Råd ang. bundkort køb
Fra : Anders Hyltoft

Dato : 11-11-01 09:05

Hej allesammen

Hvilket Motherboard er det smarteste (bedste) at købe hvis jeg skal have en cpu der kører mindst
1400 Mhz?

Det vrimler jo med forskellige sockets og jeg kan ikke lige gennemskue hvilken der er den mest
fremtidssikrede (når jeg vil opgradere senere) så det kunne I garanteret hjælpe med.

I øjeblikket har jeg et ASUS P2BDS (Dual Cpu + SCSI) Jeg ville være ked af (men ikke uvillig) at
skulle droppe mit SCSI udstyr, men jeg har aldrig brugt mere end én CPU ad gangen så dual funktionen
er ligegyldig.

Hvad er jeres tanker omkring CPU valg?

Håber i gider bruge et par linjer, så jeg ikke køber noget fuldstændig tåbeligt.

Anders Hyltoft

"Always acknowledge a fault.
This will throw those in authority off their guard and give you an opportunity to commit more. " -
Mark Twain

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 11-11-01 11:57

In article <9slbe9$2cnb$1@news.cybercity.dk>, anders@hyltoft.dk says...
> [...]
> skulle droppe mit SCSI udstyr, men jeg har aldrig brugt mere end én CPU ad gangen så dual funktionen

Der findes lige nu kun et bundkort til AMDs platform, som har indbygget SCSI
controller og det er Tyans Thunder K7. Dette bundkort har integreret grafikkort
(noget ATI Rage halløj), 2 stk. 3COM netkort og selvfølgelig SCSI controller
fra Adaptec. Det understøtter endvidere to socketA CPU'er. Desværre er det et
meget dyrt bundkort og nok overkill til en hjemmecomputer i de fleste tilfælde
:)

Det hurtigste bundkort (og bedste IMO) er et bundkort baseret på KT266a
chipsættet fra VIA. Epox har et fremragende bundkort på banen, som ikke bare er
billigt, men også meget overclock venligt og stabilt. Den bedste løsning ville
være sådan en fyr med en ekstern SCSI controller.

Du kan finde et review af Epox 8KHA+ på http://www.amdmb.com/article-
display.php?ArticleID=125 . MSI har også et bundkort baseret på kt266a
chipsættet, det yder ikke helt så godt som Epox bundkortet, men tilgengæld har
det IDE RAID indbygget (controlleren kan ikke bruges som ekstra IDE controller.
Den formår kun at køre RAID). Du kan finde en anmeldese af dette board på
http://www.amdmb.com/article-display.php?ArticleID=134 .

> Hvad er jeres tanker omkring CPU valg?

Valget står mellem den første Thunderbird eller efterfølgeren kaldet XP. De
har begge deres fordele og ulemper. Hvis pris ikke er et problem for dig, bør
du vælge en XP CPU, da den udvikler mindre varme og dermed ikke har brug for så
stor en køler -> mindre larm :) XP CPU'en er endvidere hurtigere end dens
forgænger (SURPRISE!) :)
Forgængeren til XP er stadig en rigtigt lækker CPU (har selv sådan en fyr).
Prisen er den bedste, du kan finde på en CPU lige nu, så hvis du gerne vil
holde budgettet, men stadig have topydelse, så er det sådan en fyr, du skal ud
og lede efter.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Santa Xcaze

Dato : 11-11-01 20:50

SNIP 'klipper lige lidt meget ned!

Ehm du nævner at det nye epox bundkort ikke har raid eller misforstod jeg
noget? Jeg mener da helt sikkert det har raid?!

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 13-11-01 10:18

In article <iDAH7.4144$Gt.452361@news000.worldonline.dk>, hihi@hihi.dk says...
> SNIP 'klipper lige lidt meget ned!
>
> Ehm du nævner at det nye epox bundkort ikke har raid eller misforstod jeg
> noget? Jeg mener da helt sikkert det har raid?!

Det har det ikke. Layoutet på bundkortet er lavet på en sådan måde at det ville
kræve 100% omlægning af dette, hvis der skal blive plads til en RAID
controller.

kilde: www.amdmb.com

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Andreas Swiatek

Dato : 11-11-01 18:29

Jeg har selv et Abit KG7 - Raid med en thunderbird 1 Ghz. Dette system er
aldrig gået ned (uden pis) i den 1½ månedstid det snart har været oppe.
Jeg har Win 2000 SP2 installeret, og det kører som en drøm, også i 3D spil.

Vh. Andreas Swiatek.