Placering af brænder på IDEkabel
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-11-01 04:41

Jeg stødte på et par pudsige fænomener her i går.
Jeg måtte hjælpe en kammerat med at installere hans nye Lite-on 16x brænder
i en Duron 800 MHz Amitech maskine
Da jeg åbnede maskinen, så jeg til min forbavselse, at man havde brugt begge
IDE-slots med harddisk og DVD-drev som master på henholdsvis primær og
sekundær.
Det gjorde det jo oplagt at koble brænderen på som master på sekundær og
ændre jumperen på DVD-Drevet til slave.
På den måde vil man jo undgå at sløve harddisken på grund af cdrom-drevet.
Så vidt så godt!
Fik samlet maskinen, installerede Nero 5.5 og brændte den 1. cd som kopi fra
DVDdrevet on the fly!
Her det 1. fænomen: Nero 5.5 gjorde i en dialogboks "kraftigt opmærksom på,
at brænderen sad på samme IDE-kabel som kildedrevet og anbefalede kraftigt,
at det blev ændret. Programmet spurgte dog høfligt, om jeg var ligeglad og
ville brænde alligevel. Det gjorde jeg så. Og brænderen var ligeglad. Den
brændte gladeligt med 16x on the fly.
Fænomen nr 2: Da skiven var færdigbrændt, fremkommer Nero med en dialogboks,
der fortæller at opgaven er fuldført, og brænderen kører skuffen ud, så
skiven kan fjernes. Når man har klikket ok, fremkommer der en større boks,
hvor man kan vælge at gemme oplysningerne om opgaven, printe dem eller
kassere dem. Klikker man på kassér, kører DVD-drevet skuffen ud, men nu
kommer der en blå skærm med "En alvorlig undtagelse bla bla bla." Samme
stuff, som hvis man åbner cdskuffen i utide. Ved at trykke Esc., slipper man
dog ud af den og vender tilbage til Nero!

Skyldes den blå skærm, at drevene sidder på samme IDE-kabel som master og
slave?
Begge drev understøtter DMA
Vil det ikke sløve harddisken, at man sætter DVD-drevet på som slave på
primær?
Der er jo ingen alternativer til disse tilslutningsmåder, da der kun er 2
IDE-slots på MoBo'et
Nogen forslag til ændringer?

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-11-01 10:26

{lang historie}

> Skyldes den blå skærm, at drevene sidder på samme IDE-kabel som master og
> slave?

Nej! - Jeg ved ikke hvad der gik galt.

> Begge drev understøtter DMA
> Vil det ikke sløve harddisken, at man sætter DVD-drevet på som slave på
> primær?

Ikke nævneværdigt.

> Der er jo ingen alternativer til disse tilslutningsmåder, da der kun er 2
> IDE-slots på MoBo'et
> Nogen forslag til ændringer?

Prøv dig frem !
--