Færdselsregler med hest - forsøg 2
Fra : TC

Dato : 11-11-01 12:15

Peter Grauslund var så venlig at oplyse mig om, at:

>1) Jeg aner ikke, hvad du taler om.
>
>2) Hvis du vil have en juridisk debat om emnet, så foregår det i
>dk.videnskab.jura.
>
>Så kan vi få spørgsmålet igen? Og hvad er problemet egentlig?

Så her prøver jeg så igen, denne gang X-postet i news:dk.videnskab.jura og

Jeg havde en debat, med en anden rytter her i aftes/morges, om lovgivningen
ved heste i trafikken.

Mere præcist, om der var noget om andre styreredskaber end hovedtøj med bid
i munden.

Det kunne så fx være:
Bosal: http://www.hiway16.com/fp/horse3.jpg
Bitlessbridle/palbitless: http://www.bitlessbridle.com/images/tuftsart.jpg
Sidepull: http://www.classicequine.com/MartinSaddlery/other/sidepull.jpg
Natural Hackamore: http://www.parelli.com/images/Tools/Hackamore%20150.jpg

Med spørgsmålet mente jeg, om der stod noget om sådanne styreredskaber i
loven. For år tilbage, var der ikke mange i Danmark, der red uden bid, men
med den stigende popularitet inden for westernridning og natural
horsemanship, er de bidløse hovedtøj, blevet mere og mere populære.
Jeg måtte så være hende svar skyldig, om hun kunne få noget i klemme, ved at
ride i bosal.

Jeg regnede med at kunne få hjælp i en af disse to grupper.

Mit 2. spørgsmål gik så på, om der var regler for hvor trafikvandt en hest
skal være. Jeg har (endnu) ikke selv problemer med dette, men da heste er
flugtdyr, så kan de skræmmes. Det er blot spørgsmålet om en stor og larmende
nok mejetærsker, med nok flagrende presseninger, så kan man vel skræmme
livet af enhver hest.
Er der regler på dette område.

Når vi nu er i gang. Er der en side, der fortæller klart om
regler/lovgivning for heste i trafikken?

TC

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-11-01 00:45

"TC" <n@a.com> wrote in message
> [...]
> Er der regler på dette område.
>
> Når vi nu er i gang. Er der en side, der fortæller klart om
> regler/lovgivning for heste i trafikken?

Hej.
Jeg vil gætte på at du kan få reglementet ved at henvende dig til dansk
rideforbund. Her i Norge kan i hvert fald få tilsendt en lille folder om
"takt og tone" på vejene, med hesten på slæb.
Hilsen Ditte

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 18-11-01 10:36

In <3beef7fb$0$756$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, TC wrote:

> [...]
> horsemanship, er de bidløse hovedtøj, blevet mere og mere populære. Jeg
> måtte så være hende svar skyldig, om hun kunne få noget i klemme, ved at

   Kan hun styre hesten må hun godt. Det vil sige at hvis hun ikke er til
fare for trafikken eller sig selv og hesten så må hun godt.

> [...]
> stor og larmende nok mejetærsker, med nok flagrende presseninger, så kan
> man vel skræmme livet af enhver hest. Er der regler på dette område.

   Nej, det tror jeg ikke der er. Bemærk at der er ufatteligt dårlige
regler i .dk for alt hvad der omhandler dyr. (Fundne killinger hører
faktisk under hittegods folkens :( )

> Når vi nu er i gang. Er der en side, der fortæller klart om
> regler/lovgivning for heste i trafikken?

   Prøv at søg på www.google.com efter hestens værn, dansk rideforbund,
heste+regler mv.

--

Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Reino Andersen

Dato : 18-11-01 17:01

"Trine Stubbe Teglbjaerg" wrote:

> Kan hun styre hesten må hun godt. Det vil sige at hvis hun ikke er til
> fare for trafikken eller sig selv og hesten så må hun godt.

Hun (og hesten) må heller ikke være til ulempe jf. færdselsloven § 3, stk.
1.

Der gælder de samme regler for heste, som der gør for andre trafikanter.
Hvad der bruges af styreredskaber er underordnet.

FL § 3, stk. 1

Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der
ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at
færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn
over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

--
Reino