/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Kølervædske
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 28-12-00 20:45

Bare for ikke alle kommenterer det: Ja, det er blevet lidt sent med at få
båden op i år, så derfor dette efterårsspørgsmål midt om vinteren ....

Hvad er det der er så fantastisk meget bedre ved kølevædsken nede fra
båd-shoppen til over 50 kr /liter ?? Den kølevædske man kommer på biler
koster under 20 og den nede i Bilke koster 16 kr literen.

Jeg har ferskvandskøl på motoren, så efterårets tur med kølevædsken er kun
aht til pumpe og udstødning. På motorens ferskvandsdel har jeg fyldt det
"dyre Volvo stads" på. Der skal jo ikke mangle noget og det holder jo i
mange år.

Men jeg er ikke meget for at bruge det dyre for at det kan ligge i
udstødningen i 3 måneder for derefter at blive spruttet ud i havnen.

Hvad er jeres holdning til og erfaringer med dette ??

Bjarke



 
 
Karsten Moisen (28-12-2000)
Kommentar
Fra : Karsten Moisen


Dato : 28-12-00 21:10

Jeg bruger det "almindelige" (hvad forskellen så end skulle være). Men
husk naturligvis at det skal være den rigtige type (den er farvet
blå).

Du kan også roligt bruge det i motoren. Det gør jeg i hvert fald. Hvad
skulle de stakkels Yanmar folk ellers gøre? Der findes så vidt jeg ved
ikke noget "originalt Yanmar kølervæske" (fnis).


On Thu, 28 Dec 2000 20:45:15 +0100, "Bjarke M. Christensen"
<BMC@GreveStrand.dk(fjern)> wrote:
>Hvad er det der er så fantastisk meget bedre ved kølevædsken nede fra
>båd-shoppen til over 50 kr /liter ?? Den kølevædske man kommer på biler
>koster under 20 og den nede i Bilke koster 16 kr literen.


Bjarke M. Christense~ (28-12-2000)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 28-12-00 23:16

Ja, det er blåt det jeg bruger. Findes der andre farver og hvad er det så ??

Bjarke

"Karsten Moisen" <nomail@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:b87n4tclg426ree925dutiiojnjiabbi6d@4ax.com...
> Jeg bruger det "almindelige" (hvad forskellen så end skulle være). Men
> husk naturligvis at det skal være den rigtige type (den er farvet
> blå).
>
> Du kan også roligt bruge det i motoren. Det gør jeg i hvert fald. Hvad
> skulle de stakkels Yanmar folk ellers gøre? Der findes så vidt jeg ved
> ikke noget "originalt Yanmar kølervæske" (fnis).
>
>
> On Thu, 28 Dec 2000 20:45:15 +0100, "Bjarke M. Christensen"
> <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> wrote:
> >Hvad er det der er så fantastisk meget bedre ved kølevædsken nede fra
> >båd-shoppen til over 50 kr /liter ?? Den kølevædske man kommer på biler
> >koster under 20 og den nede i Bilke koster 16 kr literen.
>



Karsten Moisen (29-12-2000)
Kommentar
Fra : Karsten Moisen


Dato : 29-12-00 00:10

Ja, der er to typer alkohol, der bruges som kølervæske. Jeg kan ikke
lige huske hvad det er de hedder.
Har du ikke en måler til kølevæske? Der står betegnelserne på...


On Thu, 28 Dec 2000 23:15:50 +0100, "Bjarke M. Christensen"
<BMC@GreveStrand.dk(fjern)> wrote:

>Ja, det er blåt det jeg bruger. Findes der andre farver og hvad er det så ??
>
>Bjarke


Christian Laange (29-12-2000)
Kommentar
Fra : Christian Laange


Dato : 29-12-00 17:39

Der bruges ikke alkohol i kølervædske men der findes to typer Monoethylen
glycol og di ethylenglycol den ene er mere "miliø" venlig end den anden (jeg
kan ikke huske hvilken) Kølervædske findes med forskelige farver - eneste
forskel er farven - det er gjort for at man fx. i en større vognpark kan se
om man har skiftet vædsken (det ene år bruger man blå det næste rød osv.)

"Karsten Moisen" <nomail@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ruhn4tgaeamrlpkel7nrm0j3ro95vsebl1@4ax.com...
> Ja, der er to typer alkohol, der bruges som kølervæske. Jeg kan ikke
> lige huske hvad det er de hedder.
> Har du ikke en måler til kølevæske? Der står betegnelserne på...
>
>
> On Thu, 28 Dec 2000 23:15:50 +0100, "Bjarke M. Christensen"
> <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> wrote:
>
> >Ja, det er blåt det jeg bruger. Findes der andre farver og hvad er det så
??
> >
> >Bjarke
>



Arne Poulsen (29-12-2000)
Kommentar
Fra : Arne Poulsen


Dato : 29-12-00 23:40


> Hvad er det der er så fantastisk meget bedre ved kølevædsken nede fra
> båd-shoppen til over 50 kr /liter ?? Den kølevædske man kommer på biler
> koster under 20 og den nede i Bilke koster 16 kr literen.

Kølervæske har to funktioner. Den første og vigtigste er at forhindre at
væsken i køleren ikke fryser. Her er det næsten ligegyldigt hvilket mærke du
vælger blot der er tale om en hæderlig leverandør som ikke har blandet vand
i ethylen glykol'en. Alle virker lige godt.
Den anden funktion er at beskytte rør, pumpe, motor, varmeveksler, m.v.
mod korrosion. Her kan der nok være lidt forskel mht. hvilke additiver de
forskellige firmaer har tilsat, men igen alle "kendte" firmanavne har en
rimelig korrosionsbeskyttelse.

Mit råd er derfor køb hvor du får et kendt mærke billigst. Mange har den
opfattelse at jo mere man betaler desto bedre er det nok. Jeg ved ikke om
Volvo anlægger dette syn, eller måske er det sådan at de ikke tjener
tilstrækkeligt på motorerne og derfor skal inhente det forsømte på
reservedelene. Jeg har selv Volvo indenbordsmotor og finder reservedelene
uforskammet dyre.
>
> Jeg har ferskvandskøl på motoren, så efterårets tur med kølervædsken er
kun
> aht til pumpe og udstødning. På motorens ferskvandsdel har jeg fyldt det
> "dyre Volvo stads" på. Der skal jo ikke mangle noget og det holder jo i
> mange år.
>
Der er jeg ikke helt enig. Frostbeskyttelsen holder mange år så længe
koncentrationen af ethylenglykol er i orden. Beskyttelsen mod korrosion vil
derimod aftage selv i den dyre væske. Jeg vil derfor hellere bruge en
"billig" kølervæske og så skifte hvert 2 - 3 år.

> Men jeg er ikke meget for at bruge det dyre for at det kan ligge i
> udstødningen i 3 måneder for derefter at blive spruttet ud i havnen.
>
Helt enig. Sørg for at få tilstrækkelig høj koncentration af kølervæske i
"systemet". Der kan jo godt stå nogle "lommer" med saltvand både i
varmeveksler og i lyddæmper og udstødningsslange.

Med venlig hilsen

Arne Poulsen
www.drive.to/viking




Karsten Moisen (01-01-2001)
Kommentar
Fra : Karsten Moisen


Dato : 01-01-01 23:05

Og husk at der SKAL blandes vand i kølervæsken. Man må ikke bruge
ufortyndet væske for at "gøre det ekstra godt".



On Fri, 29 Dec 2000 23:40:11 +0100, "Arne Poulsen"
<poulsen.viking@image.dk> wrote:

>Helt enig. Sørg for at få tilstrækkelig høj koncentration af kølervæske i
>"systemet". Der kan jo godt stå nogle "lommer" med saltvand både i
>varmeveksler og i lyddæmper og udstødningsslange.
>
>Med venlig hilsen
>
>Arne Poulsen
>www.drive.to/viking
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste