Min kære lille computer....!!!
Fra : Rikke Bendlin

Dato : 11-11-01 19:33

Jeg har over en længere periode haft problemer med min computer. Computeren
er som følger:

1200 MHz Athlon
512 MB Ram
ASUS A7V-133 bundkort
GeForce 2, 32 MB grafikkort
Win98

Først ville den ikke starte, så ville den godt, og så ville den ikke igen.
Det er helt utroligt!!!
De gange hvor den ikke virkede viste det sig ved, at der ved start-up kom
beep-lyde fra computeren. Hurtige efter hinanden... ikke noget der kunne
tolkes som noget som helst. Computeren startede, altså bortset fra når den
sagde der ikke var noget keyboard, men det kørtede MEGET langsomt. Og her
menes langsommere end min gamle 266 MHz!!! Jeg fik et par tip og satte mus
og keyboard fra PS/2 stikkene til USB, dette har virkelig hjulpet. Men så i
dag da jeg startede den efter, at have kørt i 4 timer og have holdt 2 timers
pause, kom der beep-lyde fra den kære computer igen. Den kørte dog ikke så
langsomt som den havde gjort tidligere. Og så efter 30 sek. stoppede lydene
pludselig, og ja den virker da stadig. Men kan det passe, at en computer
skal starte op med så voldsomme lyde. Det var ikke skratte lyde fra blæseren
eller HD'en, men lyde der (nok) kom fra bundkortet.
Jeg var inde i BIOS, for man kunne godt bruge computeren, temperaturen var
ikke for høj... så det er ikke der problemet er!!!

Jeg har endda haft den nede ved den forhandler vi købte den af, men de
oplevede ikke noget usædvanligt ved den, men det er også lidt der problemet
ligger, det er en periodisk fejl.

Håber på at få nogle svar og kommentarer. På forhånd tak!

- Rikke Bendlin =)

Fra : raven

Dato : 11-11-01 19:57

Hej

Jeg ville fokusere på ram'en først. Dernæst strømforsyningen.

Hvordan kører de. 100 eller 133 MHz ?
Den 1200 cpu. Kører den 9x133 eller 12x100.

Kig i bios, om der er mulighed for at lempe kravene til ram'en.

Kan du det, så kan du teste om dette hjælper.

Er det PQI ram ? i nogle tilfælde noget skod, tror jeg.

Du har problemerne ved opstart. Hvor kraftig er strømforsyningen ? 300
watt ?
Er elnettet halvgående, der hvor du bor ?

Dette er lidt teknisk besvaret. Men det kan altså heller ikke være
anderledes.

Man kan købe et kabinet med en 300 watt strømforsyning for 500 kr.
eller mindre (400). Måske hjælper det at flytte hele balladen over i.
Ja, man kan også bare skifte strømforsyningen, men det koster omtrent
det samme. En 1200 watt athlon er altså en strømsluger. Ca. 70 watt.
Det samme er dit grafikkort. Det er ikke mindst den totale
strømstyrke, strømforsyningen skal levere i en bestemt
spændingsgruppe, og ikke den totale effekt den kan levere i alle
spændingsgrupperne ialt.

Dernæst kan det selvfølgelig være en halvgående enhed, der forhindrer
bios i at boote. Bios checker med alle drev, dvs. cd-drev, dvd, alle
harddiske, - efter at den har startet ram og grafikkort. Er det
grafikkortet, der er tæt på at melde pas. Ja, det er svært at finde
fejlen.

mvh

John

Fra : Henrik Bonde

Dato : 13-11-01 13:55

<Rikke_Bendlin@mail.dk> wrote:

>Jeg har over en længere periode haft problemer med min computer. Computeren
>er som følger:
>
>1200 MHz Athlon
>512 MB Ram
>ASUS A7V-133 bundkort
>GeForce 2, 32 MB grafikkort
>Win98

Hej Rikke
Jeg har samme bundkort, og har fornylig haft nogenlunde samme
problemer.
Det viste sig at være bios, der periodisk ikke virkede, for så til
sidst at fuldstændigt opgi'.
En opgradering af bios, løste problemet.
Jeg kørte med rev1005 og opgraderede til 1009.

Bonden