Eksempel på backup-script?
Fra : Niels Andersen

Dato : 11-11-01 22:13

Jeg prøver at lave et script der automatisk kan tage backups, men det,
som skulle være så simpelt, giver en hulens masse bøvl.
Men opgaven er ikke særlig unik, så nogen må have løst den før mig. Jeg
kan dog ikke lige finde nogen eksempler på nettet. Må have kigget de
forkerte steder. :)

Scriptet skal tage en stak filer, og samle dem i en tar-ball. Jeg ved
ikke lige om den skal zippes, det finder jeg ud af senere.
Jeg angiver hvor tarballen skal være. Det gør jeg fx. sådan her:
TARGET=/backup/backup-`date '+%Y-%m-%d'`.tar

Jeg vil så angive en liste med directories samt undtagelser. Dvs. jeg
ønsker fx at tage backup af hele /home, men ikke /home/mailman.
Og det er der, jeg går i stå.

Har I nogen ideer? Meget gerne noget I ved vil virke... :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Kim Petersen

Dato : 12-11-01 01:22

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:
> [...]
>
> Jeg vil så angive en liste med directories samt undtagelser. Dvs. jeg
> ønsker fx at tage backup af hele /home, men ikke /home/mailman.

Nå det er det du ville

Det er da temmeligt enkelt:

1) Lav en fil med de filer og directories som du vil backup'e
kald den (/usr/local/etc/mybackups) - en fil/dir pr linie
2) Lav en fil med de filer og directories som du *ikke* vil
backup'e og kald den (/usr/local/etc/nobackups) samme format.

3) lav et script som i al sin enkelthed gør følgende:

TARGET=/backup/backup-`date '+%Y-%m-%d'`.tar
BACKUP=/usr/local/etc/mybackups
EXCLUDE=/usr/local/etc/nobackups

tar cvfTX $TARGET $BACKUP $EXCLUDE

> Har I nogen ideer? Meget gerne noget I ved vil virke... :)

Det skulle gerne virke - sig til hvis ikke - ok ?

--
Mvh. Kim Petersen /| Tlf: +4575831551 |\ Jomfru Ingefreds Vej 18
Software Engineer / | Fax: (none atm.) | \ 7100 Vejle

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-11-01 10:56

"Kim Petersen" <kim@vindinggaard.dk> wrote in message
> TARGET=/backup/backup-`date '+%Y-%m-%d'`.tar
> BACKUP=/usr/local/etc/mybackups
> EXCLUDE=/usr/local/etc/nobackups
>
> tar cvfTX $TARGET $BACKUP $EXCLUDE

Det virker jo præcist som det skal. :)
Det viser endnu engang, at unix-agtige løsninger er gode, selv på
Windows. Jeg kan nemlig ikke (umiddelbart) finde en Windows-løsning der
fungerer så simpelt og så godt. :)
Kun ét problem (som jeg egentlig baksede med længe): Exclude filen (og
kun den) virker ikke med Windows-linjeskift.

Og en Unix-agtig løsning har en ekstra fordel: Når jeg skifter til Linux
bruger jeg bare samme backup-procedure. :)

Næste skridt er så, at give besked hvis der var fejl, hvis ikke skal den
starte mit brænder-program. Det må jeg kunne klare selv. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : frank damgaard

Dato : 12-11-01 13:09

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> Næste skridt er så, at give besked hvis der var fejl, hvis ikke skal den
> starte mit brænder-program. Det må jeg kunne klare selv. :)

du anvender heldigvis ikke kompression med tar, så det kan godt lægges
på CDrom. "tar.gz" er ikke så heldig til backup.
(så er afio bedre da den kan komprimere filerne enkeltvis)

--
Frank Damgaard |

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-11-01 17:25

"frank damgaard" <frank.damgaard@no.spam> wrote in message

> du anvender heldigvis ikke kompression med tar, så det kan godt lægges
> på CDrom.

Huh? Hvordan kan kompressionen ændre muligheden for at lægge filen på
cdrom?

> "tar.gz" er ikke så heldig til backup.

Du tænker vel på, at selv den mindste fejl gør hele filen uanvendelig,
eller i hvert fald den del af filen, som kommer efter fejlen.

> (så er afio bedre da den kan komprimere filerne enkeltvis)

Den må jeg lige kigge på, hvis det bliver aktuelt.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-11-01 17:27

> Du tænker vel på, at selv den mindste fejl gør hele filen uanvendelig,
> eller i hvert fald den del af filen, som kommer efter fejlen.

dump+restore. Standard unixtamtam.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Kent Friis

Dato : 12-11-01 17:31

Den 12 Nov 2001 17:27:08 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

>dump+restore. Standard unixtamtam.

Bare man ikke kører ext2 m.fl...

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang

Fra : frank damgaard

Dato : 13-11-01 00:18

> Huh? Hvordan kan kompressionen ændre muligheden for at lægge filen på
> cdrom?

Nej, men blot en læsefejl så er resten ulæselig...

> Du tænker vel på, at selv den mindste fejl gør hele filen uanvendelig,
> eller i hvert fald den del af filen, som kommer efter fejlen.

netop.

> Den må jeg lige kigge på, hvis det bliver aktuelt.

Jeg anvender den til backup-> filer -> cdrom
Jeg har dog hidtil ikke oplevet læsefejl med mine cdrom, så tar.gz kunne
sikkert også anvendes. (men en dag når man skal bruge det, kommer
der sikkert en læsefejl....)

--
no signature :)

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 12-11-01 11:37

On Mon, 12 Nov 2001 10:56:23 +0100
[snip]
NA> Kun ét problem (som jeg egentlig baksede med længe): Exclude filen (og
NA> kun den) virker ikke med Windows-linjeskift.

du kan bruge 'dos2unix' eller et stump perl til at lave windows-linjeskift om.

[snip]

--

/wojci at wojci dot dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-11-01 17:22

"Michael Wojciechowski" <wojci@wojci.dk> wrote in message
> du kan bruge 'dos2unix' eller et stump perl til at lave
windows-linjeskift om.

Hej Michael, jeg vidste ikke du også er på Usenet. :)

Det er så anden gang jeg støder på dig, i en helt anden sammenhæng,
siden jeg stoppede hos Jeppe i Århus. :)

Anyway, min løsning på det problem blev, at bruge en rigtig editor. :)
Det er da også fjollet at bruge Notepad, når man har både Emacs og Vim
lige ved hånden. :)

--
Mvh.

Niels Andersen