> Hvad er det der er så fantastisk meget bedre ved kølevædsken nede fra
> båd-shoppen til over 50 kr /liter ?? Den kølevædske man kommer på biler
> koster under 20 og den nede i Bilke koster 16 kr literen.
Kølervæske har to funktioner. Den første og vigtigste er at forhindre at
væsken i køleren ikke fryser. Her er det næsten ligegyldigt hvilket mærke du
vælger blot der er tale om en hæderlig leverandør som ikke har blandet vand
i ethylen glykol'en. Alle virker lige godt.
Den anden funktion er at beskytte rør, pumpe, motor, varmeveksler, m.v.
mod korrosion. Her kan der nok være lidt forskel mht. hvilke additiver de
forskellige firmaer har tilsat, men igen alle "kendte" firmanavne har en
rimelig korrosionsbeskyttelse.
Mit råd er derfor køb hvor du får et kendt mærke billigst. Mange har den
opfattelse at jo mere man betaler desto bedre er det nok. Jeg ved ikke om
Volvo anlægger dette syn, eller måske er det sådan at de ikke tjener
tilstrækkeligt på motorerne og derfor skal inhente det forsømte på
reservedelene. Jeg har selv Volvo indenbordsmotor og finder reservedelene
uforskammet dyre.
>
> Jeg har ferskvandskøl på motoren, så efterårets tur med kølervædsken er
kun
> aht til pumpe og udstødning. På motorens ferskvandsdel har jeg fyldt det
> "dyre Volvo stads" på. Der skal jo ikke mangle noget og det holder jo i
> mange år.
>
Der er jeg ikke helt enig. Frostbeskyttelsen holder mange år så længe
koncentrationen af ethylenglykol er i orden. Beskyttelsen mod korrosion vil
derimod aftage selv i den dyre væske. Jeg vil derfor hellere bruge en
"billig" kølervæske og så skifte hvert 2 - 3 år.
> Men jeg er ikke meget for at bruge det dyre for at det kan ligge i
> udstødningen i 3 måneder for derefter at blive spruttet ud i havnen.
>
Helt enig. Sørg for at få tilstrækkelig høj koncentration af kølervæske i
"systemet". Der kan jo godt stå nogle "lommer" med saltvand både i
varmeveksler og i lyddæmper og udstødningsslange.
Med venlig hilsen
Arne Poulsen
www.drive.to/viking