include path i linux
Fra : Kim Bendtsen

Dato : 11-11-01 21:08

Hej,
fejlen opstår når jeg vil #include <header.h> som ikke ligger et 'normalt'
sted. Hvordan og hvilken enviroment variabel skal sættes til at
inkluderer den nye path?

den konkrete eksempel er: (hello world )
***
#include <qapplication.h>
#include <qpushbutton.h>

int main( int argc, char **argv )
{
QApplication a( argc, argv );

QPushButton hello( "Hello world!", 0 );
hello.resize( 100, 30 );

a.setMainWidget( &hello );
hello.show();
return a.exec();
}
*****
qapplication.h og qpushbutton.h ligger i /usr/include/qt2/

vh

Kim

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 11-11-01 21:33

[ Kim Bendtsen ]

> Hej,
> fejlen opstår når jeg vil #include <header.h> som ikke ligger et 'normalt'
> sted. Hvordan og hvilken enviroment variabel skal sættes til at
> inkluderer den nye path?

Jeg tror ikke environment variable er den riktige framgangsmåten: man
pleier å fortelle den type ting til kompilatoren direkte. I og med at
du sitter på en *nix maskin, er det -I opsjonen du leter etter. Altså:

g++ -I/usr/include/qt2 <whatever>

Qt er dog relativt ikke-triviell å kompilere (selv for hello world) så
du bør helst bruke Makefiles (eller Qts egen erstatning for det). Da
blir det bare å skrive "make".

[ snip ]

ivr
--
÷ÏÔ, ÎÁËÏÎÅÃ, ÐpÉÛÅÌ ÔÏÔ ÄÅÎØ É ÞÁÓ, ËÏÇÄÁ ×Ù pÅÛÉÌÉ, ÞÔÏ ÎÁÄÏ ÉÌÉ
pÁÓÓÔÁ×ÁÔØÓÑ ÓÏ×ÓÅÍ, ÉÌÉ ÎÁÏÂÏpÏÔ - ÖÅÎÉÔØÓÑ, ÐÏÔÏÍÕ ÞÔÏ pÏÄÉÔÅÌÉ Ó

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 11-11-01 22:31

In <pan.2001.11.11.21.07.43.190.14913@hotmail.com> "Kim Bendtsen" <kimbendtsen@hotmail.com> writes:

> [...]
>sted. Hvordan og hvilken enviroment variabel skal sættes til at
>inkluderer den nye path?

>den konkrete eksempel er: (hello world )

Ret i filen: /etc/ld.so.conf og koer programmet /sbin/ldconfig bagefter.

Mvh
Martin M. Pedersen

ps. QT er fedt.

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 11-11-01 22:50

[ Martin Moller Pedersen ]

[ snip ]

> Ret i filen: /etc/ld.so.conf og koer programmet /sbin/ldconfig
> bagefter.

Den er nok mer riktig å bruke -Wl,-rpath (evt. den opsjonen som
gjelder på den aktuelle platformen)

<URL:http://www.uio.no/~kborge/LD_LIBRARY_PATH.html>

ivr
--
Haskell to the people!

Fra : Kim Bendtsen

Dato : 16-11-01 22:47

On Sun, 11 Nov 2001 22:49:57 +0100, Igor V. Rafienko wrote:

hej igen.

Det endte med at
g++ -I/usr/include/qt2/ -lqt -o run rofs.cc
kunne gøre trikket.
Tak for hjælpen

det havde jeg gjort, dog uden held.

vh

Kim

Fra : Kent Friis

Dato : 17-11-01 10:14

Den Fri, 16 Nov 2001 22:46:52 +0100 skrev Kim Bendtsen:
>On Sun, 11 Nov 2001 22:49:57 +0100, Igor V. Rafienko wrote:
>
>hej igen.
>
>Det endte med at
> g++ -I/usr/include/qt2/ -lqt -o run rofs.cc kunne gøre trikket.
Det der er include-path (*.h)

og den fil indholder linker-path (lib*.so)

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang