hvis jeg må kritisere din konstellation, så:
Hvis det absolut SKAL være en Intelløsning, ville jeg satse på RDram istedet
(Andet MoBo og ram)
Det ser ud til at du skal bruge maskinen til videoredigering el. lign. (jeg
gætter på grund af ram-mængde, grafikkortet og de 2 store harddiske)
Hvis det ikke absolut SKAL være en Intel-løsning, og du er villig til at
ofre 22000.- på et system, vil jeg anbefale en Dual AMD Palomino MP1600+
maskine med Tyan Tiger Motherboard og ECC DDR PC2100 ram i et Antec SX1040B
SOHO file server kabinet med 3 Seagate Barracuda IV 40Gb hd og
IDEraidcontroller(1 systemdisk til OS+progs.+alm. data og 2 hd i RAID 0) Ram
kan evt. købes ved www.crucial.com/uk (Supergode ram og det er billigt)

Ellers vil jeg anbefale et Toshiba DVD-drev istedet for Pioneer.
(Pioneerdrevene er berygtede for larmen) Toshiba'en er tilmed billigere
Win XP pro er ikke dyrere i OEMversion (iflg. SHG) end Win 2000 pro
Det ser altså ud til at det er noget billigere her i Danmark, så kom du bare
med dine norske oliedollar
Du kan måske få råd til et par kasser Tuborg på vejen hjem.

Held og lykke

Jesper Nielsen

Fra : Trond Ruud

Dato : 13-11-01 20:07

"Jesper Nielsen" <helboe@post9.tele.dk> wrote in message

> "Trond Ruud" <troruud@iname.com> skrev i en meddelelse

....snip...

> [...]
du bare
> med dine norske oliedollar
> Du kan måske få råd til et par kasser Tuborg på vejen hjem.

Hej,
Mange tak for interessante oplysninger og linker!
Selv om Tuborgkasse-idéen er meget fristende, havde jeg ikke tenkt at
importere en maskin hit til oljebjerget. :-|)
Sagen er istedet den, at min kone er dansk og vi havde tenkt å selge
vort hus her i Norge og flytte til Jylland, så jeg ville bare forsikre
mig om at det ikke var dyrere att købe ny maskin i Danmark end her i
Norge, før vi flytter.
Jeg har arbeidet med systemudvikling på Unix maskine i mange år, men ved
ikke så meget om PC-hardware, så dine tips var meget velkomne. Hvordan
er det forresten med ADSL? Er det generelt tilgengelig overalt i
Danmark, også på landet? Vi hade håbet at finde et hus i egnen omkring
Farsø (45 km syd for Ålborg.)
Hvad Intel angår kan jeg faktisk lige gerne tenke mig en AMD Athlon
XP1800, men har blevet advaret at den ikke har samme beskyttelse mot
varmgang, som Pentium 4. Når det gælder egendefinerte konfigurationer,
er det flere PC-forhandlere end www.shg.dk, som tilbyr dette?
Venlig hilsen,
Trond Ruud

Fra : Armitage

Dato : 13-11-01 23:50

> Hvad Intel angår kan jeg faktisk lige gerne tenke mig en AMD Athlon
> XP1800, men har blevet advaret at den ikke har samme beskyttelse mot
> varmgang, som Pentium 4.

Så lad være med at køre den uden køler! Desuden kommer de nye AMD bundkort
til at understøtte en Intel lignende varmebeskyttelse. AMDs XP har en
'termostat' spørgsmålet er bare om bundkortet understøtter det. Hvis du ikke
skal have en ny PC her og nu så kan det være at de bundkort er kommet på
markedet. En XP og et nForce bundkort lyder lovende

Jeg har ALDRIG hørt om en køler+blæser der er faldet af en CPU under brug.

Hvis man skulle have lyst til at køre uden køling af nogen art så kan jeg
anbefale VIAs processor - den kan spille Quake i over en dag uden køling
inden den går ned.

vh

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-11-01 11:26

> [...]

> Hvordan er det forresten med ADSL? Er det generelt tilgengelig overalt i
> Danmark, også på landet? Vi hade håbet at finde et hus i egnen omkring

Hos Tele Danmark går det i øjeblikket ret stærkt med at etablere ADSL.
De er til gengæld de eneste på markedet, der kan tilbyde ADSL ude i de
mindre byer.
Det går noget langsommere med de andre udbydere.
Hvis det gælder om at få ADSL-opkobling, bør du ikke købe et hus længere væk
end 2 kilometer fra telefoncentralen.
I øjeblikket er 2 km den magiske grænse for 2mbit/sec.
Grænsen flyttes dog hele tiden, men igen vil udstyret i de små byer blive
skiftet sidst, og da de næsten lige har fået, vil der gå laaaang tid, før
udstyret evt. vil blive opgraderet.
Hvis du finder et hus, du gerne vil have, men er i tvivl, om du kan få ADSL,
så lån husets tlfnr (eller Naboens) og gå ind på www.Teledanmark.dk , hvor
du kan indtaste nummeret og direkte få at vide, om du kan få ADSL.
Til din info, så er priserne på ADSL hos TDC ca. 500dkr. i oprettelse og
549.-/md for 512kb/s hos TDC-bredbånd (includerer dog
fastnetsteleabbonnement og internetopkobling værdi: 183.-/md) for 2 mb/s er
prisen 949.-/md
Med andre ord: Det er ikke billigt
Enkelte steder rundt om i landet er der dog lokale initiativer til at
tilvejebringe billigere højhastighedsnet.
Forhør dig i området, du agter at bosætte dig.

> Hvad Intel angår kan jeg faktisk lige gerne tenke mig en AMD Athlon
> XP1800, men har blevet advaret at den ikke har samme beskyttelse mot
> varmgang, som Pentium 4.

Vælg en højkvalitetskøler så som Alpha PAL 8045T eller Silverado alternativt
Taisol eller Thermal take Volcano, så burde du ikke have nogen problemer.
XP-serien afgiver heller ikke så megen varme som de tidligere Thunderbirds.
XP-serien har også indbygget thermocontrol i lighed med Pentium 4, men i
øjeblikket er der vist ingen motherboards, der understøtter funktionen.

>Når det gælder egendefinerte konfigurationer,
> er det flere PC-forhandlere end www.shg.dk, som tilbyr dette?

Ork ja, masser! SHG er bare en af de billigste på nettet og med et
forrygende godt ry.
Prøv selv at checke på www.edbpriser.dk En knippelgod side, hvis man skal
sammensætte sin nye computer og mangler overblik over priser og udstyr.
Butikker med E-handels-logoet er generelt meget gode. (Det har de nemlig
forpligtiget sig til)
Der er selvfølgelig også de lokale hardwarepushere.

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp