XML og ASP
Fra : Thomas Nielsen

Dato : 12-11-01 10:41

Hej

jeg skal læse en stor slant meget "grim" XML code.
Findes der ikke et komponent/object som gør man kan lave noget ala SQL
queries til XML dokumentet som man etc kan gøre med SQL server 2000?

Hvis ikke kender nogen så evt nogle alternativer til Microsoft.XMLDOM
komponentet?

/Thomas

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-11-01 13:35

Thomas Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej
>
> jeg skal læse en stor slant meget "grim" XML code.

hvad er XML-kode ?

> Findes der ikke et komponent/object som gør man kan lave noget ala SQL
> queries til XML dokumentet som man etc kan gøre med SQL server 2000?

Kan du ikke loade XML-data ind i XMLDom og derefter bruge de funktioner
der er i ASP/MSXML.XMLDom til at hente elementer, attributter etc ud fra
XML-data ?

Hvad er det du gerne vil ... som du ikke kan lave med XMLDom ?

Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 12-11-01 13:37

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote in message

> hvad er XML-kode ?

Okay så et XML dokument som er meget stor og for mig uoverskueligt.

> Kan du ikke loade XML-data ind i XMLDom og derefter bruge de funktioner
> der er i ASP/MSXML.XMLDom til at hente elementer, attributter etc ud fra
> XML-data ?

Joh men tror måske blot det er mig der ikke helt har fanget ideen i den læse
måde med det komponent. Jeg synes i hvert fald ikke det er så frygtelig
smart.

> Hvad er det du gerne vil ... som du ikke kan lave med XMLDom ?

Kunne lave queries til mit XML dokument som man kan via SQL server 2000 etc.

/Thomas

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 12-11-01 14:12

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev
> hvad er XML-kode ?

Er XML ikke kode? Du omkranser da teksten med xml "koder"?

> Jesper Stocholm

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-11-01 16:55

Kasper Kyndsberg wrote in news:9sohim$82k$1@sunsite.dk:

> "Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev
>
> Er XML ikke kode?

nej ... :)

> Du omkranser da teksten med xml "koder"?

nej ... du omkranser data med markeringer ... deraf navnet "Markup language"

.... og ja ... jeg ved godt, at det er flueknepperi ... :)

Hvis vi snakker om XSL, så vil jeg godt være med et stykke af vejen ... men
ikke hvis vi taler om XML.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Boycot meningsmålingerne ved enten at sige nej - eller lyv !

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 12-11-01 21:04

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> skrev i en meddelelse

> nej ... :)

> nej ... du omkranser data med markeringer ... deraf navnet "Markup
language"
> ... og ja ... jeg ved godt, at det er flueknepperi ... :)

Det er et forståelsesspørgsmål fra min side så derfor lader jeg lige
"flueknepperiet" fortsætte lidt endnu (Jeg mener nu ikke jeg skulle være den
eneste der ikke er helt sikker i spørgsmålet).

Kender nogen diffinitionen på, hvad kode er? Er asp "kode" kode?

For mig at se, skelner du mellem at kodning er lig med programmering? Så
vidt jeg har forstået så er en asp side ikke programmeret, og dermed er den
så også kun markeret?

Problemet for mig ved at forstå forskellen helt præcist er, at html/xml/alle
andre sprog jo består af en række tags der bliver omsat af browseren til
noget der på den ene eller anden måde får browseren til at omsætte
markeringen/tagget. For mig at se, er det en kode browseren kan læse og
forstå og den derefter omsætter for at kunne eksponere det ønskede resultat.

Når jeg sidder og arbejder med asp/html/xml/whatever hvad laver jeg så?
Hedder det "at markere", "at kode", "at programmere"?

Håber dette uddybede mit spørgsmål lidt mere.

> Jesper Stocholm

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-11-01 21:59

Kasper Kyndsberg wrote in news:9sp9ll$sp6$1@sunsite.dk:

> [...]
>
> For mig at se, skelner du mellem at kodning er lig med programmering?
> Så vidt jeg har forstået så er en asp side ikke programmeret, og dermed

Jeg kan ikke give dig en akademisk forklaring på forskellene ... men det
kunne inkludere begreber som "strukturelt programmeringssprog" og lignende.
Jeg kan dog godt forsøge at forklare, hvor forskellen for mig ligger.

HTML/XML er et markeringssprog, da det eneste du gør er at give mening til
data, der skal præsenteres for en applikation. I tilfældet HTML, så
omkranser man en overskrift med <h1>-tagget, der fortæller en applikation -
her en browser - at teksten i tagget skal vises i en bestemt størrelse, med
fed skrift og på en linie for sig. På samme måde kan man i XML give (en
slags) mening til data ved at omkapsle data med tags som <FirstName> etc.

Javascript+Vbscript,perl,php er script-sprog [1], der kan mange af de ting,
som almindelige applikationer er - bortset fra brugerfladen, der kræver
andre teknologier - som fx HTML.

> [...]
>
> Når jeg sidder og arbejder med asp/html/xml/whatever hvad laver jeg så?
> Hedder det "at markere", "at kode", "at programmere"?

Grænsen imellem at "kode" og "skrive" er hvor der bliver mulighed for at
manipulere data og variable - som det fx er i VbScript. Dette kan man ikke
med HTML/XML. Når jeg tidligere skrev, at jeg godt ville gå med til at kalde
XSL for kodning, så er det netop fordi XSL giver mulighed for at lave loops,
conditions, statements, forespørgsler etc.

Jeg vil sige følgende:

Jeg <skriver> HTML/XML
Jeg <koder> VBscript,javacript,perl
Jeg <programmerer> Java,C++,VB
Jeg <anvender> ASP som udviklingsplatform

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-11-01 22:00

Jesper Stocholm wrote in

> Kasper Kyndsberg wrote in news:9sp9ll$sp6$1@sunsite.dk:

jeg glemte helt:

[1] http://groups.google.com/groups?sourceid=navclient&q=javascript+er+ikke+et+programmeringssprog

:)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-11-01 23:25

> Jesper Stocholm wrote in

> [...]
Render vi ikke hurtigt ind i noget der er af ren akademisk interesse?
Man kan udfra forskellige (jvf dit link) betragtninger argumenterer for at
fx APL ikke er et programmeringssprog (bruger en kommandofortolker -
interpreter) og man kan argumentere for at SQL er et scriptsprog
Måske lidt sort/hvidt

Du har markup language og programming language - imho - alt andet er
religion
Der i mellem er der dog en flydende overgang

I forbindelse med applikations udvikling støder man på sprog som ABAP, XAL,
Java
(Axapta), VBA der i deres respektive miljø falder for dommen - "kan ikke
bruges til at lave selvstændige programmer"

Bare nogle strøtanker

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-11-01 12:58

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in
<9spi7k$11dg$1@news.net.uni-c.dk>:

>"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote in message

>http://groups.google.com/groups?sourceid=navclient&q=javascript+er+ikke+et+programmeringssprog
>>
>Render vi ikke hurtigt ind i noget der er af ren akademisk interesse?

jo ... det var derfor jeg skrev, at det tangerede flueknepperi at
diskutere det.

> [...]
>at fx APL ikke er et programmeringssprog (bruger en kommandofortolker -
>interpreter) og man kan argumentere for at SQL er et scriptsprog

måske ... :)

>Du har markup language og programming language - imho - alt andet er
>religion
>Der i mellem er der dog en flydende overgang

ja ... men kan kan komme et stykke af vejen ved at kigge på det engelske navn
for sproget.

SQL: forespørgselssprog:
VBS: scriptsprog
HTLM: markeringssprog

> [...]
>(Axapta), VBA der i deres respektive miljø falder for dommen - "kan ikke
>bruges til at lave selvstændige programmer"

enig ... men jeg vil mene, at det for nybegyndere vil være en fordel at
sætte sig ind i, hvad det er man laver - dvs at man ikke "programmerer"
i HTML etc. Det vil også lette overgangen til at anvende ASP/HPH etc,
da man har en forståelse af, at man leger med en kombination af
flere teknologier.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk