Hardware og software til backup
Fra : Ivan Kristensen

Dato : 11-11-01 20:35

Hej

Med de store harddiske, og dermed datamængder, der
er idag, hvad benytter "man" så, som privat-person, til
at tage backup med/på. Jeg tænker på, hvilken
hardware/software kombination !!
Jeg anser CD/R som uegnet, da mængderne er for store,
allerede ved en 10 GB disk !

Jeg har kigget lidt hos Zitech, og de tape-drev de har, som har en rimelig
kapacitet, koster fra 10000 og opefter.
Det er lidt mange penge, når man ikke kan køre det over
en firmakonto.

Er det smarteste måske altid at købe 2 ens diske, og så
køre raid-et eller andet med spejling, eller er der en bedre løsning.
(harddiske er jo trods alt ikke særligt dyre !! )

Håber nogen har lyst til at deltage i en debat om dette !

Mvh.

Ivan K.

Fra : Sørensen

Dato : 11-11-01 21:38

Du behøver jo ikke tage backup af hele disken, det er jo typisk Dokumenter
og e.mails man vil "backuppe" og De kan jo godt brændes på CD

vh.
Sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 11-11-01 21:47

Spejling virker ikke hvis computeren bliver stjålet eller brænder

Fra : Jacob Thrane

Dato : 12-11-01 06:51

> [...]
> at tage backup med/på. Jeg tænker på, hvilken
> hardware/software kombination !!
> Jeg anser CD/R som uegnet, da mængderne er for store,
[snip]

Flytbare harddiskskuffer må være det du leder efter og så et godt
backupprogram, jeg brugte et der hed swoosie (
http://www.sharewareupdate.com/article1037.html ) engang. Det kunne kopiere
filer eller hele mapper til en anden mappe på et andet drev og det kunne
restore backuppen bare ved et tryk på en knap, nemmere kan det næsten ikke
være.
Man skal så bare huske at fjerne harddiskskuffen fra computeren så backuppen
ikke kommer galt afsted, i tilfælde af at der sker noget med computeren.

Leony