Solarie - godt/skidt?
Fra : rick

Dato : 12-11-01 18:00

Hej NG,

Mig og min kæreste har overvejet at købe et solarie, men så var det lige, vi
kom i tanker om, at man hører forskellige ting om hudkræft osv. vdr.
solarier.

Mit spørgsmål er så, om denne betragtning er forældet? eller om nyere
moderne solarier ikke udstråler farlige stråler? Selvfølgelig vil vi ikke
overdosere, men hvor sundt/usundt er det i det hele taget?

Er der nogen med viden/erfaringer/links inden for det område?

Mange hilsener
rick....

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 15-11-01 11:14

"rick" <rick@cool.dk+delete+> wrote in message

> Mit spørgsmål er så, om denne betragtning er forældet? eller om
nyere
> moderne solarier ikke udstråler farlige stråler?

Problemet med solarier er, at det er som en reaktion på de farlige
stråler, at kroppen danner pigment, hvilket gør huden brun. Det er
derfor ikke muligt at blive solbrændt uden at udsætte sig selv for de
farlige stråler - heller ikke i et solarium.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : rick

Dato : 16-11-01 21:19

> [...]
> derfor ikke muligt at blive solbrændt uden at udsætte sig selv for de
> farlige stråler - heller ikke i et solarium.

ja, det lyder selvfølgelig logisk nok.
hmm, måske man også bare skulle vente til det bliver sommer igen
Tak for svaret!

rick...