C++ kursus ?
Fra : Morten Nielsen

Dato : 12-11-01 13:25

Hej

Kunne ikke lige finde en mere passende gruppe til mit spørgsmål:

Jeg har grundlæggende erfaring med Java, VB m.m. og skal nu til at sætte mig
ind i C++.
Er der nogen der kender nogle gode udbydere af C++ kurser ?

Mvh

Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-11-01 13:37

"Morten Nielsen" <mni@FJERNit.dk> writes:

> Er der nogen der kender nogle gode udbydere af C++ kurser ?

Hvad er budgettet?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Nielsen

Dato : 12-11-01 13:49

det vigtigste er at det er et godt kursus, men < 10K vil jeg tro

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 12-11-01 20:13

Læs en god bog om det.
Jeg har aldrig været til kursus om et programmeringssprog, og jeg syntes
godt nok det lyder som penge ud af vinduet...

Koenig&Moo: Accelerated C++, har jeg ikke læst men den bliver anbefalet af
en del yderst kompetente personer, så man skulle tro den var et kig værd.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-11-01 23:13

"Jonas Meyer Rasmussen" <meyerGoTTaReMoVE_Dis@diku.dk> writes:

> Læs en god bog om det.
> Jeg har aldrig været til kursus om et programmeringssprog, og jeg syntes
> godt nok det lyder som penge ud af vinduet...

I sådan en situation vil en dygtig underviser til hver en tid være en
god bog overlegen, og vil sædvanligvis give eleven kompetance
hurtigere på grund af samspillet mellem lærer og elev.

Din addresse tyder på at du er studerende, hvor du selv "betaler" for
din tid. For en arbejdsgiver er det en god ting at kunne investere i
at en eller flere medarbejdere _hurtigt_ tilegner sig ny viden på et
niveau så de kan bruge det.

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 13-11-01 11:36

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:
> I sådan en situation vil en dygtig underviser til hver en tid være en
> god bog overlegen, og vil sædvanligvis give eleven kompetance
> hurtigere på grund af samspillet mellem lærer og elev.

Jeg kan godt give dig ret i dette, det er mere formen kursus jeg er imod. Jeg tror det er spild af resourcer at sende folk afsted en uge hvor de fokuserer 100% på et emne. Emnet er formentlig så stort(det er det ihvertfald i vores tilfælde), at der ikke er tid nok til at gå i dybden, tid nok til at læreren kan sørge for at _alle_ virkelig har forstået pointen med alt stoffet.

Man får simpelthen ikke nok viden på så kort tid.

> Din addresse tyder på at du er studerende, hvor du selv "betaler" for
> din tid.

ehm, ja, men tilgengæld så giver jeg den til special-pris når jeg selv køber den, så det løber lige rundt med den su jeg ikke får.

>For en arbejdsgiver er det en god ting at kunne investere i
> at en eller flere medarbejdere _hurtigt_ tilegner sig ny viden på et
> niveau så de kan bruge det.

ja, det kan jeg også godt følge dig.
Jeg ville bare give et andet synspunkt, der sagde at det ikke kan betale sige at bruge korte dyre kurser, medmindre man har brug for den viden her og nu.

Jonas Meyer Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-11-01 23:19

Jonas Meyer Rasmussen <meyer@fafner.diku.dk> writes:

> [...]
> er det ihvertfald i vores tilfælde), at der ikke er tid nok til at
> gå i dybden, tid nok til at læreren kan sørge for at _alle_ virkelig

Det er jo ikke et eksamensfag. Målet er mere at give folk en basal
grundviden som de kan arbejde videre med, samt give dem en masse tip
om hvad vej man skal gå.

Når man selv skal sætte sig ind i et emne, har man tit og ofte
problemer med hvilken "vej" man skal gå i en tvivlssituation. Her vil
de ting man har fået belyst i et kursus ofte give en en god ledetråd,
som kan give en mulghed for at lære ting hurtigere.

> Man får simpelthen ikke nok viden på så kort tid.

Nej. Gode kurser skulle gerne give dig mulighed for at få resten af
videnen indenbords ved egen hjælp.

> ehm, ja, men tilgengæld så giver jeg den til special-pris når jeg
> selv køber den, så det løber lige rundt med den su jeg ikke får.

Ikke pointen. Du kan investere præcis så meget tid i at fordybe dig i
obskure detaljer som du har lyst til, blot med den biting at du skal
klare dig igennem til eksamen. Det er så din egen opgave at komme
igennem der. Målgruppen for kurser tænker ikke sådan - der er
skolebænken direkte penge ud af lommen, fordi kursisterne ikke direkte
tjener penge til virksomheden imens.

> Jeg ville bare give et andet synspunkt, der sagde at det ikke kan
> betale sige at bruge korte dyre kurser, medmindre man har brug for
> den viden her og nu.

Et kursus' pris antyder også kvaliteten. Et godt ry for en
kursusvirksomhed er afhængig af at man leverer varen.

Fra : Thomas Krog

Dato : 14-11-01 05:20

> [...]
> de ting man har fået belyst i et kursus ofte give en en god ledetråd,
> som kan give en mulghed for at lære ting hurtigere.

Jeg forstår nu stadig ikke helt hvorfor et kursus skulle give en mere
effektiv indlæring end en af verdens bedste bøger om emnet. En god bog burde
vel også fortælle hvilken "vej" man skal gå. Den eneste væsentlige forskel
fra et kursus til en bog er så vidt jeg kan se at man kan stille spørgsmål
og få tingene uddybet. Dog burde en god bog være blevet læst, kritiseret og
rettet så grunddigt at den burde indeholde (næsten) alt hvad man har brug
for (med henvisninger til uddybninger længere fremme i bogen, eller til
andre bøger). En væsentlig fordel ved en bog er også at man kan springe over
noget man ikke har brug for at vide noget om. Til et kursus kan man vel
heller ikke få svar på et spørgsmål der fx. tager et kvarter at besvare.

Kan du give et konkret eksempel hvor et kursus slår en bog i verdensklasse?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-11-01 07:50

"Thomas Krog" <rick@kampsax.dtu.dk> writes:

> Kan du give et konkret eksempel hvor et kursus slår en bog i verdensklasse?

Nej, det kan jeg ikke. Spørgsmålet er hvordan finder man en bog i
verdensklasse? Jeg kender ikke mange bøger af den type. Gør du?

Jeg vil lige bemærke at det heller ikke er sikkert at universitetsfolk
nødvendigvis er målgruppen for et givent kursus. Her skulle man gerne
selv være i stand til at suge viden til sig fra fagbøger - sådan er
det bare ikke alle der har det.

Fra : Thomas Krog

Dato : 14-11-01 09:58

> Nej, det kan jeg ikke. Spørgsmålet er hvordan finder man en bog i
> verdensklasse?

Ved at købe nogle bøger der er anbefalet af mange dygtige mennesker. Hvis et
kursus koster 10kkr kan man jo også godt tillade sig at købe fx. 4 bøger og
så skulle det være mærkeligt om ikke en af dem er god.

>Jeg kender ikke mange bøger af den type. Gør du?

Ok man kan ikke være 100 % sikker på at finde nogen i verdensklasse (der
kunne jo være en ukendt forfatter der har skrevet verdens bedste bog om et
givent emne). Jeg synes dog ofte at de bøger jeg køber er bedre end
undervisningen i de kurser jeg følger.

> [...]
> nødvendigvis er målgruppen for et givent kursus. Her skulle man gerne
> selv være i stand til at suge viden til sig fra fagbøger - sådan er

Enig - mange universitetsfolk er også i god træning til at læse fagbøger
effektivt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-11-01 10:45

> Ved at købe nogle bøger der er anbefalet af mange dygtige mennesker. Hvis et
> kursus koster 10kkr kan man jo også godt tillade sig at købe fx. 4 bøger og
> så skulle det være mærkeligt om ikke en af dem er god.

Glimrende. Hvor finder du så mange dygtige mennesker så du kan spørge
dem? Problemet er jo netop at man ikke ved så meget om emnet og
derfor gerne vil købe sig fra det.

> [...]
> kunne jo være en ukendt forfatter der har skrevet verdens bedste bog om et
> givent emne). Jeg synes dog ofte at de bøger jeg køber er bedre end

Når du siger kurser, mener du så universitetskurser? Det er slet ikke
det vi snakker om her.

Fra : Thomas Krog

Dato : 14-11-01 11:29

> Glimrende. Hvor finder du så mange dygtige mennesker så du kan spørge
> dem?

På nyhedsgrupper er det efter min mening ofte gode bøger der bliver
anbefalet (og der er mange mennesker til at kritisere en dårlig anbefaling).
Man kunne også være så heldig at der er nogle dygtige mennesker på
virksomheden inden for emnet.

> Problemet er jo netop at man ikke ved så meget om emnet og
> derfor gerne vil købe sig fra det.

Hvorfor mener du at det er lettere at finde et godt kursus end en god bog?
Umiddelbart vil jeg tro der er flere anmeldelser af bøger end kurser

> Når du siger kurser, mener du så universitetskurser? Det er slet ikke
> det vi snakker om her.

Du har ret de to slags kurser kan næppe sammenlignes

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-11-01 11:50

> [...]

> anbefalet (og der er mange mennesker til at kritisere en dårlig anbefaling).
> Man kunne også være så heldig at der er nogle dygtige mennesker på

Jeg mindes ikke at have set en boganmeldelse i denne gruppe.

Der er så vidt jeg ved ikke en central resource hvor den slags
findes. Visse FAQ skrivere skriver lidt om tingene, men den slags
bliver hurtigt forældet. Datalogforeningen har anmeldelser af
fagbøger, men det er jo ikke sikkert man ved det findes.

Så er der boghandlerne. Amazon har et godt system med
brugeranmeldelser, men så skal man vurdere dem alle sammen. Der kan
være mange bøger.

Min pointe er at det kan være svært at finde en autoritativ kilde.
Kursusudbyderen lever af at sælge kvalitet og at kunderne kommer
igen.

> Hvorfor mener du at det er lettere at finde et godt kursus end en god bog?
> Umiddelbart vil jeg tro der er flere anmeldelser af bøger end kurser

Prøv at shoppe lidt rundt, og se. overvej hvor meget viden du har
brugt for at finde de ting du finder.

> Du har ret de to slags kurser kan næppe sammenlignes

Nøp. Definitivt ikke.

Fra : Thomas Krog

Dato : 14-11-01 12:08

> Jeg mindes ikke at have set en boganmeldelse i denne gruppe.

Ok boganmeldelse er ikke det rigtige ord. Jeg tænker bare på de utallige
tråde med "nogen der kan anbefale en god bog for en nybegynder".

> Min pointe er at det kan være svært at finde en autoritativ kilde.
> Kursusudbyderen lever af at sælge kvalitet og at kunderne kommer
> igen.

Ja ok visse forfatterer er ikke helt så afhængige af indtægten fra deres
bøger.

> Prøv at shoppe lidt rundt, og se. overvej hvor meget viden du har
> brugt for at finde de ting du finder.

ja - en totalt nybegynder er i højere grad nødt til at have tillid til
anmelderne

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-11-01 14:13

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

> Der er så vidt jeg ved ikke en central resource hvor den slags
> findes.

Prøv
www.accu.org

Læs f.eks. anmeldelsen af "Accelerated C++".
Der er anmeldelser af mange bøger.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 15-11-01 00:39

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message
> Jeg mindes ikke at have set en boganmeldelse i denne gruppe.
Prøv at søge under gruppen på bog, eller den international, på
book(groups.google.com)

Hvis man nu virkelig manglede en god introducerende bog, så kunne det måske
være en ide at spørge i den internationale gruppe, comp.lang.c++, da den har
mange flere læsere/skribenter.

> Min pointe er at det kan være svært at finde en autoritativ kilde.

Det kan jeg godt følge dig i.

> Kursusudbyderen lever af at sælge kvalitet og at kunderne kommer
> igen.

Men hvorfor er det ikke ligeså svært at finde et kvalitetskursus?
Jeg vil gætte på at problemet er at de folk som tager på kurserne ikke ved
meget om stoffet, og derfor ikke kan forholde sig kritisk til det som de
bliver lært.
Derfor må det da mindst være ligeså svært at finde en autoritativ kilde som
kan sikre
dig at dine 10k ikke bliver spildt pga en ukompetent underviser.

> Prøv at shoppe lidt rundt, og se. overvej hvor meget viden du har
> brugt for at finde de ting du finder.

man skal vel næppe shoppe rundt, når det drejer sig om produkter til 10000
kr.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-11-01 04:22

"Jonas Meyer Rasmussen" <meyerGoTTaReMoVE_Dis@diku.dk> wrote in message

> Det kan jeg godt følge dig i.

Det er _ikke_ så svært endda.
F.eks. kan man spørge på nyhedsgrupper, få et svar og selv vurdere om svaret
er baseret på _viden_. Samtidig kan man lægge mærke til hvem der svarer, for
der findes nok mere viden i nærheden.

Der har talrige gange været henvisninger til www.accu.org hvor der er mange
boganmeldelser på denne nyhedsgruppe.
Man kan se på hvem skriver anmedelserne. Francis Glassborow har skrevet
mange af dem. Hvis man følger lidt med på comp.lang.c++.moderated vil man
vide lidt om hvem han er (han er bl.a. selv moderator der). Han er en af
UK's repræsentater ved ISO C++ kommiteen.
Man kan også prøve at læse en anmeldelse af en bog som man selv har læst, og
vurdere hvordan anmeldelsen er rimelig. Hvis man syntes at en anmeldelse er
rimelig, kan man som udgangspunkt antage at andre fra samme kilde rimelige.
Andre synlige personer som jeg umiddelbart kan huske fra fra ACCU er Kevlin
Henney og Ian Griffith.

> Men hvorfor er det ikke ligeså svært at finde et kvalitetskursus?

Min _erfaring_ er at kursus kvaliteten er meget varierende, selv fra
velanskrevne institutioner.
Det er dog ikke nogen grund til ikke at deltage i kurser. Det er blot grund
til at være kritisk.
Min _erfaring_ er også at det er vigtigt hvilken _person_ der afholder
kurset, og ikke så meget hvilken institution der er ansvarlig.

> [...]
som
> kan sikre
> dig at dine 10k ikke bliver spildt pga en ukompetent underviser.

Enig.

En brugbar, men også lidt resource krævende løsning, er:
* Læs en god bog om emnet let igennem
* Følg et godt kursus
* Læs bogen grundigt igennem, og lav øvelserne
* Spørg kollegaer, venner og nyhedsgrupper når man bliver i tvivl
Det er iøvrigt altid resourcekrævende at lære komplekse enmer. Det kræver en
personlig indsats.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-01 13:41

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> writes:

> [...]
> er baseret på _viden_. Samtidig kan man lægge mærke til hvem der svarer, for

Det kræver at man er stamgæst i gruppen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-01 13:40

"Jonas Meyer Rasmussen" <meyerGoTTaReMoVE_Dis@diku.dk> writes:

> Men hvorfor er det ikke ligeså svært at finde et kvalitetskursus?

Markedsføring. Ingen aner hvor man går hen på usenet.
Kursusvirksomheder finder man i telefonbogen.

> Jeg vil gætte på at problemet er at de folk som tager på kurserne ikke ved
> meget om stoffet, og derfor ikke kan forholde sig kritisk til det som de
> bliver lært.

Ikke rigtigt. Man kan sagtens godt være bevidst om et kursus'
kvalitet uden at vide noget om det specifikke emne i forvejen.

Fx kan programmører godt tage kurser i nye sprog, og kunne vurdere
kvaliteten.

> man skal vel næppe shoppe rundt, når det drejer sig om produkter til 10000
> kr.

Netop derfor er det da tilladt at undersøge markedet.

Fra : Jonas Meyer Rasmusse~

Dato : 15-11-01 00:03

> [...]
> de ting man har fået belyst i et kursus ofte give en en god ledetråd,
> som kan give en mulghed for at lære ting hurtigere.

Det har du helt ret i, men det er stadig intet argument for at man være
tilstede
ved et kursus 37.5 timer på en uge. Man kunne snildt klare sig med en
kortere start, og så
en erfaren hjælper der kunne assistere ved de såkaldte tvivlsituationer.
Faktisk kunne man klare det rimeligt gratis ved at sætte sig ind i hvordan
news systemet virkede
og så udnytte alle de mennesker der sidder og er villige til at hjælpe.

> Nej. Gode kurser skulle gerne give dig mulighed for at få resten af
> videnen indenbords ved egen hjælp.

Ja, ligesom en god introducerende tekst :)

> [...]
> igennem der. Målgruppen for kurser tænker ikke sådan - der er
> skolebænken direkte penge ud af lommen, fordi kursisterne ikke direkte

Ehm, det var vist et mislykket forsøg på at være ironisk. Jeg beklager.
Jeg vil dog også mene at medarbejderen selv bør betale, dvs selv uddanne
sig.

> Et kursus' pris antyder også kvaliteten. Et godt ry for en
> kursusvirksomhed er afhængig af at man leverer varen.

Ja, det ved jeg så intet om, men uanset hvad, så lyder det som en dum plan
at vælge
et kursus baseret på dets pris.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-01 13:38

> [...]

> kortere start, og så
> en erfaren hjælper der kunne assistere ved de såkaldte tvivlsituationer.

Joda. Sådan er det bare ikke alle der gerne vil have det. Nogen ser
filmen, andre læser bogen, og nogen vil gerne have en hurtig
gennemgang af et nyt emne.

> Faktisk kunne man klare det rimeligt gratis ved at sætte sig ind i
> hvordan news systemet virkede og så udnytte alle de mennesker der
> sidder og er villige til at hjælpe.

Til dels. Alt det skriveri kan let komme i vejen - jeg vil personligt
hellere selv tale med en person end emaile, hvis det drejer sig om
mere end der kan stå på et par linier. De fleste problemstillinger
fylder mere end dét.

> Ja, ligesom en god introducerende tekst :)

Hvor mange kurser tror du nøjes med at gennemgå hvad du kan læse i en
god introducerende tekst? Og hvor lang tid tror du de er om det?

> Ehm, det var vist et mislykket forsøg på at være ironisk. Jeg
> beklager.

Det viser blot med al tydelighed at dette medie har visse mangler i
forhold til direkte personkontakt.

> Jeg vil dog også mene at medarbejderen selv bør betale, dvs selv uddanne
> sig.

Til dels. Gode firmaer investerer i deres medarbejdere - betragt det
som service på en bil så den kører optimalt. Og så er det iøvrigt
også en konkurrenceparameter som firmaer bliver målt på ved ansættelse
af nye medarbjdere.

> Ja, det ved jeg så intet om, men uanset hvad, så lyder det som en dum plan
> at vælge
> et kursus baseret på dets pris.

Enig. Nu stod der også "antyder"...

Du stiller automatisk højere krav til et kursus som koster 3 gange så
meget som et andet, tilsvarende kursus. Det kunne fx være lærerens
kvalifikationer, kvaliteten af computerlokalet, mv mv.

Lidt lige som med hoteller...

Fra : Thomas Krog

Dato : 15-11-01 18:18

> [...]
> hellere selv tale med en person end emaile, hvis det drejer sig om
> mere end der kan stå på et par linier. De fleste problemstillinger

Hvad mener du helt konkret der er fordelen ved en personlig samtale? (når
det drejer sig om noget så formelt som programmering)

> Hvor mange kurser tror du nøjes med at gennemgå hvad du kan læse i en
> god introducerende tekst? Og hvor lang tid tror du de er om det?

Ved bøger vælger du selv hastigheden og jeg mener stadig at bøger ofte er
mere effektive end kurser.

> Det viser blot med al tydelighed at dette medie har visse mangler i
> forhold til direkte personkontakt.

Helt enig - jeg mener dog ikke det har nogen betydning når der undervises i
programmeringssprog.

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 19-11-01 22:46

"Thomas Krog" <rick@kampsax.dtu.dk> skrev den 15-Nov-01:

> Hvad mener du helt konkret der er fordelen ved en personlig samtale?
> (når det drejer sig om noget så formelt som programmering)

Det kunne være at man spilder mindre tid på at tale forbi hinanden.

Med "noget så formelt som programmering" er det vigtigt for en
effektiv kommunikation at begge parter er enige om betydningen af de
formelle begreber - hvilket nok ikke kan antages for en begynder, der
søger et kursus.

--
Regards, Anders

....if a Microsoft product fails, who do you sue?

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 14-11-01 14:20

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Jeg mindes ikke at have set en boganmeldelse i denne gruppe.

Næh, men jeg synes generelt der gives gode råd når nogen beder om
anbefalinger af en bog. Og dårlige råd bliver hurtigt kommenteret.

Men man skal nok være en regelmæssig bruger af nyhedsgrupperne for at
kunne skelne, så det er ikke en molighed for de fleste.