Mere Garmin GPS
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 18-12-00 10:49

Hej,

Jeg har nu fået bygget mit kabel mellem pc'en og min Garmin 12 GPS, men kan
ikke få det til at spille.

På stikket til com-porten er kun tilsluttet ben 2-3-5, men er der noget med
at der skal kortsluttes et par ben,
lige som et nulmodemkabel ??

GPS'en har jeg i 'SETUP' prøvet flere instillinger, Garmin/Garmin og Vært,
Garmin/Garmin og send alle, men intet
ser ud til at komme til min pc'er.

--
Med Venlig Hilsen
("\''/").__..-''"`-. . Hans-Henrik @ndresen

Fra : PKJ

Dato : 18-12-00 12:59

Prøv at bytte ben 2 og 3.

Start Procom, Telix, Hyperterminal eller andet kommunikationsprogram, for at
se om der kommer en ellr anden for for tegn på skærmen.
Når det kører i kommunikationsprogrammet, der skal komme læselige NEMA
sætninger, kan du så starte dit GPS program.

--
_/)____/)____/)

Hilsen Per

Fra : Karsten Moisen

Dato : 18-12-00 19:50

Hvis det er et 9 polet stik du sætter i PC'en skal "Rx" på GPS'en
tilsluttes ben 3 (som er Tx) ved PC'en. Er det et 25 polet stik skal
den tilsluttes ben 2. Stel (sort ledning) skal tilsluttes ben 5 i det
9 polede stik eller ben 7 i det 25 polede stik.
Tx fra PC'en skal ikke bruges, hvis du bare skal læse position mm. fra
GPS'en.

GPS'en skal sættes til enten NMEA/NMEA eller NMEA/none. Her kan du
også indstille om du vil køre 4800 eller 9600 baud. NMEA standarden er
4800 baud.
PC'ens terminal program skal du så indstille til samme
baud-indstilling og desuden 8 databits, 1 stopbit, ingen paritetsbit.

Herefter skulle der gerne rulle NMEA data ind på skærmen i klartekst.

Held og lykke.

Fra : Karsten Moisen

Dato : 18-12-00 19:53

Jeg glemte at besvare dit spørgsmål:
Nej, der skal ikke kortsluttes nogen ben i stikket.

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 19-12-00 10:53

Hej,

Tak for jeres svar, der kommer 'krusseduller' på skærmen fra gps'en når jeg
sætter den til
NMEA/NMEA, og jeg har downloadet det program der også er blevet anbefalet
her på
denne newsgroup, oziexplorer, men der kan jeg ikke rigtigt se jeg har
forbindelse med min
gps. Jeg har prøvet under menuen Garmin at hente div. oplysninger fra
GPS'en, men får
at vide der ikke er forbindelse til GPS'en.

(Og ja, jeg har lukket mit terminaprogram inden jeg starter oziexplore)

/HHA

Fra : PKJ

Dato : 19-12-00 15:46

Der skal ikke bare komme krusseduller, men rigtige læse bare sætninger i en
lind strøm fra GPS'en.
Husk at indstille det rigtige Datum efter de søkort du bruger.
Og selvfølgelig skal du forbinde/tilslutte tx fra PC'en til NEMA in på
GPS'en, ellers får du kun halv fornøjelse af Oziexplore, når du ikke kan
overføre dine nye og spændende WP'er og ruter til GPS'en.

--
_/)____/)____/)

Fra : Karsten Moisen

Dato : 19-12-00 17:48

Jeg beklager meget at have fornærmet dig. Men jeg vidste jo ikke at
manden også skulle have overført data TIL GPS'en

Fra : PKJ

Dato : 20-12-00 07:55

Der skal mere til, for at fornærme mig

--
_/)____/)____/)

Hilsen Per

Fra : Karsten Moisen

Dato : 19-12-00 17:47

Hvis du skal downloade noget til GPS, så skal du have forbundet Tx fra
PC'en ja.

Men hvis vi lige holder os til det relevante til at begynde med,
nemlig at få læsbare NMEA sætninger ind til terminalprogrammet:

Hvis du har indstillet terminalprogrammet til 8,n,1 og samme baudrate
som GPS'en står til, og der kun kommer "krusseduller" på skærmen, er
det fordi seriel porten på din PC ikke kan detektere NMEA signalet fra
GPS'en.
NMEA signalet svinger fra 0V til +5V, hvor seriel porten jo faktisk
forventer -12V til +12V. Så hvis du ikke kan finde en PC, der kan læse
ved 0-5V (det er tilfældigt. Nogle kan, andre kan ikke), så er du nødt
til at bygge en konverter med en RS-232 driver og en inverter.
Du skal bruge en inverter, da NMEA signalet og RS-232 porten har samme
polaritet, men RS-232 driveren inverterer signalet! Det brugte jeg
selv nogen tid ved lommeregneren med, før jeg selv fandt ud f det