Seagate Barracude IV 60GB - Pive Lyd ??
Fra : Rubl

Dato : 11-11-01 23:11

Hejsa Folkens..

Andre med den Seagate model, som har problemer med at den lave en masse
hylelyde ?? Andre der har oplevet det med Seagaten ??

Købte den sidste måned, og allerede 1 uge efter begyndte den at lave en
masse hylelyder.. Det fremkommer mest efter den har været brugt lidt.. Og
også i opstarten.. Hylelyden være ca 4-5sek.. og så forsvinder den.. og
kommer igen et par sekunder efter..

Det kunne faktisk lyde som om at læsehovedet ikke var blevet smurt.. Det
minder lyden ihvertfald om..

Jeg har da også haft den inde hos SHG, hvor jeg købte den.. Og de ville
gerne kigge på den.. Men sagde at hvis de ikke fandt noget, så vil det koste
ca. 250kr.. Kan det virkelig passe, når der er garanti på lortet ??? Jeg
sagde nej til at de skulle tjekke den, for disse periodiske problemer
fremkommer sku aldrig når forretningerne kigger på den..

Men alligevel.. Tror sku jeg smider den i hovedet på dem, og så må jeg se
hvad der sker..

Ellers tak for hjælpen..

/Rubl

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 12-11-01 01:17

"Rubl" <Rubl@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Folkens..
>
> Det kunne faktisk lyde som om at læsehovedet ikke var blevet smurt..
Det
> minder lyden ihvertfald om..

Måske skal du ikke være så bekymret. Alle 7200 rpm diske hyler mere eller
mindre, og typisk først efter nogle dage / ugers brug. Jeg kan
selvfølgelig ikke vurdere, hvor slemt det lyder, men umiddelbart er der
ingen grund til bekymring. Der er sandsynligvis bare tale om en hyletone
/ "vindstøj", der genereres af diskenes rotation inde i drevet, og som er
særligt hørbar hvis læsehovederne står på bestemte steder på disken. Hvis
lejerne i disken er slidte, kan dette også fremkalde en hyletone, men
denne vil i så fald være konstant.

Læsehovederne kan ikke hyle, men derimod skvatte ned og ramme den
roterende disk, men "klonk"-lyde og det der er værre til følge.

> [...]
> sagde nej til at de skulle tjekke den, for disse periodiske problemer
> fremkommer sku aldrig når forretningerne kigger på den..

Ja, hvis du indleverer disken, og den konstateres fejlfri har butikken
ret til at kræve et beløb, der svarer til teknikerens løn til
fejlfinding.

> Men alligevel.. Tror sku jeg smider den i hovedet på dem, og så må jeg
se
> hvad der sker..

Forvent ikke alverden. Udover en regning. Hvis lydene bliver værre eller
konstante kan du vælge at sende disken til rep.

mvh
Peter

Fra : Peter Jespersen

Dato : 14-11-01 11:30

On Mon, 12 Nov 2001 01:17:26 +0100, Falckredderen Ragga Muffin
wrote:

> [...]
>
>Læsehovederne kan ikke hyle, men derimod skvatte ned og ramme den
>roterende disk, men "klonk"-lyde og det der er værre til følge.

Hovedet får kontakt med selve skiven.....men det resulterer i et
hyleri så fælt at man ikke er i tvivl om hvad det er!

Husker min gamle 429Mb Seagate, den udsendte en svagelig
hyletone under drift, som om der var bundet en indtørret fjer
til læsehovedet.....Sidste gang jeg så efter virkede den stadig
(Dette forår), den er vel en 5-6 år gammel nu!

Min Cuda IV 40Gb siger dog intet!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Hot water Heaters: Hot water needs heating?

Fra : Peter Jespersen

Dato : 14-11-01 13:24

On Wed, 14 Nov 2001 10:29:41 +0100 (CET), Peter Jespersen wrote:

Oopsie fik fjernet konteksten igen...nå men jeg prøver
igen......

En anden hylefrund kan være at læse/skrivehovedet får kontakt
[...]

Vel endnu.....hvis den begynder håber jeg at den lille stump
software er opensource eller findes til Linux!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
My name is Inigo Montoya. You stole my tagline. Prepare to die.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 12-11-01 01:33

"Rubl" <Rubl@pc.dk> skrev:

> Hejsa Folkens..

Mojn do..

> Andre med den Seagate model,

Jeps, den ene er allerede stået af... jeg var nok blandt de 6% uheldige
igen. *SUK*
Den anden kører 7-9-13 stadigvæk perfekt.

> som har problemer med at den lave en masse
> hylelyde ?? Andre der har oplevet det med Seagaten ??

Hyletone er vel for meget sagt, men mine sagde en hel masse mærkelige
lyde indtil jeg kørte dette her program på dem:
http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/smscan10.exe
Det er et program lavet af Seagate selv - de kender godt selv til
"fejlen".

Jeg syntes ikke kunne høre nogel generende hylelyde, her efter knap 2
måneders drift.

--
« Mvh: »
« ®asmus »

Fra : Rubl

Dato : 12-11-01 17:31

> [...]
> http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/smscan10.exe
> Det er et program lavet af Seagate selv - de kender godt selv til

Heysa Rasmus..

Yup.. kunne læse ud fra den tekstfil der fulgte med programmet SMSCAN, at
mit drev også kunne være defekt.. Hvilket det var.. For efter jeg har kørt
programmet, har den ikke sagt en skid "7-9-13"... Så håber jeg sku bare det
holder stik denne gang...

Syntes nu også godt SHG, burde have vidst dette.. Da jeg sikkert ikke er det
har haft dette problem.. Du siger jo også selv Rasmus, at du havde en
hyletone..

Men ihvertfald MANGE tak..

/Rubl

Fra : HM

Dato : 12-11-01 19:49

Faldt lige over denne tråd, og da jeg lige har købt Barracuda IV 40 GB
så vil Jeg høre om Seagate skulle have erkendt fejl i hele serien, min desk
har kun kørt få timer og kan næsten ikke høres, så de forskellige testsider
havde ret i dette, Jeg ved at WD og IBM performer marginalt bedre men
mange internet forum/sider samt DATATEL hvor jeg købte disken har i
samklang sagt at der procentvis var færre "ombyttere" blandt seagates diske
og barracudaerne i særdeleshed.

Det virker lidt omsonst hvis man efter en rimeligt tidskrævende research
har formået at købe en skod-disk alligevel, hvor slemt står det til ?????

MVH

Henrik

Fra : Rubl

Dato : 12-11-01 23:35

Ej, tror sku disken er helt i tiptop..

Se den hylelyd, kunne jo bare løse med et stykke software..Så det er sku
supert, men selvfølgelig ikke helt optimalt.. men hva fanden.. bare man
fandt ud af det.. hvilket alle nok ikke gør..

Disken i sig selv, køre sku godt og stabilt... Det er jo også hvad alle
diverse tests siger.. Håber bare at den så kan holde i længden, i modsætning
til mine sidste 2 IBM´er, som kun holdte i ca 2 år, før de gik nedenom og
hjem..

/Rubl

Fra : Isaack Rasmussen

Dato : 13-11-01 02:03

Jeg ville ønske at de snart droppede DOS *HELT*

Jeg er træt af at lede efter min DOS Boot CD(har jo smidt diskette drevet af
pommers til), oprette FAT partitioner, fordi at jeg kører NTFS eller andet
pjat.

:(

Isaack

Fra : Rubl

Dato : 13-11-01 11:21

I know the feeling..

Men hvorfor så ikke bare lave en CD-BootDisk ?? Enough said.. !!!
/Rubl

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 13-11-01 16:17

"Rubl" <Rubl@pc.dk> skrev:

> Men hvorfor så ikke bare lave en CD-BootDisk ??

Hvordan gør man det ?
Kan man lave en CD som bare "kun" lige starte Win95-98 DOS op og ikke
mere, evt. incl. Norton Ghost ?
Hvordan ?